جزییات دریافت سوابق بیمه شخص ثالث و استعلام اصالت آن از «سنهاب»

جزییات دریافت سوابق بیمه شخص ثالث و استعلام اصالت آن از «سنهاب»

استعلام بیمه‌ نامه ‌های شخص ثالث و بدنه توسط بیمه مرکزی و در سایت رسمی سنهاب امکان پذیر است؛اگر قصد دارید از صحت بیمه‌نامه خود اطمینان حاصل کنید می‌توانید به سایت بیمه مرکزی مراجعه کنید.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، به تازگی امکان استعلام بیمه نامه‌های شخص ثالث و بدنه توسط بیمه مرکزی و در سایت رسمی سنهاب آن امکان پذیر شده است. بجز بیمه مرکزی، سامانه‌های فروش آنلاین بیمه که از این نهاد مجوز گرفته‌اند، نیز این امکان را فراهم کرده اند تا افراد بتوانند سریع‌تر و با مراحل ساده‌تر از بیمه‌نامه خودروی خود استعلام بگیرند. در ادامه به معرفی بیمه شخص ثالث و نحوه عملکرد سیستم استعلام گیری اصالت بیمه خودرو از سنهاب می‌پردازیم.

بیمه شخص ثالث خودرو یک نوع بیمه اجباری است، بنابراین اگر برای دریافت و یا تمدید آن در سررسید اقدام نکنید و خودروی شما توسط پلیس متوقف شود علاوه‌بر جریمه نقدی و نمره منفی، خودروی شما به پارکینگ منتقل خواهد شد. با توجه به اهمیت و ضرورت دریافت بیمه شخص ثالث، در رابطه با پوشش‌های بیمه شخص ثالث، نحوه محاسبه دیرکرد، نحوه محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث و همچنین استعلام اصالت بیمه‌نامه اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث به عنوان یک نوع بیمه اجباری برای کلیه وسایل نقلیه موتوری در نظر گرفته شده است که با توجه به نوع پوشش‌ها خسارات جانی و مالی وارده در حادثه رانندگی را جبران خواهد کرد. در تعریف بیمه شخص ثالث، مالک وسیله نقلیه موتوری یا بیمه‌گزار شخص اول نامیده شده و شرکت بیمه‌گر به عنوان شخص ثانی شناخته می‌شود. بنابراین کسی که در یک حادثه رانندگی دچار زیان مالی و جانی شده، شخص ثالث خواهد بود و تمامی خسارات جانی و مالی وارده به شخص ثالث تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد.

معرفی پوشش‌های بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث دو نوع خسارات مالی و جانی یا همان خسارات بدنی شخص ثالث را پوشش می‌دهد و بیمه‌گر متعهد به پرداخت حداکثر پوشش بیمه شخص ثالث اتومبیل برای جبران خسارت‌های جانی و مالی مطابق حداکثر تعهدات توافقی در بیمه‌نامه شخص ثالث است.

خسارت مالی: خسارت‌هایی که به اموال اشخاص ثالث وارد می‌شود مانند تصادف و خسارت به خودروی ثالث. چنین خسارت‌هایی، زیان مادی شخص ثالث دارنده وسیله نقلیه موضوع بیمه را شامل می‌گردد.

خسارت بدنی: خسارت‌های جانی اشخاص ثالث که شامل فوت، نقص عضو و هزینه‌های پزشکی ناشی از حادثه با موضوع بیمه باشد.

نحوه محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث و عوامل تاثیرگذار روی قیمت

برای تعیین نرخ بیمه شخص ثالث خودرو موارد مختلفی در نظر گرفته می‌شوند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

دیه کامل یک انسان در ماه حرام: مهم‌ترین مبنا برای محاسبه حق بیمه شخص ثالث دیه کامل یک انسان در ماه حرام خواهد بود. بر همین اساس نیز هر سال شرکت بیمه مرکزی ایران حداقل و حداکثری برای حق بیمه شخص ثالث خودرو و دیگر وسایل نقلیه موتوری تعیین می‌کند

کاربری خودرو: کاربری خودرو در اصل نشان‌دهنده میزان احتمال ریسک بروز یک حادثه رانندگی است. احتمال بروز حادثه رانندگی برای خودروهایی مانند آمبولانس، آتش‌نشانی، تاکسی، خودروهای باری و صنعتی بیشتر از خودروهای شخصی است. در نتیجه نرخ بیمه شخص ثالث برای این نوع خودروها نیز بیشتر خواهد بود.

میزان پوشش مالی بیمه شخص ثالث: شرکت بیمه مرکزی ایران هر ساله حداقل و حداکثری برای نرخ بیمه شخص ثالث خودرو تعیین می‌کند که در سال ۱۴۰۰ حداقل نرخ بیمه شخص ثالث ۱۶ میلیون تومان و حداکثر نرخ بیمه شخص ثالث نیز ۳۲۰ میلیون تومان است.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث خودرو: اگر در موعد مقرر یا سررسید برای دریافت بیمه شخص ثالث خود اقدام نکنید و پلیس راهنمایی و رانندگی خودروی شما را متوقف کند علاوه‌بر پرداخت جریمه و هزینه پارکینگ باید جریمه دیرکرد نیز پرداخت کنید. جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به صورت روزشمار تعیین شده و به بیمه شخص ثالث جدید اضافه خواهد شد.

تخفیفات اعمال شده توسط شرکت بیمه‌گر: عامل تاثیرگذار بر بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت بیمه است یعنی به تعداد سالی که بیمه‌گزار از بیمه‌گر خسارت دریافت نکرده باشد، در هنگام تمدید بیمه‌نامه می‌تواند از شرکت بیمه‌گر تخفیف بگیرد و مبلغ تخفیف از حق بیمه شخص ثالث او کسر خواهد شد.

با توجه به اجبار قانونی بیمه شخص ثالث برای همه دارندگان وسایل نقلیه زمینی، ما تمدید یا خرید بیمه شخص ثالث به تمام رانندگان انواع ماشین‌ها پیشنهاد می‌کنیم.

استعلام اصالت بیمه‌نامه شخص ثالث در سامانه سنهاب

شرکت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران خدمتی را معرفی کرده که هدف اصلی آن استعلام بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو و بیمه بدنه خودرو است. بنابراین تمامی بیمه‌گزاران با ورود به صفحه استعلام بیمه سنهاب می‌توانند نسبت به ارزیابی اصالت بیمه‌نامه دریافتی اقدام کنند. برای این منظور اطلاعاتی چون نام شرکت بیمه‌گر، شماره بیمه‌نامه چاپ شده، کد ملی بیمه‌گزار و شماره تلفن همراه بیمه‌گزار ضروری خواهد بود.

1

با مراجعه به سامانه سنهاب می‌توانید اطلاعات مهم بیمه‌نامه ای نظیر سابقه خسارت، درصد تخفیف بیمه، مبلغ پرداختی خسارت و موعد انقضای بیمه‌نامه را مشاهده کنید. در سامانه سنهاب بیمه مرکزی، استعلام دریافت خسارت هر بیمه‌نامه ای میسر است و بیمه‌گزاران محترم بتوانند با اطمینان خاطر در کوتاه‌ترین زمان، بیمه‌نامه های خود را استعلام نمایند.

2

در صورت تمایل به استعلام اصالت بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه ماشین خود در سامانه سنهاب به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/sanhab-inquiry

 

ارسال نظر