شناسه خبر : 9095

پیچیدگی فرایندهای صنعت بیمه، به مراتب بیشتر از صنعت بانکداری است

پیچیدگی فرایندهای صنعت بیمه، به مراتب بیشتر از صنعت بانکداری است

سمینار بیمه‌ها و فین‌تک‌ها با حضور مهندس ملکی معاون برنامه‌ریزی و نوآوری بیمه رازی، سید قاسم نعمتی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی، شاهین فتاحیانی دبیر کارگروه فناوری اطلاعات بیمه ایران، حمیدرضا اکبری معاون راهکارهای بیمه‌گری شرکت داتین و حامد ولی پوری مدیر عامل بیمیتو، در پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران(ITE ۲۰۱۹) برگزار شد.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ستاد خبری رویداد ITE، در این سمینار مهندس ملکی معاون برنامه‌ریزی و نوآوری بیمه رازی، در پاسخ به این پرسش که انتظار بیمه‌ها از اینشورتک‌ها چیست و آنها در کدامیک از حلقه‌های زنجیره ارزش بیمه حضور دارند، گفت: «پیش از پاسخ به موضوع به نکته‌ای که همکارم آقای فتاحیانی گفتند، اشاره می‌کنم. من موافقم که پیچیدگی در فرایندهای صنعت بیمه، به مراتب بیشتر از صنعت بانکداری است، اما ذهنیت مدیران شرکت‌های بیمه نیز به اندازه همتایان خود در بانک‌ها، به سمت تحول دیجیتالی نرفته است. اگراین اتفاق رخ بدهد، دستاورد عظیمی حاصل می‌شود.»

وی در پاسخ به پرسش دبیر علمی سمینار، بیان کرد: «گزارش‌ها نشان می‌دهد که 53 درصد از فروش بیمه در بریتانیا به وسیله اگریگیتور‌ها انجام می‌شود. این آمار در آلمان به 36 درصد، در ایتالیا به 48 درصد، در فرانسه به 30 درصد، در اسپانیا به 22 درصد و در هلند به 10 درصد می‌رسد. به نظر می‌سد این رقم در ایران، زیر 4 درصد و بسیار اندک باشد که این امر نگران‌کننده است.»

ملکی به زنجیره ارزش اشاره کرد و گفت: «زنجیره ارزش صنعت بیمه را بازاریابی، تولید محصول، توزیع و فروش، بیمه‌گری و خسارت تشکیل می‌دهد. در همان گزارش مورد اشاره، نشان داده شده است که حتی در دنیا نیز تمرکز اینشورتک‌ها بر توزیع و فروش قرار دارد.»

معاون برنامه‌ریزی و نوآوری بیمه رازی، ادامه داد: «بر اساس آمارها، اینشورتک‌های فعال در بخش بازاریابی، هشت درصد کل اکوسیستم را به خود اختصاص داده‌اند؛ این رقم در حوزه خسارت به 13 درصد، در تولید و توسعه محصول به 16 درصد، در بیمه‌گری به 20 درصد و در توزیع و فروش به 43 درصد، می‌رسد.»

وی افزود: «با وجود این، تمرکز اینشورتک‌ها بر موضوع توزیع و فروش، در ایران بیش از حد معمول است. در صورتی‌که در زنجیره ارزش صنعت بیمه، نقاط کار بسیار زیادی برای آنها وجو دارد. فعالان اکوسیستم استارتاپی نباید صنعت بیمه را رها کنند و ظرفیت‌های زیادی در این بخش وجود دارد، اما به نظر می‌رسد که سیستم بانکی از جذابیت بیشتری برای آنها برخوردار اشت.»

ملکی، به فعالان حوزه اینشورتک پیشنهاد کرد که «خدمات» خود را به شرکت‌ها ارائه کنند و افزود: «استارتاپ‌ها می‌توانند به جای فشار به شرکت‌ها برای جذب سرمایه، نهاد یا فرد دیگری را برای سرمایه‌گذاری بیابند و خدمت جدیدی را خلق کنند؛ سپس آن را در اختیار شرکت‌های بیمه‌ای قرار دهند.»

این سخنران سمینار بیمه‌ها و فین‌تک‌ها، ادامه داد: «یکی از موضوعاتی که اینشورتک‌ها می‌توانند به آن بپردازند، تقلب در صنعت بیمه است که چالشی جدی در این صنعت محسوب می‌شود و وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در نشست با نمایندگان صنعت، بر چاره‌اندیشی برای آن تاکید کرد.»

وی گفت: «در سیستم بانکی کشور، سرمایه‌گذاری قابل توجهی برای ایجاد سامانه‌های کشف تقلب انجام شده است. برخی شرکت‌های فناوارنه، از تخصص کافی برای ارائه چنین سامانه‌هایی برخوردارند و به صورت مداوم، در بانک‌های مختلف حاضر می‌شوند تا محصول خود را معرفی کنند و به فروش برسانند. آنها ناچار هستند جلسه‌های متعددی را برای متقاعد کردن مدیران بانک‌ها به همکاری و دریافت داده‌های بانکی داشته باشند.»

ملکی افزود: «اگر آنها به شرکت‌های بیمه مراجعه کنند و به این شرکت‌ها پیشنهاد بدهند که با تحلیل داده‌ها به کشف تقلب کمک و در مقابل، درصدی از افزایش درآمد مجموعه‌ها را دریافت می‌کنند، به موفقیت زیادی دست پیدا می‌کنند. در واقع شرکت‌هایی که زمینه تحلیل داده فعال هستند، می‌توانند بازار خوبی داشته باشند.»

معاون برنامه‌ریزی و نوآوری بیمه رازی، ادامه داد: «اجرایی شدن این مدل، به رشد صنعت بیمه کمک می‌کند. از سوی دیگر ضریب صحت و سلامت این صنعت نیز ارتقا پیدا خواهد کرد. در نهایت، پیچیدگی صنعت بیمه در حوزه فرایندی و کسب و کاری ساده‌تر می‌شود. به ویژه آنکه در دنیای امروز انبوهی از داده‌ها وجود دارد که میزان آن در صنعت بیمه به مراتب بیشتر از کسب و کارهای دیگر است. »

وی، مشکل اساسی اکوسیستم اینشورتک را در ایران، تمرکز بیش از حد بر موضوع اگریگیتور‌ها، دانست و گفت: «در این میان، زنجیره ارزش صنعت بیمه فراموش شده است؛ ضمن اینکه اینشورتک‌ها همیشه منتظر آمدن سرمایه‌گذار برای تولید محصول هستند، در حالی‌که خود این تیم‌ها باید سرمایه‌گذاران را پیدا و طرح توجیهی را به آنها ارائه کنند. در این صورت می‌توانند با ارائه خدمات به شرکت‌های بیمه، درآمد خود را افزایش دهند.»

ارسال نظر