شناسه خبر : 44415

اختصاصی چابک آنلاین؛

جدایی شیرین بیمه نامه سیل از آتش سوزی درگذر از تغییرات اقلیمی آب و هوا

جدایی شیرین بیمه نامه سیل از آتش سوزی درگذر از تغییرات اقلیمی آب و هوا

ایران در نیم قرن گذشته ۲۴٠٠ سیل با خسارت های شدید جانی و مالی را پشت سر گذاشته که ۱۶٠٠ مورد آن در ۱٠ سال اخیر رخ داده است.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، آمارها نشان می دهد که میزان خسارت سیل در کشور رشدی ۲۵٠ درصدی داشته چراکه نیمی از سیل های ۵٠ سال گذشته در ۱۵ سال اخیر رخ داده و در سال های اخیر ۷۰ درصد اعتبارات سالانه ستاد حوادث غیر مترقبه را به خود اختصاص داده است.

گفته می شود که بیش از ۴۵٠ شهر و ۸ هزار و ۶۵٠ روستای کشور در معرض خسارت سیل قرار دارند.

خطر این پدیده زیست محیطی در ۱٠ استان کشور  بیشتر از سایر استان ها است ، به طوریکه استان های فارس، گلستان، خراسان رضوی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان در ۲٠ سال اخیر میزبان ۴۳ درصد از کل سیل های کشور بوده‌اند.

این 5 استان‌ در 20 سال گذشته محل وقوع 1923 سیل با شدت‌های مختلف بوده‌اند.

به طور معمول خسارت‌های مستقیم سیل شامل از بین رفتن زمین‌های کشاورزی، سازه ها، خودروها، تخریب جاده ها است و خسارت‌های ناملموسی مثل از بین رفتن مواد مغذی خاک و تخریب پوشش گیاهی را به‌دنبال دارد. 

photo_2024-01-29_08-51-20

این سیلاب ها علاوه برایجاد خسارت به هموطنان بر پیکره اقتصاد کشور نیز زخم‌هایی عمیق و گاه جبران ناپزیر وارد می کند و بار هزینه‌های دولت را به شکل نامتناسبی افزایش می دهد.

به گفته کارشناسان امر،خسارت اقتصادی هرسیل  به طور متوسط ۴٠ میلیارد تومان برآورد می شود.

اما گاه پوشش خسارت های این حادثه به یک چالش پیش روی دولت تبدیل می شود.

به عنوان مثال، سیل خرداد ماه سالجاری جاده چالوس یکی از حوادث زیست محیطی است که طبق برآورد اولیه کارشناسان بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت به همراه داشت.

علاوه برآن اعلام شد که برای ایمن‌سازی کامل این جاده هم به بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

دراین بین ، دولت راهکارهایی مانند اقدامات آبخیزداری را در دستور کار خود قرار داده چراکه این اقدام خسارت‌های سیل را بیش از 70 درصد کاهش می‌دهد.

دراین بین، اما به نظر می رسد که نقش صنعت بیمه برای پوشش خسارت های سیل چندان جدی گرفته نمی شود. 

درحال حاضر بیمه سیل به عنوان یکی از پوشش های تبعی بیمه آتش سوزی توسط شرکت های بیمه جنرال عرضه می شود اما تهیه آن الزامی نیست. 

مروری بر داده های منتشر شده توسط بیمه مرکزی نشان می دهد که با وجود رشد ۴۸ درصدی حق بیمه تولیدی صنعت بیمه در رشته بیمه آتش سوزی اما سهم آن از کل سبد پرتفوی صنعت بیمه کاهش داشته به طوریکه از ۴/۶ درصد در سال ۱۴٠٠ به ۴/۵ درصد در سال ۱۴٠۱ رسیده است. 

photo_2024-01-29_08-51-16

سهم ناچیز رشته بیمه آتش سوزی در سبد پرتفوی بیمه کشور می تواند ناشی از عوامل مختلفی همچون عدم فرهنگ سازی مناسب، ناشناخته بودن مزایای این بیمه نامه، اجباری نبودن تهیه آن و حتی کارمزد پایین نمایندگان و کارگزاران از فروش این بیمه نامه باشد. 

به نظر می رسدکه جدا نبودن پوشش بیمه سیل به عنوان یک رشته بیمه مجزا نیز از جمله علت های استقبال نه چندان مناسب از این پوشش بیمه ای باشد.

درحال حاضر با توجه به تغییرات اقلیمی در جهان، کشورهای مختلفی مانند  ژاپن و هند برای حفاظت از مردم سیاست های مختلف بیمه‌ای را در پیش گرفته اند و پوشش بیمه نامه سیل را به صورت مجزا صادر می کنند.

تردیدی نیست که ارائه بیمه نامه سیلاب به صورت مجزا، قدرت مانور بیمه گران را برای رقابت بهتر در این بیمه نامه،  ارائه پوشش های تکمیلی و اکچوئری بهتر فراهم می کند.

شکی نیست که ارائه بیمه نامه سیل به صورت جداگانه بر افزایش ضریب نفوذ بیمه تاثیر گذار خواهد بود چراکه آگاهی افراد را نسبت به خطرات سیلاب و اهمیت تأمین مالی در مواجهه با آنها افزایش می دهد. 

شرایط و خسارت های ناگوار ایجاد شده براثر سیلاب ها در سال های اخیر نیازمند نگاهی جدی به افزایش آگاهی درباره بیمه سیل به عنوان ابزاری حیاتی در حمایت از افراد جامعه،  صنایع و کسب و کارها است.

شکی نیست که حضور پررنگ صنعت بیمه در پوشش خسارت حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله می تواند از چالش های پیش روی دولت کم کند.

 

ارسال نظر