شناسه خبر : 10718

مسافرت‌ها در نوروز ۹۹ دستکم ۷۱ درصد افت کرد

مسافرت‌ها در نوروز ۹۹ دستکم ۷۱ درصد افت کرد

یک نقشه و مسیریاب بومی اعلام کرد که مسافرت‌ها در نوروز ۹۹ نسبت به نوروز ۹۸ با کاهشی ۷۱ درصدی در سطح کل کشور مواجه بوده‌اند.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایرنا، داده‌های به دست آمده توسط این مسیریاب گویاست که ۲۵ اسفند، روز اوج مسافرت‌ها بوده است و نسبت به سال گذشته، سفرهای بین‌شهری تنها ۳۶ درصد کاهش یافته‌اند.

اما از طرفی می‌توان دید که پس از ورود به سال ۹۹ و نزدیک شدن به نیمه دوم تعطیلات، سفرها کمتر و کمتر می‌شوند؛ به گونه‌ای که در روز ۱۳ فروردین، حجم سفرهای بین‌شهری ۸۴ درصد کمتر از سال گذشته بوده است.

شاید بتوان این مسئله را ناشی از تاثیر و هشدار رسانه‌های مختلف بر مردم جهت کاهش سفرها دانست.

موج دوم کاهش سفرها از هشتم فروردین آغاز شد.درست از جایی که برای اولین بار طرح فاصله‌گذاری اجتماعی مطرح و محدودیت‌های شدیدی برای ترددهای غیرضروری وضع شد. از سوی دیگر روز ۱۳ فروردین، کم‌سفرترین روز در جاده‌های کشور بوده است.

دلیل این موضوع نیز ارتباط مستقیمی با تشدید محدودیت‌ها و اعمال جریمه ۵۰۰ هزار تومانی داشت.  در مجموع، این آمار نشان می‌دهد که به شکل میانگین، سفرهای بین شهری ۷۱ درصد کمتر از سال گذشته بوده‌اند.

اما شلوغ‌ترین و خلوت‌ترین شریان‌های اصلی کشور کدام جاده‌ها بوده‌اند؟ میزان کاهش سفرهای بین شهری در بازه‌ زمانی ۲۳ اسفند تا ۱۶ فروردین در ۹محور اصلی کشور برای یافتن این پاسخ بررسی شده است.

افت ترافیک در محورهای مهم 

این بررسی نشان می‌دهد که محور اصفهان-یزد با ۸۹ درصد کاهش ترافیک، کرج-چالوس با ۸۸ درصد کاهش ترافیک، اصفهان-شیراز با ۸۶ درصد کاهش، ۳ محوری بوده‌اند که بیشترین افت ترافیک را به نسبت تعطیلات سال گذشته تجربه کرده‌اند.

اما از طرف مقابل محور تهران-همدان فقط ۵۹ درصد کاهش ترافیک داشته است و شلوغ‌ترین جاده کشور در این دوران لقب گرفته است.

این احتمال مطرح است که انتشار آمارهای تفکیک شده‌ استانی از سوی وزارت بهداشت، و وجود آمار کم از مبتلایان به کرونا در همدان، باعث شلوغی بیشتر در جاده‌ این استان و سوق یافتن مسافرت‌ها به همدان شده باشد.

ارسال نظر