شناسه خبر : 2867

سرپرست بهداشت و درمان فیروزکوه:

۳ درصد از جمعیت فیروزکوه بیمه ندارند

3 درصد از جمعیت فیروزکوه بیمه ندارند

مجتبی بنداد کرمانی عنوان کرد: بیش از یک هزار نفر ازجمعیت ۳۴ هزار نفر ی شهرستان به دلیل آگاه نبودن از مزایای دفترچه بیمه درمانی، استفاده نکرده و فاقد هرگونه بیمه هستند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل ‌‌‌از ایرنا، مجتبی بنداد کرمانی افزود: عمدتاً افراد فاقد بیمه از قشر کم درآمد جامعه هستند که اگر آگاهی بخشی بهتری صورت می گرفت می توانستند از دفترچه پزشک خانواده که از خدمات سایر دفترچه ها نیز ارزان تر است، استفاده کنند.
وی در این خصوص اظهار داشت: طرح دفترچه های خدمات پزشک خانواده جهت بیمه شدن افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه درمانی نیستند در وزارت بهداشت برنامه ریزی و از سال 1384 آغاز و همچنان ادامه دارد؛ طبق برنامه مذکور در سطح شهرستان فیروزکوه نیز به مردم خدمات ارائه می شود.
این مقام مسئول ادامه داد: متقاضیان به اداره بیمه سلامت شهرستان و سپس دفتر پیشخوان ارجاع شده و پس از تکمیل فرم و مراجعه به مرکز بهداشت با استفاده از اطلاعات پرونده سلامت الکترونیک آنها، ساکن و مقیم فیروزکوهی بودنشان تائید و با ورود شماره پرونده در فرم ها، دفترچه بیمه سلامت صادر می گردد.
وی اضافه کرد:بیش از 90 درصد از شهروندان این شهرستان دارای پرونده الکترونیک هستند،
 اداره بیمه سلامت روبروی مجتمع فرهنگی آموزشی آفرینش و دفتر یشخوان دولت در میدان سپاه قرار دارند که متقاضیان می توانند در روزهای کاری به این مراکز مراجعه و بدون پرداخت هزینه و عدم اتلاف وقت فرم ثبت نام دفترچه خدمات پزشک خانواده را تکمیل کنند.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان فیروزکوه با اشاره به مزایای دفترچه پزشک خانواده بیان داشت: دارندگان دفترچه مذکور 2 سطح خدمات دریافت می کنند؛ خدمات سطح اول که در مراکز خدمات جامع سلامت و خانه های بهداشت شامل ویزیت پزشک عمومی، تزریقات، پانسمان، خدمات مشاوره ای و برخی خدمات بهداشتی همانند سنجش قد و وزن و مشاوره ها که عمدتاً رایگان هستند، ارائه می شود.
وی ادامه داد: در سطح دوم خدمات، بیماران نیاز به بیمارستان یا پزشک متخصص دارند که در این صورت پزشک خانواده در سطح اول دفترچه بیمار را ممهور به مهر ارجاع می کند که فرد با این مهر، همچنان خدمات مورد نیاز را با تعرفه بسیار پایین دریافت می کند.
به گفته وی مراجعه به بیمارستان یا پزشک متخصص بدون هماهنگی و درج مهر ارجاع، منجر به پرداخت هزینه های آزاد برای بیماران می شود؛ 
همچنین در ادامه تاکید کرد: تفاوت این دفترچه با سایر دفترچه ها در همین امر است و ساختاری تعریف شده تا بیمار به صورت هدایت شده خدمات درمانی خود را دریافت کند. 
بنداد کرمانی در خصوص هزینه خدمات درمانی این دفترچه را با بیمه تامین اجتماعی یا بیمه سلامت مقایسه و تصریح کرد: به طور مثال تعرفه ویزیت پزشک با دفترچه پزشک خانواده 5 درصد و سایر بیمه ها 30 درصد می باشد، همچنین تعرفه تزریقات با این دفترچه 10 درصد و سایر دفترچه ها به طور آزاد محاسبه می شود؛ این دفترچه ها فقط در حوزه درمانی خدمات ارائه می کنند.
وی اظهار داشت: پس از اجرایی شدن طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت با همکاری بیمه ها، قرار بر این شد تا هر ایرانی تحت پوشش یک نوع بیمه قرار بگیرد، که بر این مبنا برای شهرهای زیر 20 هزار نفر بسته خدمتی به نام برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی تعریف که شهر فیروزکوه و شهر ارجمند را نیز شامل شده و این برنامه تمام سطح این شهرستان را پوشش می دهد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: به استثنای مرکز بهداشت و درمان شهر فیروزکوه، ارائه خدمات در روزهای تعطیل، عصر و شب در مراکز روستایی با نرخ بالاتری صورت می گیرد تا مردم راغب شوند در روزها و ساعات اداری و فعال مرکز مراجعه کنند که کارشناسان مختلف حضور و خدمات به طور کامل ارائه می شود.
شهرستان فیروزکوه با 34 هزار نفر جمعیت، دارای 19 خانه بهداشت و 5 مرکز خدمات جامع سلامت (2 مرکز شهری و 3 روستایی)، و در 120 کیلومتری شمال شرقی پایتخت واقع شده است.

 

ارسال نظر