صنعت بیمه کشور از ریل خارج شده/انحصار ریسک‌های بزرگ در شرکت‌های بزرگ به دلیل سیاست بیمه مرکزی است

صنعت بیمه کشور از ریل خارج شده/انحصار ریسک‌های بزرگ در شرکت‌های بزرگ به دلیل سیاست بیمه مرکزی است

معاون فنی و نائب رئیس هیات مدیره شرکت بیمه سینا اظهار کرد: با سیاست‌هایی که بیمه مرکزی در پیش گرفته و اجرا می‌کند، ریسک‌های بزرگ انحصاری شده و به شرکت‌های بزرگ واگذار می‌شود، این مشکل تمام شرکت‌های بیمه خصوصی است که نمی‌توانیم وارد ریسک‌های بزرگ شویم.

چابک‌آنلاین؛ زهرا نامداری؛ محمد رضایی در گفت‌وگو با چابک‌آنلاین، گفت: بیمه مرکزی آیین نامه ای را اجرا کرده است که عملا شرکت هایی که سرمایه بالا دارند، مانند بیمه ایران می توانند کار را بگیرند و شرکت های بیمه خصوصی که سرمایه آنها کمتر است به دلیل بندهایی که در خصوص میزان سرمایه در آیین نامه 95 آمده است، نمی توانند در بحث ریسک های بزرگ وارد شوند.

وی یکی از دغدغه های شرکت های بیمه خصوصی را واگذاری ریسک ها دانست و افزود: قبل از تحریم ها  ریسک ها را به بیمه گران اتکایی خارجی واگذار می کردیم، الان شرکت های بیمه خصوصی انتظار دارند که بیمه مرکزی در این زمینه بیشتر به آنها کمک کند

معاون فنی و نائب رئیس هیات مدیره شرکت بیمه سینا ادامه داد:  بسیاری از ریسک ها را گرفته ایم اما متاسفانه نامه نگاری های زیادی با بیمه مرکزی باید انجام شود، ممکن است 4 الی 5 ماه روی یک ریسک باشیم اما نتوانیم واگذاری آن را انجام دهیم و این برای شرکت های بیمه مشکل ساز شده است.

رضایی اظهار کرد: به عنوان عضوی از هیات مدیره و معاون فنی  یک شرکت بیمه خصوصی به این تنیجه رسیده ام که در پذیرش ریسک های بزرگ برای ما آنقدر مشکلات  ایجاد می کنند که اصلا وارد نمی شویم و به دنبال ریسک های کوچک هستیم و این نباید اتفاق بیافتد.

وی اظهار تاسف کرد: با رویه ای که بیمه مرکزی ایجاد کرده است، در بحث کنسرسیوم و واگذاری، همه شرکت های بیمه خصوصی دچار مشکل شده اند، بیمه مرکزی باید از پتانسیل شرکت های بیمه خصوصی هم استفاده کند.

معاون فنی شرکت بیمه سینا عنوان کرد: "سیاست های بیمه مرکزی در گذشته خیلی بهتر بود، باید اصلاحاتی در بخش آیین نامه ها خصوصا آیین نامه 95 انجام شود و کاری کنند که شرکت های بیمه خصوصی هم بتوانند وارد بازار شوند  اگر این اتفاق نیافتد کل صنعت بیمه دچار مشکل می شود."

رضایی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت صنعت بیمه کشور خوب نیست، گفت:  بعد از حدود 80 سال هنوز صنعت نتوانسته است جایگاه خود را پیدا کند، در برخی از کشورها 76 درصد سرمایه گذاری هایی که اتفاق می افتد از بخش صنعت بیمه است، متاسفانه این نسبت در کشور ما 2 صدم درصد است و این نشان دهنده این است که اصلا کار نشده است.

وی مدعی شد: "شرکت های بیمه خصوصی را ایجاد کرده ایم اما ساز و کار آن را ایجاد نکرده ایم و نتوانسته ایم امکانات  خاصی برای آن ایجاد کنیم."

نائب رئیس هیات مدیره شرکت بیمه سینا ادامه داد: صنعت بیمه قبلا بر روی ریل حرکت می کرد، ما با تعرفه ای که آزاد کردیم آن از ریل خارج کرده ایم، زیرا صنعت بیمه به آن بلوغ فرهنگی نرسیده بود که این را آزاد سازی کنیم.

رضایی رابطه بین رونق صنعت بیمه و رونق اقتصادی کشور را دوسویه دانست و گفت: متاسفانه با مدیریت های غلطی که اتفاق افتاده است صنعت بیمه نتوانسه به سطح و جایگاه اصلی خود برسد.

 

ارسال نظر