شناسه خبر : 9378

کمیسیون کشاورزی مجلس بودجه ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی برای بیمه کشاورزی ارائه داد

کمیسیون کشاورزی مجلس بودجه 2هزار و 500 میلیارد تومانی برای بیمه کشاورزی ارائه داد

در ماده واحده بودجه سال ۹۹، یک‌هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان به‌عنوان سهم دولت به صندوق بیمه کشاورزی برای پرداخت خسارات وارده به کشاورزی اختصاص یافت.

به گزارش چابک‌آنلاین، این در شرایطی است که به گفته کارشناسان با توجه به فراوانی و گوناگونی وقوع خساراتی همچون سیل، سرما، خشک‌سالی، انواع بیماری‌ها، تگرگ و مخاطرات امنیت غذایی کشور و همچنین با توجه به تأکید قانون برنامه ششم توسعه مبنی‌بر اولویت تأمین 100 درصدی بودجه بیمه کشاورزی، این بودجه بایستی حداقل 50 درصد افزایش داشته باشد. در این راستا کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز پیشنهاد تخصیص بودجه‌ای به میزان دوهزار و 500 میلیارد‌تومان را به‌عنوان مصوبه این کمیسیون به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1399 مجلس شورای اسلامی داده و امیدوار است که توجه ویژه‌ای به آن شود. به گفته برخی از اعضای کمیسیون تلفیق و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، با توجه به این‌که کشاورزی توأم با ریسک و بیمه یکی از ابزارهای مهم برای پایداری درآمد زارعان است، بیمه محصولات کشاورزی همیشه مورد توجه دولت و مجلس بوده. به‌همین دلیل می‌توان امیدوار بود که دولت درخصوص افزایش بودجه این بخش اقداماتی انجام دهد. از سوی دیگر برخی نمایندگان معتقدند با توجه به این‌که درحال‌حاضر با کسری بودجه مواجهیم، بنابراین درصورتی افزایش بودجه بیمه کشاورزی میسر می‌شود که یا از بودجه دیگر بخش‌ها کم کنند و به این بخش بدهند یا این‌که دولت منابع درآمدی جدیدی ایجاد کند.

پیشنهاد بودجه 2هزار و 500 میلیارد تومانی برای بیمه کشاورزی

در همین ارتباط رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درخصوص افزایش بودجه بیمه کشاورزی اظهار داشت: در کمیسیون کشاورزی براساس نظر همکاران، پیشنهاد بودجه دوهزار و 500 میلیارد تومانی را برای این بخش داده‌ و تصویب کرده‌ایم. درواقع آن را به‌عنوان یکی از مصوبات کمیسیون کشاورزی به کمیسیون تلفیق داده‎ایم که امیدواریم در این کمیسیون هم مورد توجه قرار بگیرد.

احمدعلی کیخا، نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی، درخصوص ضرورت تقویت بنیه مالی صندوق بیمه کشاورزی گفت: ایران یکی از کشورهای در معرض حوادث غیرمترقبه است، به‌خصوص بخش کشاورزی که چندان در کنترل زارعان نیست و حوادثی مانند سیل، باد، تگرگ، بیماری‌ها و سرمازدگی به محصولات کشاورزی آسیب وارد می‌کند. به‌عبارت دیگر کشاورزی توأم با ریسک است و بیمه یکی از ابزارهای مهم برای پایداری درآمد زارعان است. به‌همین دلیل بحث بیمه محصولات کشاورزی همیشه مورد توجه دولت و مجلس بوده.

کیخا افزود: متأسفانه بودجه‌ای که به بیمه محصولات کشاورزی اختصاص می‌یابد، کفاف این حجم از خسارت‌ها را نمی‌دهد؛ بنابراین باید افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: تنها راه‌حل بهبود شرایط کشاورزان توجه به بیمه نیست، بلکه دوستان ما در وزارت جهاد کشاورزی باید برنامه‌های فنی و توسعه‌ای خود را به سمت‌وسویی ببرند که‌ تولید محصولات کشاورزی را در برابر پدیده‌های غیر قابل‌کنترلی که وجود دارد، مقاوم‌ کنند.

کیخا خاطرنشان کرد: امروز دنیا به این سمت‌وسو رفته است که با به‌کارگیری روش‌های متنوع خسارات کم‌تری به محصولات کشاورزی وارد شود، اما در کشور ما عملاً کم‌تر در این حوزه فعالیت شده و همه منتظرند که آسیبی وارد و خسارتی متوجه کشاورزان و دامداران شود، بعد آن را جبران کنند. این در شرایطی است که حجم خسارات بالاست و توان مالی دولت هم در حدی نیست که این حجم از خسارات را بتواند تأمین کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یک پیشنهاد دیگر را نیز به‌عنوان مصوبه کمیسیون کشاورزی به کمیسیون تلفیق داده‌ایم، مبنی‌بر این‌که دولت بیمه گندم را اجباری و عام کند و خودش هم بپردازد؛ چراکه گندم یک محصول استراتژیک است؛ بنابراین اگر خود دولت گندم را به‌صورت عام بیمه کند، در بلندمدت صرفه‌اش بیش‌تر خواهد بود.

کیخا درخصوص نقش صندوق بیمه کشاورزی در تأمین امنیت خاطر کشاورزان و امنیت غذایی کشور گفت: نقش این صندوق در این دو مورد بدیهی و مسلم است و نیاز به صندوق بیمه کشاورزی داریم. البته معتقدم صندوق بیمه کشاورزی نیز نیازمند یک بازنگری اساسی در کارکردها و ساختار خود است.

لزوم افزایش اعتبار بودجه صندوق بیمه در راستای تحقق مطالبات کشاورزان

نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹ نیز با بیان این‌که اعضای کمیسیون تلفیق نسبت به امور کشاورزی به‌ویژه صندوق بیمه کشاورزی به‌دلیل اهمیت آن در تأمین امنیت غذایی نظر مثبتی دارند، گفت: کشاورزی تأمین‌کننده حدود یک‌پنجم از تولید ناخالص داخلی است و سهم به‌سزایی در اشتغال، معیشت و تأمین نیازهای غذایی دارد. از سوی دیگر بیمه یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که می‌تواند کشاورزان را به تولید دلگرم کند؛ زیرا کشاورزی ازجمله مشاغلی است که همواره در معرض حوادث طبیعی و تنش‌های محیطی قرار دارد. به‌همین دلیل تلاش ما در مجلس این است که بیمه محصولات کشاورزی را توسعه و سطح نفوذ آن را افزایش دهیم.

علی ­اصغر یوسف­نژاد اظهارداشت: باید دولت و مجلس کمک کنند تا صندوق بیمه کشاورزی مانند گذشته به تعهدات خود عمل کند. اگر کشاورزان نتوانند به‌موقع غرامت خسارات وارد شده به محصولاتشان را دریافت کنند، در زمینه تداوم فعالیت تولیدی خود با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.

وی با تأکید بر نهادینه­‌کردن فرهنگ بیمه ادامه داد: تسریع در روند پرداخت بیمه محصولات کشاورزی مهم‌ترین عامل برای افزایش سطح بیمه محصولات کشاورزی است.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: صندوق بیمه کشاورزی نهاد پرداخت غرامت به کشاورزان آسیب‌دیده باغی، دام و طیور و آبزیان است که از محل دریافت حق بیمه کشاورزی و سهم دولتی، غرامت را به خسارت‌دیدگان پرداخت می‌کند، هرچند اعتبارات دریافتی آن کافی نیست. صندوق بیمه برای تأمین مطالبات کشاورزان نیاز به بودجه دارد و به‌همین دلیل تلاش ما افزایش اعتبار بودجه صندوق در راستای تحقق مطالبات کشاورزان است.

دفاع از پیشنهاد کمیسیون کشاورزی برای افزایش بودجه صندوق بیمه

سخنگوی کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی هم در این‌خصوص اظهار داشت: این‌که محصولات کشاورزی باید بیمه شوند و کشاورزان از بیمه برخوردار باشند، حرف بسیار درستی است؛ چون احتمال وارد شدن خسارت در بخش کشاورزی همیشه بالاست؛ اما این‌که ما تمام سازکار بیمه کشاورزی را متکی به بودجه دولتی کرده‌ایم، چندان صحیح نیست.

محمدمهدی مفتح، نماینده مردم تویسرکان گفت: جدا از این‌که رقم بودجه تخصیصی دولت در این بخش باید رقم مناسبی باشد که بتواند خسارت‌های کشاورزان را پرداخت کند، از نظر ساختاری نیز بیمه محصولات کشاورزی باید اصلاح شود؛ یعنی باید این صندوق به قدری مقتدر باشد که ده‌ها نوع ریسک را پوشش بدهد و از آنچه دریافت می‌کند، خسارت‌ها را پرداخت کند.

مفتح در پاسخ به این پرسش که هنگام طرح بودجه بیمه کشاورزی در صحن علنی چه توصیه‌ای به دیگر نمایندگان دارید، گفت: از هر پیشنهادی که کمیسیون کشاورزی در این ‌خصوص به کمیسیون تلفیق ارائه داده باشد، دفاع خواهیم کرد؛ چراکه نظر کمیسیون تخصصی کشاورزی باید در نظر گرفته شود.

هنگام طرح افزایش بودجه بیمه کشاورزی به آنچه کمیسیون کشاورزی پیشنهاد داده رأی می‌دهم

یک عضو کمیسیون صنایع‌ و معادن مجلس شورای اسلامی هم درخصوص ضرورت افزایش بودجه بیمه کشاورزی اظهار داشت: اگر دولت درآمد داشته باشد، من هم موافق افزایش بودجه این بخش هستم، اما مسأله این‌جاست که منابع و درآمدهای دولت مشخص است و براساس آنچه عنوان شده، با بیش از 100 هزارمیلیارد تومان کسری بودجه مواجهیم.

محمد عزیزی، نماینده مردم ابهر و خرم‌دره گفت: با توجه به این‌که درحال‌حاضر در تأمین منابع درآمدی مشکل داریم؛ بنابراین هر بخشی بخواهد از سقف بودجه تعیین شده بالاتر برود یا باید از بودجه دیگر بخش‌ها کم کنند یا دولت منابع درآمدی جدیدی ایجاد کند.

عزیزی خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر میزان درآمدی که بخش کشاورزی برمی‌گرداند، با توجه به این‌که 90 درصد آب مصرفی کشور در این بخش استفاده می‌شود، نشان می‌دهد که کشاورزی ما اقتصادی نیست؛ بنابراین دولت هرچه در بخش مکانیزه کردن آبیاری هزینه کند، در بلندمدت صرفه اقتصادی دارد.

وی تأکید کرد: با تمام این تفاسیر در هنگام طرح افزایش بودجه بیمه کشاورزی به آنچه کمیسیون کشاورزی پیشنهاد داده رأی خواهم داد؛ چراکه موضوع مهمی است و ما چند کار اساسی برای بخش کشاورزی باید انجام دهیم؛ ازجمله این‌که دولت باید یک‌سری از منابع‌ خود را به این مسأله اختصاص دهد؛ اگرچه اکنون شرایط سخت و بحرانی است و افکار آرمانی در این شرایط جوابگو نیست.

لزوم تقویت بودجه صندوق بیمه کشاورزی

یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 مجلس شورای اسلامی نیز گفت: کشور ما همیشه با حوادثی همچون خشک‌سالی، سرمازدگی، سیل و غیره مواجه است؛ به‌همین دلیل با وجود این‌که بسیاری از کشاورزان با پرداخت سهم بیمه، محصولات خود را بیمه می‌کنند، اما موفق به دریافت حق بیمه (خسارت) نمی‌شوند. از آن سو نیز صندوق بیمه کشاورزی اعلام می‌کند کمبود بودجه دارد و دولت سهمش را پرداخت نکرده است.

محمدعلی پورمختار، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی گفت: با این عدد و رقمی که برای صندوق بیمه کشاورزی در نظر گرفته شده، بعید می‌دانم محصولات را بتوان بیمه کرد. اگر هم کشاورزان محصولات خود را بیمه کنند، احتمالاً صندوق قادر به پرداخت آن نباشد؛ چراکه دولت سهم خود را به آن معنا که مدنظر است، پرداخت نمی‌کند.

پورمختار افزود: باید در کمیسیون تلفیق درخصوص بودجه صندوق بیمه کشاورزی تجدیدنظر کرد و آن را افزایش داد. درواقع باید بودجه به نحوی باشد که خسارت کشاورزان به‌صورت واقعی قابل‌پرداخت باشد.

وی درخصوص ضرورت افزایش سرمایه صندوق بیمه کشاورزی نیز گفت: افزایش سرمایه صندوق بیمه کشاورزی امر بسیار مهمی است؛ چراکه کشاورزان به امید این‌که درصورت خسارت محصولاتشان بتوانند از بیمه استفاده کنند، وارد این عرصه می‌شوند و اقدام به بیمه کردن محصولات خود می‌کنند؛ بنابراین اگر نتوانند خسارات خود را از بیمه دریافت کنند؛ علاوه‌بر این‌که محصولشان را از دست داده‌اند، حق بیمه‌شان هم از بین می‌رود؛ در نتیجه نیاز است که این صندوق از نظر مالی تقویت شود.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 در پاسخ به این پرسش که با توجه به این‌که تقویت سازکار بیمه کشاورزی مورد تأکید فائو، بانک جهانی و نهادهای معتبر بین‌المللی است، به نظر شما مجلس چگونه می‌تواند صندوق بیمه کشاورزی را در زمینه مدیریت ریسک حمایت کند، گفت: راهکار این امر تخصیص اعتبار و تقویت صندوق بیمه کشاورزی است تا این صندوق بتواند از این طریق حمایت واقعی و عملی از کشاورزان و کشاورزی داشته باشد.

پورمختار افزود: با توجه به این‌که نمایندگان مجلس عمدتاً از شهرستان‌هایی هستند که کار کشاورزی در آن‌جا پررنگ است و درعین حال سابقه بروز خسارت را هم دارند، در نتیجه روی این موضوع حساس هستند و همین امر سبب می‌شود که احتمالاً تصمیمات خوبی درخصوص بودجه صندوق بیمه کشاورزی گرفته شود.

اهمیت توانمند ساختن صندوق بیمه کشاورزی

دیگر عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 هم در این‌خصوص اظهارداشت: مشکل اصلی کشور ما در دو دولت اخیر، کشاورزی است. از طرفی متأسفانه بلایای طبیعی هم مشکل‌ساز شده و تاکنون کشاورزان و کشاورزی ما آسیب‌های زیادی به‌واسطه سرمازدگی، خشک‌سالی و سیل دیده‌ است.

بهروز بنیادی، نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که دولت در حوادث غیرمترقبه‌ای همچون سیل فروردین‌ماه سال جاری به کشاورزان به‌طور قابل‌توجهی کمک کرده است، به گفت: با این حال اگر صندوق بیمه کشاورزی حمایت شود و به آن سطح از توانمندی برسد که بتواند جای دولت را به خوبی پر کند، جای خوشحالی دارد؛ البته در این راستا نیز دولت هر سال اعتبارات این صندوق را افزایش می‌دهد.

بنیادی افزود: دولت با توجه به توانی که در بحث بودجه‌ دارد، حتماً نگاهش به موضوع بودجه صندوق بیمه کشاورزی و مباحث کشاورزی ویژه است؛ بنابراین امیدواریم آن چیزی که مورد دلخواه نظام صنفی کشاورزی و کشاورزان عزیز است، در موضوع حمایت بیمه‌ای محقق شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر خود کشاورزان نیز باید در این زمینه مشارکت فعال داشته باشند تا به خواسته‌هایشان که همانا ایجاد یک صندوق توانمند است، برسند.

بنیادی در پاسخ به این پرسش که نمایندگان مجلس چگونه می‌توانند صندوق بیمه کشاورزی را حمایت کنند تا از نظر مدیریت ریسک بهتر عمل کند، گفت: مجلس می‌تواند دولت را مکلف ‌سازد که بخشی از هزینه‌های بیمه‌ای را به‌عنوان کمک دولتی تقبل ‌کند. همچنین مجلس در تلاش است تا از هزینه‌های غیرضروری بودجه کم کند و آن‌ها را به بخش کشاورزی اختصاص دهد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مسأله مهم این است که باید شرکت‌های بیمه کشور مثل بیمه مرکزی تقویت شوند و طوری برنامه‌ریزی کنند که مشارکت بیش‌تری از مردم را جلب کنند؛ چراکه دولت به تنهایی نخواهد توانست این‌بار را به دوش بکشد.

بنیادی تصریح کرد: اگرچه منابع اولیه صندوق بیمه کشاورزی را دولت تأمین می‌کند؛ اما در ادامه بیمه مرکزی باید بتواند برنامه‌ریزی کند تا روزبه‌روز از این صندوق بیش‌تر حمایت شود.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 درخصوص نقش صندوق بیمه کشاورزی در تأمین امنیت خاطر کشاورزان نیز گفت: صندوق بیمه کشاورزی پشتوانه خوبی برای کشاورزان است؛ اما اعداد و ارقامی که به کشاورزان پرداخت می‌شود، گاهی یک‌بیستم خسارت وارد شده است و همین امر می‌تواند رغبت کشاورزان را به مشارکت در امر بیمه کاهش دهد.

بنیادی خاطرنشان کرد: متولیان صندوق بیمه کشاورزی باید سازکاری را پیش‌بینی کنند تا کشاورزان بیش از پیش تشویق شوند و با پرداخت‌هایی که رضایت کشاورزان را به‌دنبال داشته باشد، دوباره اقدام به سرمایه‌گذاری در این صندوق کنند.

نقش مهم کشاورزان و بیمه کشاورزی در تأمین امنیت غذایی کشور

یکی دیگر از اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 نیز در این‌خصوص گفت: با توجه به این‌که تخصیص بودجه برای صندوق بیمه کشاورزی در راستای حمایت از کشاورزان صورت می‌گیرد؛ بنابراین اگر منابع لازم در اختیار دولت باشد، شاید حتی با افزایش این بودجه نیز موافقت شود.

محمد کاظمی، نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، درخصوص الزام حمایت مجلس‌ از افزایش سرمایه صندوق بیمه کشاورزی به گفت: با توجه به این‌که کشاورزان در زمینه تأمین امنیت غذایی کشور نقش ویژه‌ای دارند، باید از امتیاز خاصی نیز برخوردار باشند؛ بنابراین اگر متصدیان این صندوق مدیریت بهتری در این زمینه داشته باشند، می‌توان امیدوار بود که بودجه این صندوق افزایش پیدا کند.

صندوق بیمه از نظر سرمایه باید تقویت شود

یک عضو کمیسیون تلفیق هم در این‌خصوص اظهارداشت: بحث بیمه محصولات کشاورزی باید به‌نحوی باشد که پس از ابلاغ سیاست وزارت جهاد کشاورزی و براساس نوع کاشت، بیمه محصولات صورت بگیرد؛ یعنی در هر منطقه‎ای مشخص شود که چه محصولی کاشته می‌شود و سپس دولت در امر بیمه کردن آن محصول کمک کند، نه این‌که هر کشاورزی هرچه دلش خواست بکارد و بعد هم دولت بیمه همه آن‌ها را پرداخت کند.

نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: به‌عنوان مثال دولت می‌تواند به کشاورزان یک منطقه مشخص اعلام کند کنجاله بکارید و همه آنچه را کشت کرده‌اید، ما به‌صورت رایگان بیمه می‌کنیم؛ چراکه اکنون برای تأمین روغن، کشت این محصول ضروری است.

قاضی‌پور افزود: هرچند معتقدم صندوق بیمه کشاورزی نیز باید ضمن تقویت مدیریت سازمانی، از نظر سرمایه نیز تقویت شود.

وی تأکید کرد: با توجه به این‌که اکثر نمایندگان مجلس از جمع کشاورزان هستند و خود در حوزه کشاورزی کارشناسان خبره‌ای به‌شمار می‌روند و همچنین انتخابات نزدیک است و نمایندگان به رأی کشاورزان نیاز دارند، در هنگام طرح بودجه صندوق بیمه کشاورزی حتماً اظهارنظر خواهند کرد و خواستار تجدیدنظر درمورد بودجه صندوق بیمه کشاورزی خواهند شد.

حامی افزایش بودجه صندوق بیمه کشاورزی هستم

یک عضو دیگر کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 هم درخصوص ضرورت افزایش بودجه صندوق بیمه کشاورزی اظهار داشت: بیمه کشاورزی چند سالی است که رقم کمی از بودجه را به خود اختصاص داده است و کشاورزان با مشکلات جدی در این زمینه مواجهند.

محسن بیگلری، نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: من یکی از حامیان افزایش بودجه صندوق بیمه کشاورزی هستم و از کمک به تحقق این امر دریغ نخواهم کرد. همچنین با دیگر اعضای کمیسیون نیز صحبت خواهم کرد تا از کشاورزانی که سال‌های ‌سال است از نظر دریافت حق بیمه مورد اجحاف قرار گرفته‌اند، حمایت کنند.

بیگلری درخصوص عملکرد صندوق بیمه کشاورزی نیز گفت: این صندوق با توجه به میزان اعتباری که دریافت می‌کند، خدمات می‌دهد و به‌همین دلیل قطعاً نارضایتی‌هایی نیز از سوی کشاورزان ایجاد می‌شود؛ زیرا مبالغی که از بیمه دریافت می‌کنند، غالباً متناسب با خساراتی که می‌بینند، نیست؛ بنابراین تقویت بنیه مالی و افزایش سرمایه صندوق بیمه کشاورزی لازم و ضروری است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به این‌که تقویت سازکار بیمه کشاورزی همواره مورد تأکید فائو، بانک جهانی و نهادهای معتبر بین‌المللی است، نمایندگان مجلس چگونه می‌توانند این نهاد مالی را در مدیریت ریسک حمایت کنند، گفت: کشاورزان در عین حال که نقش به‌سزایی در تأمین امنیت غذایی کشور دارند، قشر آسیب‌پذیری نیز هستند؛ بنابراین باید به صندوق بیمه کشاورزی که متولی بیمه محصولات و تولیدات کشاورزان است، سرمایه تزریق شود تا در صورت وارد شدن خسارت بتواند پاسخگوی کشاورزان باشد.

بیگلری افزود: درواقع ما نمایندگان می‌توانیم با حمایت از افزایش سرمایه این صندوق از کشاورزان حمایت کنیم. به‌همین دلیل قطعاً در زمان مطرح شدن بودجه بیمه کشاورزی از آن به‌صورت 100 درصد حمایت خواهیم کرد.

لزوم تقویت صندوق بیمه کشاورزی برای تأمین امنیت غذایی کشور

یک عضو دیگر کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 نیز درخصوص افزایش بودجه صندوق بیمه کشاورزی گفت: هنوز در جزئیات نوع و میزان اعتبارات اختصاصی وارد نشده‌ایم؛ اما به‌زودی به این موضوع ورود خواهیم کرد و قطعاً در کمیسیون تلفیق به بحث بودجه بیمه کشاورزی توجه خواهیم داشت، تا این بودجه به نحوی نباشد که در بخش کشاورزی امنیت غذایی ‌ما به خطر بیفتد؛ چراکه به خطر افتادن امنیت غذایی کشور هزینه‌های بسیار زیادی برای ما در بر خواهد داشت.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر امنیت غذایی ‌ما در خطر باشد و در کشور محصولات را به اندازه کافی نداشته باشیم، لاجرم باید محصولات استراتژیک را وارد کنیم و همان‌طور که می‌دانید، واردات نیز هزینه‌های چندهزار میلیاردی برای کشور دربر خواهد داشت.

حاجی‌دلیگانی در خصوص نحوه حمایت نمایندگان مجلس از صندوق بیمه کشاورزی برای مدیریت بهتر ریسک عنوان کرد: با توجه به آسیب‌ها و خسارت‌هایی که به محصولات کشاورزی وارد می‌شود، لازم است که محصولات کشاورزی از پشتوانه خوبی برخوردار باشد تا کشاورزان هم رغبت به کشت و بیمه کردن محصولات خود داشته باشند.

وی افزود: اگر پرداخت خسارت‌ها به‌موقع باشد، موجب ترویج فرهنگ بیمه کردن محصولات کشاورزی می‌شود و این امر یک ضرورت است؛ بنابراین ما نمایندگان باید از تقویت مالی صندوق بیمه کشاورزی حمایت کنیم؛ چراکه این صندوق یک ضمانت خوب برای کمک‌ به کشاورزان در زمان وارد شدن آسیب‌های جدی محسوب می‌شود.

حاجی‌دلیگانی با بیان این‌که افزایش سرمایه صندوق بیمه کشاورزی ضروری است، تصریح کرد: در کمیسیون تلفیق نظرات خود را ارائه خواهیم داد و در نهایت براساس نظرات کارشناسی و در راستای تقویت این صندوق تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

تقویت صندوق بیمه کشاورزی بهترین اقدام برای کمک به کشاورزان است

همچنین یکی دیگر از اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 اظهارداشت: محدویت‌هایی در بودجه سال 99 وجود دارد که قطعاً با منابعی که پیش‌بینی شده، قابل تحقق نیست؛ در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت برای همه مسائلی که در کشور مورد نیاز است، سقف بودجه لازم را در نظر گرفت. اگر تأمین منابع به‌طور کامل تحقق یابد، محصولات کشاورزی نیز باید تا سقف مورد نظر بیمه شوند.

محمدرضا ملکشاهی، نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی، درخصوص ضرورت افزایش سرمایه صندوق بیمه کشاورزی گفت: معتقدم بخش عمده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی باید توسط بخش خصوصی یا با کمک بخش دولتی انجام شود؛ به‌همین دلیل باید صندوق‌ها را فعال کنند. یکی از کارهایی که برای فعال کردن بیش از پیش صندوق بیمه کشاورزی می‌توان انجام داد، تقویت مالی آن است.

ملکشاهی در پاسخ به این پرسش که نمایندگان مجلس چگونه می‌توانند از این نهاد مالی حمایت کنند، گفت: دولت خود باید در لایحه بودجه این‌گونه موارد را ذکر کند یا اگر نیاز به تغییر قانون است، دولت باید آن را پیش‌بینی کند. درواقع کارشناسان بخش کشاورزی بهتر از نمایندگان مجلس بر این موضوع مسلط هستند؛ در نتیجه این مسأله باید با نظر کارشناسان حل شود.

وی افزود: کارشناسان بخش کشاورزی، به‌خصوص کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی باید در این زمینه راهکارهای قانونی پیشنهاد دهند و پس از آن مجلس آن راهکار را طبق قانون تصویب و مسیر را برای آن‌ها باز کند.

ملکشاهی تصریح کرد: به‌عنوان شخصی که در استان لرستان فعالیت دارم و این استان بیش‌ترین تولیداتش در بخش کشاورزی است، قطعاً جزو افرادی هستم که از موضوع افزایش سرمایه صندوق بیمه کشاورزی و تقویت مالی آن دفاع خواهم کرد.

وی درخصوص نقش صندوق بیمه کشاورزی در تأمین امنیت غذایی کشور و تأمین امنیت خاطر کشاورزان گفت: به هر حال صندوق بیمه کشاورزی به قشری خاص یعنی کشاورزان اختصاص دارد؛ پس قطعاً با نیازمندی‌های این قشر آشناست و هم در تأمین سرمایه و برگشت سرمایه به صندوق، تمام مسیرهای منطقی را خواهد رفت؛ درنتیجه بهترین اقدام برای کشاورزان می‌تواند تقویت بودجه این صندوق باشد.

افزایش بودجه صندوق بیمه کشاورزی به‌طرق مختلف در قانون ممکن شده است

یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 نیز اظهار داشت: اگر قرار است از محصولات کشاورزی حمایت کنیم، باید این حمایت متناسب با واقعیتی که در قانون برنامه پیش‌بینی شده، باشد. واقعیت قانون برنامه این است که کشاورزی و محیط‌زیست جزو محورهای اصلی است و باید تأمین اعتبار شوند.

حسن سلیمانی، نماینده مردم کنگاور در مجلس شورای اسلامی گفت: بالاترین مسأله برای ما امنیت غذایی است که متأثر از حوادث، بلایای طبیعی و غیره است و اقتضایش توجه ویژه به مبانی بیمه محصولات کشاورزی است؛ بنابراین اگر مبلغ بودجه تخصیص‌یافته به صندوق بیمه کشاورزی کم است، باید برمبنای نظرات کشاورزی و مجریان بیمه محصولات کشاورزی، به حد قابل‌قبول و تعادل برسد؛ چراکه این مسأله جزو ضروریات است.

سلیمانی درخصوص ضرورت تقویت صندوق بیمه کشاورزی نیز تصریح کرد: به هر حال از سوی کشاورزان مطالباتی از این صندوق وجود دارد و کشاورز باید این صندوق را به‌عنوان حامی خود در زندگی لمس و با آن ارتباط برقرار کند. پس این صندوق باید اعتماد کشاورزان را بیش‌تر از گذشته جلب کند. افزایش سرمایه این صندوق نیز به طرق مختلف در قانون ممکن شده است.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 در پاسخ به این پرسش که مجلس چگونه می‌تواند صندوق بیمه کشاورزی را در مدیریت ریسک حمایت کند، گفت: نمایندگان مجلس براساس آگاهی‌هایشان تصمیم‌گیری می‌کنند؛ بنابراین باید دید آگاهی نمایندگان نسبت به این سازمان مثبت است یا منفی. اگر مثبت باشد، قطعاً تصمیم مثبتی برای این سازمان و بودجه تخصیص یافته به آن می‌گیرند.

از افزایش بودجه بیمه کشاورزی حمایت می‌کنیم

یکی دیگر از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 اظهار داشت: اگرچه بودجه صندوق بیمه هر سال نسبت به سال قبل افزایش می‌یابد، با وجود این معتقدم باید میزان آن بیش از رقم فعلی باشد، چون از نزدیک با کشاورزان ارتباط دارم و می‌دانم که بیش از این به بیمه محصولاتشان نیاز دارند.

حسین رضازاده، نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی گفت: درست است که در کشور ما به بیمه به‌عنوان یک صنعت نگاه نمی‌شود؛ اما شاهدیم که کشاورزان از بیمه استفاده می‌کنند تا درصورت خسارت‌دیدن و از بین رفتن محصولاتشان، زحمات یک‌ساله‌‌‌ آن‌ها از بین نرود، اما گاهی میزان خسارات‌ به حدی زیاد است که با این ارقام قابل‌‌جبران نیست.

رضازاده افزود: اکنون کشاورزان از چند جهت آسیب‌پذیرترین قشر جامعه ما هستند؛ یکی از جهت خسارت‌هایی که می‌بینند و دیگری از جهت افزایش قیمت مواد اولیه‌ مورد نیازشان. از سوی دیگر از این نظر که محصولاتشان با قیمتی متناسب با تورم موجود خریداری نمی‌شود، آسیب‌پذیر هستند و عملاً کشاورزان ما از روی ناچاری کشاورزی می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به کارآمدی سازوکار بیمه در رخدادهایی مانند سیل اوایل سال جاری، افزایش سرمایه صندوق بیمه کشاورزی تا چه میزان ضروری است، گفت: مسلماً بودجه این صندوق باید افزایش مناسبی داشته باشد؛ چون صنعت کشاورزی یک صنعت پایه و مادر است که در بحث استقلال هر کشوری تأثیرگذار است؛ بنابراین نیاز است که حمایت بیش‌تری از آن شود.

رضازاده درخصوص نحوه حمایت مجلس از صندوق بیمه کشاورزی در راستای مدیریت ریسک نیز گفت: مجلس در قالب لوایحی که تقدیم می‌کند، می‌تواند از این مسأله حمایت کند. خوشبختانه فضای مجلس نیز به‌گونه‌ای است که نمایندگان غالباً از کشاورزان حمایت 100 درصدی می‌کنند؛ بنابراین هر پیشنهادی درخصوص بیمه کشاورزی و تقویت بودجه بخش کشاورزی مطرح شود، بعید می‌دانم در مجلس با آن مخالفت شود.

وی گفت: اگر نمایندگان بتوانند در قالب یک پیشنهاد و از طریق راهکاری‌هایی که دولت یا مجلس ارائه می‌دهد، بودجه بیمه‌ کشاورزی را تقویت کنند، می‌توان به این صندوق و به‌تبع آن به کشاورزان کمک کرد و به آن‌ها برای ادامه کشت محصولاتشان اطمینان خاطر داد.

ضرورت تأمین بودجه بیمه کشاورزی در صورت وجود منابع ‌حقیقی

عضو دیگر کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 هم درخصوص افزایش بودجه بیمه کشاورزی اظهار داشت: با توجه به میزان اشتغالی که در بخش کشاورزی داریم و همچنین در شرایطی که کشور درگیر تحریم‌های گسترده است، باید منابع بودجه بیمه کشاورزی افزایش پیدا کند. با این حال اوضاع چندان مناسب نیست و با منابعی که توانسته‌ایم تعریف کنیم، این میزان (یک‌هزار و 650 میلیارد تومان) تخصیص داده شده است.

محمدنعیم امینی‌فرد، نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به این‌که درحال‌حاضر با کسری بودجه و تورم مواجهیم، افزایش بودجه روی کاغذ کاری را درست نمی‌کند. اگر روی کاغذ بودجه حوزه‌ای را افزایش دهیم و منابع حقیقی آن را ارائه ندهیم، عملاً با کسری بودجه بیش‌تری مواجه خواهیم شد.

امینی‌فرد افزود: باید در برخی از مصارف صرفه‌جویی‎هایی را انجام دهیم و از سویی دیگر تعاریف دقیق‌تری برای منابع درآمدی خود داشته باشیم. در آن صورت با وجود منابع حقیقی، یکی از اولویت‌های ما در کمیسیون تلفیق تأمین بودجه برای بیمه کشاورزی خواهد بود.

وی درخصوص نقش صندوق بیمه کشاورزی در تأمین امنیت خاطر کشاورزان و تأمین امنیت غذایی کشور تصریح کرد: درحال‌حاضر به‌دلیل کافی نبودن منابع مالی نارضایتی‌هایی درخصوص عملکرد این صندوق وجود دارد؛ بنابراین اگر منابع مالی کافی در اختیار این صندوق قرار بگیرد، می‌تواند نقش مهمی در رونق کشاورزی ایفا کند.

تقویت بنیه مالی صندوق بیمه کشاورزی اثر ماندگاری در آینده روستاییان دارد

یکی دیگر از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 99 اظهار داشت: دولت با توجه به شرایط موجود بودجه را خوب بسته است، درواقع به نحوی بسته که بتواند برنامه‌های مدنظر را با همین بودجه محقق سازد؛ بنابراین اگر درآمدها زیاد شود، در آینده متممی به آن اضافه و بودجه بخش کشاورزی را تقویت می‌کند.

محمدابراهیم رضایی، نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی، درخصوص نقش مجلس در حمایت از صندوق بیمه کشاورزی در راستای مدیریت ریسک گفت: نمایندگان باید درصد توان صندوق را ارتقاء دهند و از آن طرف هم صندوق قوی‌تر وارد میدان شود؛ یعنی اگر به کشاورز یا دامدار ضرری وارد شد، صندوق با قوت بیش‌تری تکالیف خود را انجام دهد.

رضایی افزود: از سوی دیگر دولت باید این صندوق را به حدی تقویت کند که به محض این‌که کارشناس تشخیص داد به کشاورزی خسارت وارد شده است، در همان محل خسارت را به کشاورز پرداخت کند تا پشتوانه‌ای برای ادامه کار وی باشد.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 در پاسخ به این پرسش که با توجه به کارآمدی سازکار بیمه در رخدادهایی مانند سیل اوایل سال جاری، تقویت بنیه مالی و افزایش سرمایه صندوق را تا چه میزان ضروری می‌دانید، گفت: اگر توان مالی وجود داشته باشد، قطعاً تقویت مالی این صندوق جزو اولویت‌هاست؛ چراکه اگر بنیه مالی این صندوق تقویت شود، اثر ماندگاری در آینده کشاورزان، به‌خصوص روستاییان خواهد داشت.

رضایی ادامه داد: بنابراین هرچه صندوق بیمه کشاورزی بیش‌تر تقویت شود، به‌تبع شرایط کشاورزان نیز بهتر خواهد شد. به‌همین دلیل به‌شخصه موافق این امر هستم و مطمئناً درصورتی‌که درآمدهایی حاصل شود، دولت نیز این کار را انجام خواهد داد.

وی تأکید کرد: در هنگام طرح بودجه بیمه کشاورزی به مجموع درآمدها توجه می‌کنیم و چنانچه درآمدهایی که در بودجه مورد توجه قرار نگرفته است، افزوده شود، ما و دیگر نمایندگان از تقویت مالی صندوق بیمه کشاورزی پشتیبانی خواهیم کرد.

دولت نسبت به تقویت بودجه بیمه کشاورزی توجه ویژه‌ داشته باشد

یکی دیگر از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 نیز در این‌خصوص اظهار داشت: واقعیت امر این است که ایران یک کشور چهار فصل است و محصولات کشاورزی متنوعی در نقاط مختلف آن کشت می‌شود؛ لذا در بخش کشاورزی علاوه‌بر آنچه تا به حال سرمایه‌گذاری شده، باز هم جا دارد که سرمایه و اعتبارات بیش‌تری هزینه شود.

ابوالفضل حسن‌بیگی، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که چون هنوز به نیروی علم مسلط نشده‌ایم، از سرمازدگی، سیل و خشک‌سالی سالانه ضرر و زیان زیادی می‌بینیم، گفت: برای درخواست افزایش بودجه در یک بخش باید به خزانه دولت نیز توجه کنیم؛ چراکه در شرایط فعلی دولت با کمبود اعتبارات مواجه است، لذا باید به بودجه موجود به‌گونه‌ای فکر کنیم که در آن هم به قشر آسیب‌پذیر کمک کرده، هم نارسایی‌های گذشته را تأمین و هم بتوانیم کارهای ضروری و امنیت غذایی کشور را تأمین کنیم.

حسن‌بیگی درخصوص ضرورت افزایش بودجه صندوق بیمه کشاورزی اظهار داشت: به‌شخصه با تقویت مالی این صندوق موافق هستم و لازم است که دولت نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشد تا به این ترتیب کشاورزان که قشر آسیب‌پذیری هستند، ضرر نکنند و بتوانند در آینده خدمات بیش‌تری به جامعه ارائه دهند.

وی تصریح کرد: سقف اعتباری صندوق بیمه کشاورزی بسیار ناچیز است، در شرایطی که باید به آن دسته از کشاورزانی که از ناحیه سیل، سرمازدگی و موارد دیگر آسیب‌هایی زیادی دیده‌اند، کمک‌های شایانی صورت گیرد.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 خطاب به دیگر نمایندگان گفت: پیشنهاد من این است که از محل مازاد فروش نفت که در بودجه لحاظ نشده، بخشی را به بیمه کشاورزی اختصاص دهیم؛ چراکه پیش‌بینی می‌شود در سال آینده وضع اعتبارات از جانب صادرات نفت بهتر شود.

حسن‌بیگی افزود: از سوی دیگر علاوه‌بر این‌که تولیدات پتروشیمی افزایش یافته است، برخی از پالایشگاه‌های بنزین به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسند؛ لذا در اواسط سال 99 درآمدهایی خواهیم داشت که بهترین راه برای هزینه‌کردن این اعتبارات تقویت بخش کشاورزی است.

بودجه صندوق بیمه کشاورزی نیازمند تقویت‌شدن است

یکی دیگر از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 هم درخصوص افزایش بودجه بیمه کشاورزی اظهار داشت: کشور ما جزو 10 کشور بلاخیز دنیاست و شاهد وقایع طبیعی بسیاری در هر سال هستیم، در نتیجه این موضوع نیازمند توجه ویژه است.

علی قربانی، نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی گفت: سال گذشته بر اثر سیل 35 هزارمیلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد شد که اگر کل محصولات خسارت‌دیده بیمه می‌شد، بخش بزرگی از آن را بیمه می‌توانست پرداخت کند.

قربانی با بیان این‌که متأسفانه رقم‌ها در بودجه بسیار کم است، افزود: از موافقان افزایش بودجه صندوق بیمه کشاورزی هستم و در کمیسیون تلفیق نیز تلاش خواهیم کرد، این رقم افزایش پیدا کند، چون یکی از اصلی‌ترین راه‌هایی که بتوانیم مردم را توانمند کنیم تا روی پای خودشان بایستند، تقویت بیمه‌ها است.

وی تصریح کرد: دولت به‌جای این‌که مستقیماً به پرداخت خسارت‌ها اقدام و زمینه سوءاستفاده را برای عده‌ای فراهم کند، باید بیمه‌ها را از نظر مالی توانمند کند تا در صورت بروز هرگونه خسارتی، طبق گزارشی که داده می‌شود، پرداختی‌ها انجام شود.

قربانی در پاسخ به این پرسش که با توجه به کارآمدی سازکار بیمه در حوادثی مانند سیل بهار سال جاری، افزایش سرمایه صندوق بیمه کشاورزی تا چه میزان ضرورت دارد، گفت: ضرورت این کار بسیار زیاد است؛ اما نیازمند دو عامل است؛ یکی این‌که منابع صندوق از سوی دولت و از سوی خود بیمه‌گذاران افزایش پیدا کند، مورد بعدی نیز که بسیار هم مهم است، جلب اعتماد اجتماعی است.

وی تأکید کرد: در بحث تقویت صندوق بیمه کشاورزی مهم‌ترین موضوع این است که اعتماد اجتماعی بالا برود و علاوه‌بر این‌که برای مردم و کشاورزان دوره‌های آموزشی درخصوص ضرورت و اهمیت بیمه کردن محصولات برگزار می‌شود، در سریع‌ترین زمان ممکن نیز خسارات توسط صندوق بیمه کشاورزی پرداخت شود، چون مادامی که مردم اثرات موثر بیمه را به‌موقع نبینند، هرچه هم که آن‌ها را دعوت کنند تا محصولاتشان را بیمه کنند، علاقه‌ای به این کار پیدا نخواهند کرد.

قربانی درخصوص عملکرد صندوق بیمه کشاورزی در تأمین امنیت خاطر کشاورزان و در تأمین امنیت غذایی کشور نیز گفت: عملکرد این صندوق در دو سال گذشته در استان ما یعنی خراسان‌شمالی خوب بوده است، به‌طوری‌که در مناطقی که کشاورزان خسارت دیده بودند، به‌طور متناسب خسارت‌ها را پرداخت کردند.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه 99 خاطرنشان کرد: با توجه به حوادث و بلایای طبیعی که طی دو سال گذشته در کشورمان رخ داد، قطعاً در صحن علنی نیز عنوان خواهیم کرد که صندوق بیمه کشاورزی نیازمند تقویت‌شدن است و راهی جز توانمند کردن مردم و حمایت از صنعت بیمه در بخش‌های مختلف به‌خصوص در بخش کشاورزی نداریم.

افزایش بودجه صندوق بیمه کشاورزی کمک به بخش تولید است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی هم در رابطه با میزان بودجه در نظر گرفته شده به‌منظور بیمه محصولات کشاورزی گفت: تاکنون یک‌هزار و 650 میلیاردتومان برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی در نظر گرفته شده که باید در کمیسیون تلفیق بودجه 99 مورد بررسی بیش‌تر قرار بگیرد و تلاش خواهیم کرد با رایزنی این مبلغ را افزایش دهیم. این موضوع در کمیسیون کشاورزی هم به تصویب رسیده و امیدواریم منابع برای بودجه نیز موجود باشد.

علی‌اکبری افزایش اعتبارات صندوق را کمک موثری به بخش تولید عنوان کرد و گفت: نگاه ما در کمیسیون کشاورزی به بخش تولید بسیار مثبت است و صندوق بیمه کشاورزی هم نقشی اساسی در تولید دارد. با همین نگاه بود که سال گذشته منابع صندوق را افزایش دادیم؛ چراکه در غیر این صورت بودجه صندوق بیمه محصولات کشاورزی توان جبران خسارات موجود را نخواهد داشت.

وی ادامه داد: متأسفانه اتفاقاتی که در دنیا به‌عنوان حوادث غیرمترقبه تلقی می‌شود، در کشور ما بسیار رخ می‌دهد. ما تلاش خود را در کمیسیون کشاورزی و کمیسیون تلفیق انجام می‌دهیم تا بتوانیم تغییراتی در رقم اعتبار صندوق بیمه کشاورزی در سال 99 ایجاد کنیم. اشکالی که وجود دارد، این است که صندوق بیمه محصولات کشاورزی ردیف مستقلی ندارد و در مجموعه اعتبارات حوادث بحرانی قرار می‌گیرد. از سوی دیگر با توجه به بروز حوادثی مانند سیل و زلزله این‌گونه حوادث در فوریت قرار می‌گیرند و زمانی‌که باید حقوق کشاورزان خسارت‌دیده پرداخت شود، اعتباری در اختیار نیست.

اکبری اضافه کرد: باید تلاش کنیم تا ردیف بودجه‌ای صندوق بیمه محصولات کشاورزی مستقل شود. با استقلال این صندوق اعتبار در نظر گرفته شده تقسیم نمی‌شود و میزان بودجه مصوب در اختیار صندوق بیمه محصولات کشاورزی جهت پرداخت خسارت کشاورزان خسارت‌دیده هزینه می‌شود.

توسعه بیمه کشاورزی نیازمند فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی است

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به این‌که کشاورزی مهم‌ترین منبع تأمین امنیت غذایی کشور است، گفت: صندوق بیمه کشاورزی یکی از ابزارهایی است که می‌تواند کشاورز را به کار و تولید محصول دلگرم کند؛ چراکه تنها منبع درآمد کشاورزان محصولشان است که اگر آن هم خسارت ببیند، تلاش یک‌سال آن‌ها به هدر می‌رود.

نظر افضلی افزود: حوادثی همچون خشک‌سالی، سیل و باران‌های شدید بسیاری از زمین‌های کشاورزی و محصولات درختی را نابود می‌کند، درصورتی‌که بودجه صندوق بیمه به میزان کافی باشد، می‌توان بخشی از خسارات را جبران کرد. به‌همین دلیل ما نمایندگان مجلس، به‌ویژه بخش کمیسیون کشاورزی در تلاشیم تغییر مهمی در این حوزه ایجاد کنیم.

وی با اشاره به لزوم اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی برای کشاورزان به‌منظور بیمه محصولات خود ادامه داد: بیمه کشاورزی دارای شفافیت زیادی بوده و پرداخت غرامت به واقعیت بسیار نزدیک‌ است. کشاورز می‌تواند براساس میزان محصولات تولیدی و درآمدزایی خود محصولاتش را بیمه و در زمان وقوع خسارت غرامت مناسبی را دریافت کند. از طرفی بیمه نیز باید خسارت پرداخت کند تا کشاورزان نسبت به بیمه کردن محصولات خود ترغیب شوند. لازم است تعامل دوطرفه‌ای بین صندوق بیمه کشاورزی و کشاورزان برقرار شود تا از این صندوق بیش‌تر بهره برده شود.

به تلاش خود برای افزایش بودجه صندوق بیمه ادامه خواهیم داد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس­ شورای­ اسلامی نیز اظهارداشت: کشاورزان افرادی هستند که از نظر مالی، تسهیلاتی و حتی کمک‌های بلاعوض نیازمند حمایت هستند.

شمس‌الله شریعت‌نژاد به گفت: خسارت‌ محصولات کشاورزی غیرقابل پیش‌بینی است و کشاورزان خبری از آمدن سیل، زلزله، طوفان و خشک‌سالی ندارند؛ بنابراین در همه‌جای دنیا این قشر تحت حمایت دولت هستند؛ زیرا امنیت غذایی کشورها وابسته به کشاورزان است و این موضوع در کشور ما به‌دلیل شرایط اقتصادی و دشمنانی که همواره درحال تهدید ما هستند، اهمیت بیش‌تری دارد. بیمه کشاورزی در جامعه یک ضرورت به‌حساب می‌آید، به‌همین دلیل هر خدمت و برنامه‌ای که در راستای حمایت از کشاورز باشد، باید مورد حمایت جدی قرار گیرد.

وی در رابطه با افزایش بودجه صندوق بیمه کشاورزی گفت: کشور در همه بخش‌ها دچار مشکلات اقتصادی است و بودجه هیچ‌کدام از بخش‌ها مورد رضایت نبوده و رقم بودجه بیمه کشاورزی نیز کافی نیست؛ اما با توجه به شرایط اقتصادی امیدواریم همین رقمی که در نظر گرفته شده، 100 درصد تخصیص پیدا کند. هر چند ما به تلاش و رایزنی خود برای افزایش مبلغ ادامه خواهیم داد.

شریعت‌نژاد با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی برای بیمه محصولات کشاورزی ادامه داد: شکل هزینه‌کرد بیمه و اولویت‌بندی برای محصولات استراتژیک بسیار مهم است. اگر بودجه در نظر گرفته شده، به‌طور کامل تخصیص یابد، باید هزینه بیمه هر محصول متناسب با میزان ریسکی که دارد، تعیین شود؛ برای مثال اکنون شاهدیم در برخی مناطق هر ساله محصولاتشان خسارت می‌بیند که نشان‌دهنده این است که محصول مورد نظر برای آن منطقه مناسب نیست. در این‌جا جهاد کشاورزی باید ورود کند و متناسب با اقلیم منطقه الگوی کشت ارائه دهد، به این ترتیب ضریب ریسک پایین آمده و به‌همان نسبت هم حق بیمه کاهش می‌یابد؛ از سوی دیگر میزان پرداختی بیمه محصولات کشاورزی هم منطقی‌تر می‌شود.

وی اضافه کرد: تعرفه بیمه باغ‌ها و محصولات کشاورزی باید به‌سمت واقعی‌شدن حرکت کند و به‌صورت کارشناسی و با توجه به نوع نگهداری باغ و ضریب ریسک آن تعیین شود تا کشاورزان توان پرداخت آن را داشته باشند. کارشناسان این حوزه باید به دقت مطالعه و بررسی داشته باشند و در جایی‌که لازم است، حق بیمه را کاهش داده و در جای دیگر افزایش دهند؛ زیرا وقتی حق بیمه کم باشد، به‌همان نسبت میزان خسارتی که پرداخت می‌شود هم کاهش می‌یابد؛ درصورتی‌که اگر فرد خسارت‌ زیادی دیده باشد، بیمه مجبور است بر اساس بضاعتی که دارد، هزینه را پرداخت کند. لازم است این موضوعات به موازات افزایش بودجه پیگیری شود تا افراد رغبت بیش‌تری برای بیمه محصولات خود داشته باشند.

نماینده مردم رامسر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سازکارهای ترویج بیمه محصولات کشاورزی گفت: این موضوع که کشاورزان در هنگام سختی و مشکلات پشتوانه‌ای به نام بیمه داشته باشند، بسیار مهم است. گاهی شاهدیم به‌دلیل رقم تعرفه بیمه محصولات کشاورزی، کشاورزان از بیمه‌کردن باغ‌ها و مزارع خود استقبال نمی‌کنند.

شریعت‌نژاد درخصوص اهمیت اطلاع‌رسانی درباره فواید بیمه محصولات کشاورزی اظهار داشت: بسیاری از باغداران و کشاورزان از بیمه اطلاع کافی ندارند؛ برای مثال تنها هفت‌هکتار از باغ‌های کیوی استان مازندران تحت‌پوشش بیمه هستند و در نشستی که با آن‌ها داشتیم، متوجه شدیم که این باغداران اطلاع زیادی از بیمه ندارند؛ زیرا در 30سال گذشته یک‌بار محصولاتشان خسارت‌دیده است که این موضوع نشان می‌دهد ضریب ریسک این محصول پایین است؛ بنابراین اگر دریافتی بیمه هم کم باشد، داوطلبان زیادی برای بیمه باغ‌های خود مراجعه می‌کنند. در نشستی که با مسئولان بیمه کشاورزی داشتیم، مقرر شد با تمهیداتی که در نظر گرفته می‌شود، بیمه باغ‌های کیوی افزایش پیدا کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: بیمه باغ‌ها و محصولات کشاورزی می‌تواند بر روی عملکرد کشاورزان و باغداران اثر‌ مثبت داشته باشد و دغدغه آن‌ها را کاهش‌دهد، زیرا ممکن است بر اثر یک سیل یا سرمای زودرس تلاش یک‌ساله آن‌ها از بین برود. همچنین حمایت دولت از این بخش باید بیش‌تر باشد؛ زیرا کشاورزی مهم‌ترین بخش در تأمین امنیت غذایی به‌حساب می‌آید و در دوره تحریم‌ها می‌تواند تنها منبع تأمین غذای مردم محسوب شود. به‌همین دلیل باید به بحث بیمه برای این بخش توجه ویژه شود.

حمایت از صندوق بیمه کشاورزی، حمایت از تولید ملی است

دیگر عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم با تأکید بر حمایت دولت از صندوق بیمه کشاورزی گفت: کشاورزان از زمانی‌که زراعت را آغاز می‌کنند تا زمانی‌که محصول را برداشت کنند، با ده‌ها خطر و ریسک مواجه هستند؛ از حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله تا کمبود نهاده و بوروکراسی­های اداری و... و تنها چتر حمایتی کشاورز و دامدار بعد از خدا، صندوق بیمه است.

عبدالله­ حاتمیان افزود: صندوق بیمه کشاورزی تا دو سال قبل عملکرد بسیار خوبی داشت و کشاورزان از این صندوق بسیار راضی بودند، اما در یکی‌-دو سال اخیر صندوق با کسری بودجه مواجه بوده است. همچنین حمایت دولت از صندوق نیز کم‌ شده و به‌دلیل مشکلاتی که وجود دارد، کشاورزان رغبتی به بیمه محصولات خود ندارند. این موارد باعث شده، اکنون با یک صندوق تقریباً خالی مواجه باشیم. در‌حال‌حاضر کشاورز حاضر است خسارت ببیند، ولی بیمه نشود؛ زیرا حق بیمه­ای که پرداخت می‌کند، بیش‌تر از غرامتی است که از بیمه دریافت می‌کند.

نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: صندوق بیمه در همه جای دنیا یک صندوق زیان­ده است که نیاز به حمایت دولت دارد؛ زیرا کشاورزی حرفه­ای پر ­ریسک است. اگر دولت به کمک کشاورز بیاید و گوشه­ای از کار را بگیرد، کشاورزان به ادامه کار خود امیدوار می‌شوند. دولت باید در زمینه حق بیمه، کاهش بهره بانکی و جلوگیری از خرد شدن زمین­های کشاورزی تلاش بیش‌تری کند؛ زیرا اگر کشاورزی و تولید از بین برود، کشور با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: برای این‌که کشاورزان ترغیب شوند تا محصولات خود را بیمه کنند، باید غرامت خسارت عدد قابل‌قبولی باشد. دولت باید با افزایش بودجه صندوق را تقویت کند؛ زیرا اگر صندوق بیمه کشاورزی تعطیل شود، تولید تعطیل خواهد شد و با افزایش بنیه مالی این صندوق می‌توان تولید را ساماندهی کرد. بخش‌های مختلف بازار متأثر از بخش کشاورزی و تولید داخل کشور است. اگر تولیدکنندگان را در نیابیم، این افراد از گردونه تولید خارج می‌شوند و ناچار می­شویم با قیمتی چندبرابر بیش‌تر محصول را از خارج کشور وارد کنیم.

حاتمیان گفت: بودجه در نظر گرفته شده دولت برای صندوق بیمه کشاورزی جوابگوی نیازها نیست و بارها این موضوع را متذکر شده‌ایم. با این حال باز هم اگر این موضوع در صحن علنی مطرح شود، تلاش می‌کنیم این اعتبار را به‌نفع کشاورزان افزایش دهیم.

لزوم تأمین مالی صندوق بیمه کشاورزی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که باید صندوق بیمه کشاورزی تأمین مالی شود، ادامه داد: صندوق بیمه کشاورزی آن‌طور که باید به اهداف خود نرسیده است، زیرا منابعی که دارد کفاف نیاز کشاورزان را نمی‌دهد. ما به‌عنوان نمایندگان مردم در مجلس تلاش خواهیم کرد این مبلغ را افزایش دهیم و در روزهای آینده جلساتی نیز در این زمینه برگزار خواهیم کرد.

یوسف داوودی اضافه کرد: حوادث غیرمترقبه مانند سیل و زلزله بخش کشاورزی را در کشور ما دچار خسارت‌های سنگین کرده و تنها بیمه است که می‌تواند این خسارت‌ها را جبران کند. به‌همین دلیل ارائه خدمات در حوزه محصولات کشاورزی بسیار پراهمیت است.

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به شرایط ناعادلانه تحریم، بخش کشاورزی کشور باید تقویت شود. ارزش‌افزوده کشاورزی و تولید مواد اولیه مورد نیاز صنایع جانبی توسط بخش کشاورزی نشان‌دهنده اهمیت این بخش است.

بیمه کشاورزی، فاکتور ثبات در بخش تولید

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 99 مجلس شورای اسلامی هم بیمه کشاورزی را یکی از فاکتورهای ثبات در حوزه تولید عنوان کرد و گفت: محصولات کشاورزی زیادی با تلاش و صرف هزینه‌های فراوان توسط کشاورزان تولید می‌شوند، اما با وقوع حوادث طبیعی، همچون سیل یا تگرگ بخشی از این محصولات از بین می­رود. بیمه با پرداخت مبلغ خسارت می‌تواند به کشاورز برای ادامه کار کمک کند. کشاورزی تابع شرایط محیطی است که در بسیاری از موارد امکان کنترل شرایط محیطی وجود ندارد؛ لذا لازم است که ضرر و زیان وارده به کشاورزان با حمایت‌های دولت مانند تخصیص بیمه جبران شود.

نصرالله پژمان‌فر افزود: اهمیت بیمه کشاورزی به اندازه‌ای است که می‌تواند امنیت سرمایه، خطرپذیری­ها و برنامه­ریزی کشاورزان را پوشش دهد و بیمه‌ها می‌توانند محیطی استاندارد برای کشاورزی را در کشور ایجاد کنند. همچنین پوشش بیمه کشاورزی عاملی برای خالی‌نشدن روستاها از سکنه است؛ زیرا زمانی‌که کشاورزان مشاهده می‌کنند که در جریان تولید حامی دارند، انگیزه آن‌ها برای ادامه تولید بیش‌تر خواهد شد.

وی با تأکید بر لزوم تطابق بین‌ حق بیمه و میزان خسارات پرداختی به کشاورزان اضافه کرد: وقتی این توازن موجود نباشد و غرامتی که به کشاورز پرداخت می‌شود با خسارت وارده تطابق نداشته باشد، با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد که مهم‌ترین آن پایین آمدن سطح زیرکشت محصولات کشاورزی است؛ بنابراین اگر بودجه به اندازه کافی به این بخش تخصیص یابد، وضعیت تولید روزبه‌روز بهتر خواهد شد.

پژمان‌فر با اشاره به وجود سازکارهای موجود برای ترغیب کشاورزان نسبت به بیمه محصولات خود ادامه داد: بودجه کنونی صندوق نمی‌تواند پاسخگوی ضرر و زیانی باشد که در این بخش برای کشاورزان ایجاد می‌شود، به‌همین دلیل در مجلس شورای اسلامی نمایندگان قطعاً به این موضوع توجه ویژه خواهند داشت. اگر صندوق بیمه بودجه به اندازه کافی در اختیار داشته باشد تا خسارت را به‌موقع پرداخت کند؛ قطعاً کشاورزان تمایل بیش‌تری خواهند داشت تا محصولات خود را بیمه کنند، اما در یکی-‌دو سال اخیر عدم پرداخت به‌موقع خسارات باعث شده تا کشاورزان برای بیمه سطوح زیرکشت خود مأیوس شوند و برای بیمه محصولات خود اقدامی جدی صورت ندهند. درصورتی‌که برای ماندن کشاورز در چرخه تولید نباید وی را  میان مشکلات موجود رها کرد، زیرا خسارت وارد شده به کشاورز منجر می‌شود وی انگیزه خود را از دست بدهد.

لزوم حمایت بیش‌تر از صندوق بیمه کشاورزی

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت صندوق بیمه کشاورزی تأکید کرد: عمده‌ترین ویژگی بخش کشاورزی که آن را از سایر بخش‌های تولیدی اقتصاد متمایز می‌کند، گستردگی آن در طبیعت و شدت آسیب‌پذیری آن در برابر حوادث طبیعی است. کشاورزی ازجمله مشاغل خطرپذیر است، زیرا در اثر وقوع یک سیل یا خشک‌سالی حاصل دسترنج کشاورزان از بین می­رود.

جبار کوچکی­نژاد افزود: با وجود اهمیت تولیدات کشاورزی در ایجاد امنیت غذایی کشور و وجود خطرات یاد شده که وقوع آن‌ها غیرقابل پیش‌بینی است، بیمه می‌تواند خسارت­ را تا حدی جبران کند؛ از همین‌رو ضروری است از صندوق بیمه بیش‌تر حمایت شود.

وی اضافه کرد: صندوق بیمه کشاورزی به منابع بسیاری نیاز دارد که بخشی از منابع صندوق توسط دولت و بخشی از آن هم توسط کشاورزان تأمین می‌شود؛ اما باز هم این منابع پاسخگوی نیازها نیست. زمانی‌که حادثه­ای اتفاق می­افتد، گاهی آن‌قدر زمان پرداخت طولانی می‌شود که کشاورزان گله‌مند و ناراضی می‌شوند؛ درصورتی‌که اگر کشاورز وقتی محصولش بیمه می‌شود، در صورت وقوع خسارت هزینه‌هایش جبران ‌شود، تولید خود را از نظر کیفی و کمی بالا می‌برد. این در شرایطی است که اگر آسیبی به زمین یا محصول کشاورز وارد شود، صندوق بیمه بخشی از آن را جبران می‌کند.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 99 با بیان این‌که تلاش خواهیم کرد اعتبارات صندوق را افزایش دهیم، گفت: در شرایطی که با کمبود بودجه در تمام بخش‌ها روبه‌رو هستیم؛ اما سعی خواهیم کرد درصورت ایجاد منابع جدید و تصویب آن، بخشی از منابع را به‌سمت بیمه محصولات کشاورزی سوق دهیم.

ارسال نظر