شناسه خبر : 7406

زنان خانه‌دار قبل از سن بازنشستگی، بازنشسته می‌شوند

زنان خانه‌دار قبل از سن بازنشستگی، بازنشسته می‌شوند

قائم مقام سازمان تامین اجتماعی، گفت: یکی از خدمات سازمان تامین اجتماعی بیمه زنان خانه است. زنان خانه‌دار با ۱۸ تا ۵۰ سال سن می‌توانند به شعب سازمان تامین اجتماعی مراجعه و تقاضای بیمه کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، محمدحسن زدا در صفحه اینستاگرامی خود هر روز مطالبی تحت عنوان "دانستنی‌های تامین اجتماعی" منتشر و به مرور برخی قوانین تامین اجتماعی می‌پردازد.

وی درباره شرایط بیمه زنان خانه‌دار و در پاسخ به این پرسش که آیا زنان خانه‌داری که بواسطه بیمه همسرشان، از دفترچه درمان تامین اجتماعی استفاده می‌کنند می‌توانند تحت پوشش بیمه زنان خانه‌دار قرار بگیرند؟ گفت: یکی از خدمات سازمان تامین اجتماعی بیمه زنان خانه‌دار است. زنان خانه دار با ۱۸ تا ۵۰ سال سن می‌توانند به شعب سازمان تامین اجتماعی مراجعه و تقاضای بیمه کنند.

قائم مقام سازمان تامین اجتماعی افزود: سازمان تامین اجتماعی سه مدل بیمه را برای زنان خانه‌دار درنظر گرفته است. نوع اول با حق بیمه ۱۲ درصد است و شامل بازنشستگی می‌شود. نوع دوم با حق بیمه ۱۴ درصدی شامل بازنشستگی و فوت و نوع سوم که گرانترین است با حق بیمه ۱۸ درصدی شامل بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی می‌شود.

زدا با اشاره به اینکه بسیاری بانوان تصور می‌کنند چون به تبعیت از همسرشان دفترچه درمان دارند خودشان هم بیمه‌اند، درحالی که یک تصور اشتباه است، گفت: صحیح است که زنان با این دفترچه از خدمات درمانی استفاده می‌کنند اما نمی‌توانند از حقوق  و مستمری بازنشستگی بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: اگر زنان خانه‌دار با سازمان قرارداد ببندند پس از رسیدن به سن بازنشستگی می‌توانند حقوق دریافت کنند و کمک حال اقتصاد خانواده باشند.

قائم مقام سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه ما نرخ درمان را روی نرخ حق بیمه زنان خانه‌دار نمی‌آوریم و آنها کماکان می‌توانند از دفترچه درمان به تبعیت همسرشان استفاده کنند، گفت:  اما چنانچه مایل به دریافت بیمه درمان هم باشند باید سرانه درمان را جداگانه بپردازند که برای سال ۹۸ حدود ۴۹ هزار سال است.

 

 

ارسال نظر