شناسه خبر : 3793

انتشار اوراق بیمه‌ای از سوی بیمه مرکزی مشکل ساز است! / استقلال بیمه مرکزی در آینده خدشه‌دار می‌شود

انتشار اوراق بیمه‌ای از سوی بیمه مرکزی مشکل ساز است! / استقلال بیمه مرکزی در آینده خدشه‌دار می‌شود

کارشناس صنعت‌بیمه و بازار سرمایه هشدار داده که انتشار اوراق بیمه‌ای(ILS) از سوی بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر ممکن است به دلیل تعارضات منافع، در آینده مشکل ساز شود!

چابک آنلاین: "سید محمدجواد میرطاهر" در گفتگو با چابک آنلاین ، در خصوص انتشار اوراق بیمه‌ای از سوی بیمه مرکزی گفت: این مساله سبب می شود نهاد ناظر خود را به جای ناشر قرار دهد و زمانی که بیمه‌مرکزی به عنوان بانی  وارد این موضوع شود این امکان وجود دارد که  به دلیل تعارضات منافع نتواند نقش خود را به عنوان ناظر به خوبی ایفا کند.

وی افزود: مساله دیگری که ممکن است مطرح شود، خدشه دار شدن استقلال بیمه‌مرکزی به عنوان نهاد ناظر بوده چرا که  در اینجا به عنوان یک رکن اساسی وارد تجارت در حوزه خود شده و در آینده نیز در صورت ورود شرکت‌های بیمه در گام بعدی باید با شرکت‌ها رقابت  کند.

کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: همچنین ورود بیمه‌مرکزی به عنوان ناشر در بلند‌مدت سبب می‌شود که این اوراق، به عنوان اوراق دولتی تلقی شوند حال آنکه این اوراق با توجه به ریسک بالاتر، نرخ بازده بالاتر خواهند داشت درحالی که تلقی سرمایه‌گذاران از اوراق دولتی، معمولاً اوراق بدون ریسک است.

میرطاهر بیان کرد: در صورت انتشار اوراق توسط بیمه‌مرکزی، این امکان وجود دارد که اعتماد موجود به بیمه‌مرکزی  دچار آسیب شود زیرا زمانی که خسارتی ایجاد شد، احتمال از بین رفتن اصل و فرع پول سرمایه‌گذاران این اوراق وجود دارد و از نظر سرمایه‌گذاران این موضوع متوجه بیمه‌مرکزی است.

او بهترین حالت انتشار این اوراق را از سوی خود شرکت‌های بیمه‌ای برشمرد و گفت: شرکت‌های بیمه می‌توانند این اوراق را روی ریسک‌های مختلف خود به خصوص در بخش انرژی منتشر کنند و بیمه‌مرکزی هم به عنوان قانون گذار و نهاد ناظر به انتشار این اوراق به خصوص در رابطه با ریسک‌هایی که نزد شرکت های اتکایی بین‌المللی، بیمه‌اتکائی می‌شدند، کمک کند که این موضوع در مجموع  منجر به توسعه و رشد کل صنعت‌بیمه در کشور خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه، علت انتشار این اوراق از سوی بیمه‌مرکزی را تحریم‌ها دانست و افزود: در حال حاضر ریسک ها روی زمین مانده و به دنبال آن هستند که به سرعت یک راه حل جایگزین برای تحریم‌ها بیابند و ممکن است که صندوق ویژه تحریم ها برای بیمه‌اتکایی همچنان پابرجا باشد و به موازات آن هم بازار سرمایه را فعال کنند که در اصل استفاده از ظرفیت بازار سرمایه، تصمیم درست و هوشمندانه‌ای توسط بیمه‌مرکزی  بوده  اما در ساز و کار اجرا بهتر است که اجرای آن به شرکت‌ها واگذار شود و بیمه‌مرکزی و بورس هم نهاد ناظر باشند."

میرطاهر پیشنهاد کرد که در کنار انتشار این اوراق،  می‌توان صندوق‌های بیمه‌اتکائی متعدد ایجاد کرد که متولی یکی از این صندوق‌ها به عنوان خاص می‌تواند بیمه‌مرکزی باشد  و NAV صدور و ابطال این صندوق‌ها  با ارزیابی دقیق ریسک اعلام شود.

به گفته وی، همچنین در کنار این صندوق دولتی که کار ویژه آن بیشتر پوشش‌ اتکایی ریسک‌های بزرگ ناشی از تحریم است، شرکت‌های بیمه نیز می‌توانند اقدام به تأسیس صندوق‌های اتکایی روی ریسک های خاص خود  کنند.

میرطاهر تاکید کرد: برای اجرا و انتشار اوراق بیمه‌ای  باید کاملا حساب شده جلو رفت به عنوان مثال از ریسک‌های کوچک شروع و کم کم به ریسک‌های بزرگ‌تر تعمیم داد و ارزیابی ریسک و نرخ‌گذاری این اوراق باید به صورت حرفه‌ای پیگیری شود تا بازار سرمایه هم با مشکل روبرو نشود و به ساختار زمانی نرخ بهره در بازار‌های مالی ایران نیز توجه شود.

این کارشناس بورس و بیمه انتشار این اوراق را نیازمند ارزیابی‌های دقیق ریسک و طراحی مدل‌های مختلف اوراق اتکایی (مانند اتکایی مشارکتی و مازاد خسارت) دانست و بیان داشت که  این اوراق در دنیا دارای انواع متعددی در حوزه‌های بیمه‌های زندگی و غیر زندگی بوده و اجرای درست انتشار این اوراق در گام اول می‌تواند مقدمه‌ای جهت تنوع بخشی به این اوراق در آینده باشد که مورد توجه متخصصان بیمه‌مرکزی قرار خواهد‌ گرفت."

 

ارسال نظر