شناسه خبر : 10581

بازار سرمایه در سال ۹۹ شاهد نوساناتی خواهد بود

بازار سرمایه در سال 99 شاهد نوساناتی خواهد بود

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک توسعه صادرات بر این باور است که ورود حجم قابل توجهی از نقدینگی و جذاب بودن بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی، از عوامل اصلی تاثیرگذار بر رشد شاخص‌ها هستند.

چابک‌آنلاین، رژین میدانی، محمد ثریانژاد در گفت‌وگو با چابک‌آنلاین بیان کرد: از جمله عواملی که باعث رشد بازار سرمایه در سال 98 شد، افزایش نرخ دلار و نزدیک شدن نرخ دلار نیمایی به نرخ دلار بازار آزاد بود.

وی اضافه کرد: افزایش "eps" و فروش شرکت ها به خصوص شرکت های صادرات محور که با افزایش نرخ مواجه شدند نیز باعث شد که در سال 98 اقبال خوبی از بازار سرمایه شود.

ثریا نژاد خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر، با توجه به محدود شدن برخی بازارها مانند بازار سکه و دلار و اشباع قیمت ها در بازار مسکن، حجم بسیاری از نقدینگی وارد بازار سرمایه شد که با توجه به حجم این بازار و حجم نقدینگی وارد شده، در سال 98 شاهد افزایش شاخص ها و قیمت سهام در بازار بودیم.

مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات تصریح کرد: با توجه به وضعیت ناشی از بیماری کرونا، قیمت های جهانی به ویژه قیمت محصولات شیمیایی و پتروشیمی در پی کاهش قیمت نفت و سطح تقاضا کاهش پیدا کرده از این رو، بازار سرمایه در سال 99 شاهد نوساناتی خواهد بود اما از طرف دیگر، تورم و افزایش نرخ ارز که امسال مجددا با آن رو به رو خواهیم شد، این مسئله را جبران کرده و شرکت ها می توانند دوباره سودآوری مناسبی داشته باشند. 

وی ضمن تاکید بر شرایط اختصاصی پیش آمده به دلیل بحران های ناشی از بیماری کرونا، تصریح کرد: در سال 99 میل به خرید و فروش، بیشتر به سمت سهم شرکت های انفورماتیک و تامین کنندگان اینترنت و خدمات محتوایی  پیش خواهد رفت.

ثریا نژاد افزود: از طرفی دیگر، شرکت های غذایی، قندی، تولید کنندگان شوینده و مواد اولیه شوینده و برخی شرکت های دارویی نیز متاثر از جریان پیش آمده خواهند بود.

وی گفت: عامل دیگری که بر بازار سرمایه تاثیر خواهد گذاشت، تجدید ارزیابی دارایی ها است که بر تمام شرکت ها و گروه هایی که پتانسیل و علاقه به این امر دارند، اثر خواهد گذاشت.

ارسال نظر