شناسه خبر : 50218

اختصاصی چابک آنلاین ؛

روابط عمومی رابطه دوسویه ای بین جامعه و یک صنعت ایجاد می کند

روابط عمومی رابطه دوسویه ای بین جامعه و یک صنعت ایجاد می کند

مدیر روابط عمومی شرکت بیمه زندگی خاورمیانه، اظهارداشت: امروزه شرکت ها ی مدرنی در کشور ایجاد می شوند که به دنبال ساختاربندی شرکت های مدرن جهانی فعالیت می کنند و یک بخش مارکتینگ دارند که روابط عمومی ذیل آن فعالیت می کند، این مارکتینگ قلب سازمان است زیرا امروزه با گسترش تکنولوژی و افزایش ارتباطات با موضوعی به اسم مدیریت فضای مجازی مواجه هستیم.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، میثم لطفی، در گفت‌وگو با چابک آنلاین، گفت: به نظر می رسد که در ایران بخش روابط عمومی شرکت‌ها، فارغ از میزان تاثیرگزاری و ارتباط با مخاطبین، کار از پیش تعریف شده ای است و بخش تبلیغات در صنعت بیمه و برگزاری و اجرای آن ذیل روابط عمومی تعریف می شود در صورتیکه باتوجه به کسب و کار های جدیدی که بوجود آمده تبلیغات می تواند موضوع گسترده تری باشد. 

وی، بااشاره به ورود استارت‌آپ ها به صنعت بیمه افزود: جنس کار این شرکت ها از ابتدا متفاوت بوده  و همین مساله باعث می شود  که دیدگاه آنها مخاطب محور باشد بنابراین این گروه با شناسایی خلاءها توانستند توسعه فرهنگ سازی بیمه را در کشور قوت ببخشند و تاثیرگذاری خود را هم داشتند، هرچند که در این بخش هم ضعف هایی دارند اما این اتفاق نشان داد که صنعت بیمه چه میزان جای کار دارد.

لطفی، تاکید کرد که روابط عمومی یک شرکت، رابطه دوسویه ای بین مجموعه خود و جامعه مخاطبین برقرار می کند که با توجه به سیاست های آن سازمان و با کمک رسانه های مختلف این موضوع شکل می گیرد.

مدیر روابط عمومی شرکت بیمه زندگی خاورمیانه، با تاکید برخدماتی بودن صنعت بیمه، بیان کرد: به دلیل ماهیت فعالیت صنعت بیمه نیاز به یک فرهنگ سازی عمومی وجود دارد و باتوجه به بعضی از تبلیغات و واکنش های منفی که نسبت به بیمه وجود دارد، بخش روابط عمومی شرکت های بیمه‌ای باید مدیریت کنند و در تعامل با مردم باید  از ایجاد ذهنیت های منفی در خصوص خدمات صنعت بیمه پیشگیری کرد.

لطفی اذعان داشت که روابط عمومی شرکت های بیمه ای می توانند انواع  آموزش ها و آگاهی سازی ها را داشته باشند به عنوان مثال می توانند کارگاه های آموزشی مختلفی را در جهت فرهنگ‌سازی برای عموم مردم فراهم کنند و این یک موضوع رقابتی بین شرکت های بیمه نیست بلکه یک مبحث عمومی در راستای فرهنگ سازی عمومی بوده  و پس از آن شرکت های بیمه ای به مرحله رقابت با یکدیگر برسند.

به اعتقاد وی، صنعت بیمه قبل از ورود به رقابت باید فرهنگ سازی را در راستای افزایش ضریب نفوذ بیمه انجام دهد چراکه به نظر می رسد آگاهی نسبت به خدمات صنعت بیمه در جامعه کمرنگ و درحد یک شناخت سطحی است، بنابراین یکی از وظایف روابط عمومی شرکت های بیمه‌ای این است که موضوعات فنی بیمه را با زبانی ساده به مخاطبان ارائه کند.

لطفی بر اهمیت مدیریت فضای مجازی تاکید کرد و افزود: ممکن است بعضی از شرکت ها مساله مدیریت فضای مجازی را نادیده بگیرند که باعث می شود حیات مجموعه خود را با خطر مواجه کنند و از این منظر  یک روابط عمومی قدرتمند می تواند زمینه ساز یک شناخت قوی و اثر گذار از خدمات شرکت بیمه باشد.

به اعتقاد وی، سازمان ها دارای دوبال فنی و مارکتینگ هستند و مدیریت سازما‌ن‌ها در فضای مجازی کم اهمیت تر از مدیریت سازمان در فضای حقیقی نیستند بنابراین بخش فنی و روابط عمومی در شرکت ها باید در ارتباط زیادی باشد و این در صنایع مختلف قابل رویت است و در صنعت بیمه که کالای آن خدماتی است این ارتباط باید پررنگ تر باشد.

لطفی، ادامه داد: به عنوان مثال هنگام رخ دادن یک حادثه باید در شرکت بیمه کمیته ای تشکیل شود و خروجی تصمیم گرفته شده باید از بستر روابط عمومی شرکت باشد ولی متاسفانه شاهد این هستیم که مدیران به صورت مستقیم نسبت به موضوعات رسانه ای  واکنش نشان می دهند که گاهی به دلایل مختلف باعث می شود تا مشکل  جدیدی هم به بحران قبلی شرکت اضافه شود.

لطفی، روابط عمومی در شرکت های بیمه ای را شمشیری دولبه خواند که استفاده نادرست از آن اثرات خیلی مخربی دارد، بنابراین بخش روابط عمومی شرکت ها باید مستقل و متخصص باشند و رابطه این بخش با مدیران عالی سازمان به گونه ای باشد تا بتوانند یکدیگر را اقناع کنند و گوش شنوایی هم برای حرف های کارشناسی آنها باشد.

وی، با بیان اینکه چالش ها و گلایه های مدیران روابط عمومی شرکت های بیمه ای متفاوت  است، گفت: درخصوص افزایش ضریب نفوذ بیمه گفته می شود که رسانه ها به خوبی کار نکرده اند و یا به انتشار اخبار به خوبی پرداخته نشده  اما ریشه بسیاری از این مسائل در مدیریت شرکت ها است که از حیطه وظایف روابط عمومی خارج است.

 

ارسال نظر