شناسه خبر : 11593

ارزش بیمه نامه صادراتی به ۵۹۲ میلیارد تومان رسید

ارزش بیمه نامه صادراتی به ۵۹۲ میلیارد تومان رسید

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی گفت: براساس آمارهای رسمی اکنون حدود چهار هزار معدن راکد در سطح کشور وجود دارد که این صندوق برای تحت پوشش قرار دادن و فعال‌سازی آنها استقبال می‌کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «فرید دهقانی» افزود: امسال این صندوق رویکرد به بازار سرمایه هم دارد و سبد سهام را افزایش خواهد داد و در عین حال این را هم باید اضافه کرد که ۱۰۰ درصد سهم صندوق به سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به عنوان یک تشکیلات حاکمیتی اختصاص دارد.  

وی اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی تا نیمه نخست امسال میزان سرمایه صندوق به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان ثبت می‌شود و سپس افزایش آن به رقم هزار میلیارد تومان در برنامه قرار دارد.  

 

فعالیت چهار هزار معدن راکد با پوشش صندوق بیمه

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی گفت: براساس آمارهای رسمی اکنون حدود چهار هزار معدن راکد در سطح کشور وجود دارد که این صندوق برای تحت پوشش قرار دادن و فعال‌سازی آنها استقبال می کند.

وی اضافه کرد: این صندوق از ارکان طرح احیا و فعالسازی معادن کوچک محسوب می شود که طراح آن خانه معدن ایران است.

به گفته دهقانی،  این صندوق آمادگی دارد تا از معادنی که از نظر توسعه فعالیت های اکتشافی با مشکل منابع مالی روبرو شده و در واقع غیر فعال شده اند، پشتیبانی مالی لازم را به عمل آورد تا فعال شود.

دهقانی گفت: یکسری از معادن با مشکل زیر ساخت (جاده دسترسی، آب، برق)، مسایل زیست محیطی و اقلیمی دارند و این نکات مانع از فعالیت می شود که اکنون شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به نمایندگی از سازمان ایمیدرو، مجری طرح مزبور شده و صندوق هم برای رفع مشکلات مالی در طرح مشارکت دارد.

بیمه‌های اعتباری گامی در مسیر کاهش ریسک

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی یادآور شد: صندوق نسبت به صدور بیمه نامه اعتباری اقدام می کند و براساس قرار داد با برخی از بانک ها، پشتیبانی مالی لازم را از معدنکاران بخش خصوصی انجام می دهد که در چارچوب کاهش ریسک در این بخش است.

دهقانی خاطرنشان ساخت: چنانچه معدن‌دار دریافت کننده تسهیلات نسبت به بازپرداخت اقساط تسهیلات به موقع اقدام نکند، بعد از سه قسط، مطابق قرار داد با بانک برای وصول مطالبات عمل می شود.

وی تصریح کرد: عملکرد صندوق نشان می دهد از سال های ۹۴- ۱۳۹۳ به بعد ریسک وصول آن نیم درصد بوده و این یک استثنا در سیستم مالی پولی کشور محسوب می شود؛  اکنون هم وصول مطالبات نسبت به سال های گذشته به شدت افزایش یافته است.

حمایت ۹۰ درصدی از تامین ماشین‌آلات معدنی

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی خاطرنشان ساخت: آمار عملکرد صندوق گویای آن است که بیش از ۹۰ درصد پشتیبانی از اعطای تسهیلات مربوط به تامین و نوسازی تجهیزات و ماشین آلات معدنی بوده و امسال نیز این رویه تداوم دارد.

دهقانی افزود: عمده ماشین آلات معدنی وارداتی است و در داخل توان ساخت وجود ندارد و حدود پنج تا ۶ کشور در این زمینه فعالیت دارند و اکنون صندوق نسبت به گردآوری بانک ماشین آلات اقدام کرده که تا آخر تیرماه تکمیل خواهد شد.

به گفته وی، باتوجه به اینکه صندوق در ارتباط با معادن بزرگ فعالیت ندارد، اطلاعات آنها در اختیار نیست، ضمن اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد ارزش افزوده بخش معادن مربوط به معدن های بزرگ است.

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی گفت: امروز نبود اطلاعات بخش ها در زمینه های مختلف به عنوان بزرگترین آفت محسوب می شود، بنابراین صندوق مبادرت به گردآوری بانک ماشین الات معدنی کرده است.

وی یاداور شد: واقعیت اینکه دارایی یک معدن‌دار پروانه بهره برداری و اسناد مالکیت ماشین آلات است که سیستم بانکی پروانه بهره برداری از معدن را به عنوان سند قابل قبول نمی پذیرد و اکنون صندوق آن را به عنوان وثیقه و ضمانت برای بازپرداخت تسهیلات پذیرش می کند.

 

بخش خصوصی و وضعیت عملکردی امروز صندوق بیمه

دهقانی توضیح داد: سال های قبل که سرمایه صندوق ۱۰ میلیارد تومان بود، در توان خود نمی دید که بتواند خدمات مورد انتظار بخش خصوصی را ارایه دهد و بخش خصوصی نیز شناخت لازم را در این ارتباط نداشت.  

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنیتصریح کرد: امروز این صندوق منابع مالی لازم را در اختیار دارد که مراجعه کننده در صف انتظار چندین ماهه معطل نماند، چنانچه مدارک و مستندات تکمیل باشد در دوره ۴۰ روزه کارش انجام می شود، در حالی که در گذشته حداقل چهار ماه بود.

وی تصریح کرد: فرآیند ثبت نام و درخواست افراد در صندوق برای تسهیلات مالی و پوشش ریسک به شیوه آنلاین انجام می شود که درگذشته دوره های هفت تا هشت ماهه را به دنبال داشت.

به گفته دهقانی، ظرف مدت دو سال ارزش بیمه نامه صادراتی به رقم ۵۹۲ میلیارد تومان رسید و این میزان با دوره ۱۶ سال قبل از آن برابری دارد.

 پیش از این معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت گفته بود، امسال تا سه هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت از محل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی به اکتشاف، استخراج مواد و ماشین آلات معدنی اختصاص خواهد یافت.

ارسال نظر