شناسه خبر : 32055

اختصاصی چابک آنلاین؛

حمایت کمرنگ شرکت های بیمه ای از کسب و کار دیجیتال نمایندگان

حمایت کمرنگ شرکت های بیمه ای از کسب و کار دیجیتال نمایندگان

هزینه های سنگین برای راه‌اندازی و نگهداری وب سایت فروش آنلاین بیمه، در شرایطی که بیشتر نمایندگان بیمه باتوجه به کارمزدهای دریافتی با درآمدهای حداقلی مشغول به فعالیت هستند.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، براساس تبصره 2 ماده ۱۱ آیین نامه ۷۵ شورایعالی بیمه، شرکت های بیمه موظف هستند که زیرساخت های فیزیکی وامکانات نرم افزاری لازم را برای فروش بیمه در فضای مجازی توسط نمایندگان و برقراری ارتباط الکترونیکی همزمان بین نماینده، شرکت بیمه و بیمه مرکزی فراهم کنند.

ازتحول دیجیتال به عنوان یکی از رخدادهای  مهم سال های اخیر در صنعت بیمه یاد می شود.

تحولی که بیشتر درامر صدور بیمه نامه، پرداخت خسارت،کشف تقلب و توسعه ارتباطات درون سازمانی و طراحی محصولات دنبال شده است.

پس ازشیوع کویید 19 اقبال مردم به استفاده از خدمات آنلاین صنعت بیمه افزایش یافت و به تبع آن تحول دیجیتال درصنعت بیمه سرعت گرفت.

از منظر صدور، با توجه به اینکه بیش از 80 درصد پرتفوی صنعت بیمه توسط نمایندگان و کارگزاران کسب می شود تحول دیجیتال می‌‌تواند فرصت‌هایی را دراختیار شبکه فروش صنعت بیمه قرار داده تا وظایف اصلی خود را به عنوان ارائه‌‌دهنده خدمات به مشتریان به نحو مطلوب تری انجام دهند.

درحال حاضر بیش از 99 هزار و 798 نماینده بیمه در سطح کشور فعالیت می کنند.

ناگفته نماند که برخی از  نمایندگان بیمه از وضعیت درآمدی پایین گلایه دارند.

بهمن سوری، دبیرکارگروه شبکه فروش و بازاریابی سندیکای بیمه گران ایران در گفتگویی که با چابک آنلاین، تایید کرد که بیش از50 درصد نمایندگان با حداقل درآمد کارمی کنند.

به نظر می‌رسد با توجه به شرایط اقتصادی، نمایندگان توانایی پرداخت هزینه های سنگین داشتن یک وبسایت، پشتیبانی سالانه این وب سایت و موارد توسعه کسب و کار دیجیتال را ندارند .

ناگفته پیداست که نمایندگان برای فروش آنلاین به گرافیست، نیروی تولید محتوا و سئوکار نیاز دارند که این یعنی حداقل ماهی 40 تا 50 میلیون تومان هزینه برای هرنمایندگی بیمه.!

درنتیجه این موضوع باعث شده تا تعداد زیادی از نمایندگان بیمه، توان مالی فروش بیمه دربستر آنلاین را نداشته باشند.

شرکت های بیمه چقدر به این موضوع توجه کردند؟

مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی، اظهار کرد که بهره‌گیری از فناوری و تجهیز شبکه فروش و پرداخت خسارت صنعت بیمه یک ضرورت جدی است و تمام ارکان صنعت در تقویت زیرساخت‌های دیجیتال تلاش می‌کنند.

در این خصوص نماینده یکی از شرکت های بیمه ای به چابک آنلاین گفت که شرکت های بیمه هیچگونه حمایت موثری در این زمینه از نمایندگان خود ندارند و شبکه فروش هم قدرت و تاب آوری در مقابل هزینه های این امر ندارند.

نماینده یکی دیگر ازشرکت های بیمه هم گفت که حمایت های شرکت متبوع وی، همان حمایت های 10 تا 15 سال قبل است و تغییرات خاصی نداشته  و تنها شرایط پرتال های جدید شرکت بهتر شده است.

یک نماینده دیگر هم گفت: شرکت های بیمه به بستن یک قرارداد با پلتفرم های ارایه خدمات اکتفا کرده و ما بقی مسایل همه برعهده خود نماینده است.

در همین پیوند علیرضا حجتی، معاون توسعه بازار و شبکه فروش شرکت بیمه کارآفرین درگفت‌و گو با چابک‌آنلاین اظهار داشت که شرکت‌های بیمه‌ای باید زیرساخت و چارچوب فروش آنلاین را فراهم کرده و دراختیار نمایندگان قرار دهند و تا زمانیکه این دیدگاه در مدیران جا نیفتاده باشد نمی‌توانند شبکه فروش را بدرستی درک کنند.

دردیدگاه دیگری، یکی از نمایندگان شرکت های بیمه ای به چابک آنلاین گفت که صفحات مجازی که از طرف شرکت های بیمه ای برای نمایندگان راه اندازی می شود نتیجه چندانی ندارد.

راهکار چیست؟

شاید یکی از راهکارهایی که شرکت های بیمه ای در این زمینه می توانند استفاده کنند وجود واحدی به نام فروش آنلاین در شرکت است تا این واحد، نمایندگان خود را در بخش فر وش آنلاین تقویت کرده و به آنها آموزش های لازم را ارائه کند.

هادی فلاح تفتی، بنیانگذار و مدیرعامل سامانه بیمه‌گری آنلاین بیمیک به چابک آنلاین گفته که برخی از شرکت های بیمه ای قراردادهایی در حد یک تفاهم نامه با سامانه های بیمه گری بسته باشند اما بازهم هزینه مالی آن برعهده نماینده است.

وی افزود: بهتر است که شرکت های بیمه ای یک واحد فروش آنلاین و دیجیتال مارکتینگ در شرکت خود داشته باشند تا ضمن آموزش شبکه فروش، پشتیبانی های لازم را هم از نمایندگان انجام دهند.

فلاح تفتی معتقد است که شرکت های بیمه باید ه نمایندگان خود برای کار در حوزه دیجیتال مارکتینگ آموزش لازم را بدهند و حتی می توانند یک واحد فروش آنلاین و یا دیجیتال مارکتینگ داشته باشند و از نمایندگان خود هم حمایت کنند.

نکته مهم این جا است که بسیاری از نمایندگان بیمه ، سابقه وتحصیلات بیمه ای دارند وبا وجود اینکه شرکت های بیمه ای برای آنها سرمایه گذاری نکرده اند اما آموزش این نمایندگان درسالهای گذشته ، هزینه و زمان زیادی  برده، بنابراین حفظ و نگهداشت نماینده به عنوان سرمایه انسانی ارزشمند بسیاربا اهمیت است.

شکی نیست که شرکت های بیمه ای برای نگهداری این سرمایه های انسانی توانمند و آگاه به مسایل صنعت بیمه  باید هدفمندتر و با پشتیبانی بهتری حرکت کنند.

 

ارسال نظر