شناسه خبر : 9482

هر گونه جابجایی دام در کردستان نیازمند پلاک‌‌‌گذاری و هویت‌دار شدن است

هر گونه جابجایی دام در کردستان نیازمند پلاک‌‌‌گذاری و هویت‌دار شدن است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان از اجرای طرح هویت‌دار کردن دام‌های استان خبر داد و گفت: فرایند هویت‌دار کردن دام از مرکز اصلاح نژاد دام به پنجره واحد وزارت جهاد کشاورزی متصل و با اجرای این طرح هر گونه جابجایی دام نیازمند پلاک‌‌‌گذاری و هویت‌دار شدن است.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از فارس، خالد جعفری ظهر امروز در جلسه هماهنگی هویت‌دارکردن دام در استان کردستان که با حضور مدیران و مسئولین و اتحادیه‌های ذیربط برگزار شد اظهار کرد: به دلیل وجود دام در  95 درصد از روستاهای استان کردستان، اهمیت نقش کارشناسان پهنه در اطلاع‌رسانی چهره به چهره در خصوص هویت‌دار کردن دام ضروری است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان افزود:هویت‌دار کردن دام به عنوان یک وظیفه قانونی در قانون نظام جامع دامپروری ذکر شده و استان کردستان در پلاک‌کوبی دام‌هایی که جابجا می‌شوند از استان‌های شاخص کشور است.

جعفری تصریح کرد: از سال گذشته تا کنون 350 هزار مورد پلاک‌کوبی انجام شده و فاز جدید پلاک کوبی و هویت‌دار کردن برای تمام دام‌های موجود استان انجام خواهد شد.

وی اذعان داشت: از ابتدای آبان ماه تا کنون 50 هزار راس به این منظور پلاک کوبی شده و حدود 18 هزار آنها تاکنون در سامانه ثبت شده است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: اجرای عملیات بیمه دام‌ها و گسترش عملیات ترویجی به منظور افزایش دانش فنی دامداران برای ارتقای بهره‌وری و مدیریت ریسک و کاهش خسارات وارده به دام از دیگر مزایای مهم اجرای طرح هویت‌دارکردن دام در استان است. 

وی تاکید کرد: ظرفیت تشکل‌ها و  اتحادیه دامداران برای  استفاده از اختیارات قانونی به منظور ارائه اطلاعات آماری و مشخصات دامی استان ضروری است و منوط کردن تخصیص تمام نهاده‌ها و خدمات به دامداران به داشتن بیمه‌نامه دام و هویت‌دار کردن دام‌هایشان مهم و ضروری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اظهار کرد: با توجه به قانون اجباری هویت‌دار کردن دام، مراکز جهاد کشاورزی به طور ویژه اطلاع‌رسانی‌های لازم را در این خصوص را در دستور کار قرار داده است.

جعفری خاطرنشان کرد: اجرای این طرح به منظور دسترسی به آمار دقیق  جمعیت دامی برای تولید،  واردات و یا صادرات گوشت قرمز، ردیابی دام‌های مفقوده و جلوگیری از قاچاق دام زنده انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: فرایند پلاک‌گذاری و ثبت در سامانه هویت‌دار کردن دام از مرکز اصلاح نژاد دام به پنجره واحد وزارت جهاد کشاورزی متصل و انجام می‌شود با اجرای این طرح هرگونه جابجایی و نقل و  انتقال دام نیازمند پلاک‌‌‌گذاری و هویت‌دار شدن دام است.

وی یاداور شد: براساس اقدامات انجام شده تا امروز 42 هزار راس دام سبک و سنگین و کندوی زنبور عسل تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند. 

به گفته  رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، تفاهم‌نامه مشترک بین بیمه کشاورزی، صندوق بیمه کشاورزی و اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی دامداری ایران با هدف صدور بیمه نامه، هم زمان با طرح هویت‌دار کردن دام‌ها برای تمام دام‌های سبک و سنگین کشور منعقد شده‌ است.

ارسال نظر