شناسه خبر : 31450

اختصاصی چابک آنلاین؛

تلاش صنعت بیمه برای جلب اعتماد بیشتر مشتریان به محصولات بیمه ای

تلاش صنعت بیمه برای جلب اعتماد بیشتر مشتریان به محصولات بیمه ای

اعتماد سازی؛ موضوعی که به اعتقاد مجید بهزادپور، رییس کل بیمه مرکزی مهمترین چالش این روزهای صنعت بیمه است.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، این موضوع درحالی از سوی رییس کل بیمه مرکزی مطرح شده که محصولات صنعت بیمه برمبنای اعتماد فروخته می شود.

به عبارت بهتر، بیمه محصولی است که  با هدف پوشش ریسک های پیش روی بیمه گذاران به فروش می رسد، به همین دلیل ایجاد تردید نسبت به تعهدات بیمه‌گران ، می تواند تاثیر مستقیمی بر کاهش ضریب نفوذ بیمه داشته باشد.

پیشتر، محمد رضائی، مدیرعامل اسبق شرکت بیمه ایران،  علت پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در کشور را عدم توانایی شرکت های بیمه در اعتماد سازی دانسته و مدعی شده بود که  34 درصد مردم به شرکت های بیمه اعتماد چندانی ندارند.

ریسک نقدینگی و ریسک شهرت

پایبندی شرکت‌های بیمه به تعهدات‌ خود و پرداخت‌های به موقع و سریع خسارات یکی از مهم‌ترین فاکتورها در جلب اعتماد مردم به بیمه گران است.

هنگامی که پرداخت  خسارت ارزیابی شده بیمه گذار و رسیدگی به شکایت آنها مشمول گذر زمان شود، خسارت بیمه، جبران آسیب های وارده به بیمه گذار را نخواهد کرد.

شرکت های بیمه ای برای پرداخت به موقع خسارت زیان دیدگان و ایفای تعهدات خود نیاز به نقدینگی دارند.

دراین بین ، مطالبات بالای شرکت های بیمه ازبیمه گذاران و دریافت توام با تاخیر این مطالبات ، ریسک نقدینگی شرکت های بیمه ای را افزایش می دهد.

به همین دلیل شرکت‌های بیمه‌ نمی‌توانند در کارکرد خود برتری عملیاتی پیدا کنند.

به عبارت بهتر، دریافت توام با تاخیر حق بیمه باعث افزایش ریسک نقدینگی در شرکت های بیمه می شود.

در نتیجه آن، عمل به تعهدات شرکت‌های بیمه در قبال مشتریان با تاخیر همراه می شود.

درعین حال ، شرکت های بیمه ای با وجودکمبود نقدینگی و شرایط بازار،سعی می کنند که حق بیمه ها را دریافت کنند تا بواسطه آن خسارت ها را پرداخت کنند.

فضل الله معظمی، کارشناس بیمه ،درخصوص عدم اعتماد بخشی از جامعه نسبت به خدمات شرکت های بیمه ای، به چابک آنلاین گفت که برخی ازشرکت های بیمه خصوصی به دلیل تجربه ناکافی ویا مشکلاتی که دارند نتوانستند به درستی به تعهدات خود پاسخ بدهند.

معظمی،اذعان داشت که بیمه گذاری که خسارت دیده وبرای دریافت خسارت، به دلیل امکانات مالی کم شرکت های بیمه ای در نوبت بماند، اعتماد آن حتما کم می شود که این موضوع در برخی از شرکت های خصوصی وجود داشته است.

هر چند که صنعت بیمه  سالانه مبالغ قابل توجهی خسارت به بیمه گذاران و زیان دیدگان پرداخت می کند و حتی در برخی از رشته های بیمه ای ضریب خسارتی بالای 100 درصد را متحمل می شوند. 

به نظر می‌رسد که گاهی عدم اطمینان به بیمه گران ناشی ازعدم اطلاع رسانی کافی بیمه به آحاد جامعه است که شاید این مهم نیازمند همراهی مدیران اجرایی صنعت بیمه با رسانه ها داشته باشد.

از منظر دیگر، ریسک شهرت یکی دیگر از عواملی است که می تواند در عدم رضایت مشتریان از صنعت بیمه اثرگذار باشد.

ریسک شهرت اعتماد به صنعت بیمه را کاهش می دهد و باعث می شود که اعتماد جامعه نسبت به شرکت‌های بیمه‌ای به صورت کامل احیا نشود.

ساده تر اینکه ارائه توضیحات نه چندان کامل و شفاف در هنگام فروش محصولات بیمه ای به مشتریان، باعث تصور اشتباه بیمه گذاران از پوشش های بیمه می شود که نارضایتی آنها را در هنگام دریافت خسارت به همراه دارد.

امیر صفری، مدیرکل نظارت بر شرکت های بیمه و هماهنگی اموراستان های بیمه مرکزی، به چابک آنلاین گفت که اساس بیمه اعتماد است و مشتری باید این اعتماد را حس کند تا به خرید محصولات بیمه‌ای تمایل نشان دهد.

به اعتقاد وی، شرکت های بیمه باید بر بازاریاب و نماینده خود نظارت کنند، به نحوی که در هنگام فروش بیمه نامه چه قولی از طرف شرکت بیمه به مشتری می‌دهند زیرا درصورت دادن  وعده بی نتیجه به مشتری توسط بازاریاب، منجر به عدم اعتماد در بیمه گذاران می شود.

با این حال اگر بحث اعتماد به صنعت بیمه مطرح می شود باید از جهات مختلف به این موضوع نگاه کرد.

شاید بتوان گفت که رویکرد صنعت بیمه در قبال بیمه گذاران به خط مشی گذاری هایی که درسطح کلان انجام می شود ارتباط مستقیم دارد.

واقعیت این است که نهاد قانونگذار، عوارض فراوانی را برعهده  شرکت های بیمه ای می گذارد، این عوارض به طور مستقیم و غیر مستقیم بر نقدینگی شرکت های بیمه و افزایش ضریب خسارت رشته های بیمه ای  تاثیر دارد.

اما دست آخر نهادهای دریافت کننده این عوارض باوجود الزام قانونی گزارشات مورد نظر را به صنعت بیمه ارائه نمی کنند و این گلایه بارها از سوی صنعت بیمه مطرح شده است.

شاید یکی دیگر از چالش های عدم اطمینان به برخی از شرکت های بیمه ای، خود رگولاتور یا  بیمه مرکزی باشد چراکه یک شرکت بیمه باید سودآور باشد و سود اصولی و منطقی داشته باشد تا جوابگوی بیمه گذاران خود باشد که در این بخش هم کارشناسان بیمه ایرادات بسیاری را به آیین نامه های مربوطه وارد می کنند.

شرکت های بیمه ای سهامدارانی را دارند که به امید کسب سود به سرمایه گذاری در صنعت بیمه پرداخته اند و مدیران ارشد شرکت های بیمه هم همیشه بیم این را دارند که زیان ده نباشند و همین موضوع ممکن است باعث شود حلقه آخر که همان پرداخت خسارت است را تنگ تر کنند.

یکی دیگراز آفت هایی که منجر به عملکرد ضعیف بیمه گران در عمل به تعهدات می شود،نوع نگاه سازمان های بالادستی به این صنعت است.

به اعتقاد رییس کل بیمه مرکزی تقویت اعتماد و باور عمومی یک اصل مهم است که سندیکای بیمه گران ایران هم در این خصوص نقش مهمی را بر عهده دارد.

بنابراین یکی دیگر از سازمان هایی که به نظر می رسد در زمینه اعتماد سازی به صنعت عملکرد نسبتا خوبی از خود برجای نگذاشته، سندیکای بیمه گران ایران است.

درنهایت اگرچه در بخش اعتمادسازی ایراداتی به شرکت های بیمه ای و عملکرد آنها وارد می شود، اما نمی توان انکار کرد که صنعت بیمه به عنوان یک صنعت حامی و پشتیبان، در سخت ترین شرایط اقتصادی هم توانسته نقش خود را به خوبی ایفا کند.

صنعتی که به مرور زمان احساس نیاز بیشتری به خدمات خوب آن احساس می شود.

 

ارسال نظر