شناسه خبر : 42987

اختصاصی چابک آنلاین؛

شکوفایی بیمه زلزله در انتظار جدایی از بیمه آتش سوزی

شکوفایی بیمه زلزله در انتظار جدایی از بیمه آتش سوزی

بررسی داده های ۲۲۰ سال گذشته کشورکه داده های ۱۴۰ سال آن به صورت روایت تاریخی و ۸۰ سال آن به صورت اسناد ژئوفیزیک بوده نشان می د هد که ۱۲ زلزله بالای ۷ ریشتر در کشور در این مدت رخ داده است.

چابک آنلاین، زهار نامداری، تاریخ بارها به ما نشان داده که برخی از حوادث طبیعی همچون زلزله در ایران به دفعات و با شدت های مختلف رخ می‌دهد.

حوادثی همچون زلزله طبس، زلزله سرپل ذهاب و زلزله رودبار.

قرار گیری ایران در کمربند زمین لرزه آلپ – هیمالیا باعث شده تا ایران به یکی از زلزله خیز ترین نقاط جهان تبدیل شود.

این موضوع اهمیت تهیه بیمه نامه زلزله مناسب برای بیمه گذاران و اکچوئری صحیح را برای شرکت های بیمه ای دوچندان می کند.

 

photo_2024-01-07_12-12-03

 

 

شکی نیست که برای مقابله و کاهش آسیب این خطرات باید اقدامات لازم انجام شود و ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها باید مطابق با استانداردهای مقاومت در برابر زلزله ساخته شوند.

در همین راستا هم دولت برخی از سیاست های تشویقی همچون ارائه تسهیلات برای بازسازی بافت های فرسوده را در دستور کارخود قرار داده است.

بیمه زلزله به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارهای حفاظت مالی در مواجهه با خطرات زلزله به افراد کمک می‌کند تا در صورت وقوع این حادثه، خسارات مالی خود را تحت پوشش قرار دهند.

تأثیرات اقتصادی زلزله‌ می تواند به از دست دادن تولید و اشتغال منجر شود و خسارت های قابل توجهی را به بازارهای مالی وارد کند.

photo_2024-01-07_12-12-10

از همین روی شرکت‌های کوچک و بزرگ با تهیه بیمه نامه آتش سوزی با پوشش خطرات تبعی زلزله، تلاش می کنند تا در مواجهه با زلزله، به سرعت به کار خود ادامه دهند و از افت قابل‌توجه در عملکرد مالی جلوگیری کنند.

آمارها نشان می دهند که فرهنگ تهیه بیمه نامه آتش سوزی در بین خانوارها چندان نفوذ جدی پیدا نکرده است  درحالیکه حوادثی همچون زلزله و سیل به دفعات بسیار در کشور ما رخ می دهد.

یکی از دلایل اقبال کم مردم به تهیه بیمه نامه زلزله، منوط شدن تهیه آن به خرید بیمه نامه آتش سوزی است.

شبکه فروش نیز کارمزد پایین این بیمه نامه را دلیلی برای کم تحرکی در فروش آن عنوان می کند.

درهمین پیوند "سیدمحمدرضا محمودی حسینی"، کارشناس صنعت بیمه به چابک آنلاین گفت که جوامع مدرن به سمت تخصصی تر شدن بیمه‌نامه حرکت می کنند تا بیمه نامه های تخصصی تر و جامعی را ارایه کنند. 

وی، معتقد است که  با تهیه یک بیمه نامه زلزله به صورت جداگانه می توان این بیمه را با قیمت مناسب تری به مشتریان ارایه داد و اقبال مردم هم نسبت به این بیمه نامه تخصصی افزایش خواهد یافت.

با این وجود، این بیمه نامه در کشور به صورت جداگانه به فروش نمی رسد و مشتریان برای تهیه بیمه نامه زلزله ابتدا باید بیمه نامه آتش سوزی را تهیه کنند.

مروری بر فعالیت شرکت های بیمه ای دنیا نشان می دهد که بیمه زلزله ممکن است به صورت جداگانه (مستقل) از سوی شرکت هایی همچون State Farm insurance و Allstate عرضه می‌شود.

photo_2024-01-07_12-12-07

به هر روی جدای از خواست و نیاز مشتریان، ارائه بیمه زلزله به عنوان یک محصول بیمه ای مجزا و به صورت تخصصی امکان ارائه نرخ های عادلانه تر و اکچوئری مناسب را برای شرکت های بیمه ای فراهم می کند.

زیرا ضریب خسارت بیمه زلزله در هر ناحیه و منطقه به موارد گوناگونی همچون محل زندگی، نوع و ساختار ملک، سن و ارزش بیمه شده ملک بستگی دارد.

شرکت‌های بیمه ای هم می توانند خطرات زلزله را بر اساس موقعیت جغرافیایی و سابقه فعالیت زلزله‌زا تعیین کنند.

 

ارسال نظر