شناسه خبر : 9980

سر بی‌کلاه رانندگان اسنپ از بیمه تأمین اجتماعی

سر بی‌کلاه رانندگان اسنپ از بیمه تأمین اجتماعی

مدت‌هاست تاکسی‌ها از مواهب بیمه سازمان تأمین اجتماعی و یا دریافت کمک‌هزینه پرداختی حق بیمه از طرف دولت برخوردارند اما حالا رانندگان اسنپ مانده‌اند بر چه اساسی از خدمات بیمه‌ای برخوردار نیستند؟

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از آنا، محمد محمدی مشاور معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی گفت: ماده ۳۱ قانون تأمین اجتماعی عنوان می‌دارد «در مورد بیمه‌شدگانی که تمام یا قسمتی از مزد و درآمد آن‌ها به‌وسیله مشتریان یا مراجعین تأمین می‌شود درآمد تقریبی هر طبقه یا حرفه مقطوعاً به پیشنهاد هیئت‌مدیره و تصویب شورای عالی تعیین و مأخذ دریافت حق بیمه قرار خواهد گرفت».

محمدی می‌افزاید در بحث ساماندهی رانندگان فعال در شرکت‌هایی که در حوزه حمل‌ونقل فعالیت می‌کنند هنوز اطلاعاتی در اختیار ما قرار نگرفته است.

وی می‌افزاید: البته دو سه بار از دوستان در این شرکت‌ها دعوت کرده‌ایم و جلساتی را با این شرکت‌ها گذاشتیم و بررسی کردیم که  آیا این شرکت‌ها می‌توانند به‌عنوان یک کارگزار اعضای خودشان عمل بکنند یا خیر؟ به آن‌ها اعلام کردیم اگر رابطه کارگری و کارفرمایی برایتان محرز نیست ما می‌توانیم در قالب قانون بیمه اجتماعی رانندگان بر اساس پرداخت ۲۷ درصد حق بیمه با شما تفاهم‌نامه‌ای داشته باشیم تا با عنوان یک کارگزار ۲۷ درصد حق بیمه را از راننده دریافت نموده و به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نمایید تا رانندگان از مزایای بیمه تأمین اجتماعی به‌جز بیمه بیکاری بهره‌مند شوند.

مشاور معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی افزود: در این صورت رانندگان هم اگر رابطه کارگری و کارفرمایی‌شان با شرکت کسب‌وکار فضای مجازی احراز نشود، می‌توانند مشابه کارگران در کارگاه‌های عادی، کل ۲۷ درصد حق بیمه را پرداخت و تحت رابطه بیمه‌ای با سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرند.

محمدی ادامه داد: تاکنون این شرکت‌ها برای اعلام آمادگی همکاری با سازمان حاضر نشده‌اند و به نظر من با اعلام همکاری با تأمین اجتماعی، با توجه به ریسک‌هایی که در بخش رانندگی وجود دارد، رانندگان می‌توانند به‌موقع از مزایای بیمه تأمین اجتماعی منتفع شوند. شرکت فعال در حوزه کسب‌وکار حمل‌ونقل فضای مجازی هم آسوده می‌شود که راننده را تحت پوشش قانون تأمین اجتماعی قرار داده است.

محمدی البته پیشنهادی را هم از منظر یک کارشناس بیمه عنوان کرد و گفت: به نظر من شرکت‌ها حتی می‌توانند با پرداخت کسری از حق بیمه پرداختی راننده (مثلاً تا ۵ درصد)، نسبت به تشویق و دلگرم نمودن رانندگان خود هم اقدام نمایند.

به گفته خود اسنپ حداقل ۲۰ درصد رانندگانش مثل تاکسی‌ها ۸ ساعت کار می‌کنند، اما مثل تاکسی‌ها بیمه نمی‌شوند و از کلی مواهب دیگر مثل تخصیص به هنگام سوخت و میزان کمیسیون های پرداختی و... بی‌بهره‌اند. باید این سؤال مهم را از اسنپ به‌عنوان یکی از گسترده‌ترین شرکت‌های حمل‌ونقل در فضای مجازی پرسید: اگر این شرکت همان‌طور که ادعا کرده، واقعاً به فکر رانندگان است چرا توافقی را با تأمین اجتماعی به انجام نمی‌رساند تا رانندگان از حداقل امکانات بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی برخوردار شوند؟

  • یک راننده

    خوبه که حداقل یک نفر گوشه ای از مشکلات ما رو دید

  • احمدی

    سلام من راننده اسنپم روزی 200 تا 250 تومن کار میکنم از این مبلغ 70 تومن پول بنزین میدم 15 درصد کمسیون اسنپ مبلغی هم برای شهرداری کسر میشه. روزی 100 تا 150 برام میمونه تازه اگر هزینه طرح رو در نظر نگیرم. ماهی یک بار باید روغن ماشین و لنت ترمز عوض کرد و ماشین چون مدام کار میکنه خرج باز میکنه اما ما مثل تاکسی ها نه سهمیه لاستیک داریم نه سهمیه وسائل و بیمه و هزار چیز دیگه

  • صمدی

    ما رانندگان اینترنتی اصلا بیمه نیستیم

  • مجتبی

    سلام خواستم بگم بی انصافیه اگر رانندگان فعال اسنپ تحت پوشش بیمه قرار نگیرند
    ازمسوولین میخاهیم به فکر رانندگان هم باشند

  • محمد

    واقعا بی انصافی رانندگان اسنپ ک هیچ مزایای چیزی ندارند واقعا از مسولین میخواهم حداقل بیمه تامین اجتماعی طرحی بردارند

ارسال نظر