شناسه خبر : 27816

اختصاصی چابک آنلاین؛

دارایی های ثابت مجتمع گاز پارس جنوبی فاقد پوشش بیمه ای مناسب!

دارایی های ثابت مجتمع گاز پارس جنوبی فاقد پوشش بیمه ای مناسب!

دارایی های ثابت، موجودی مواد وکالا و تاسیسات استیجاری شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در سال گذشته از پوشش بیمه ای مناسب برخوردار نبود.!

چابک آنلاین، زهرا نامداری،  گفته می شود که زمین و تاسیسات پالایشگاه های شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در برابر پوشش خسارات احتمالی به مبلغ 1.378.906.630 میلیون ریال (137 هزار میلیارد تومان) در مقابل خطرات احتمالی ناشی از حریق، سیل و زلزله توسط شرکت ملی گاز ایران تحت پوشش بیمه قرار گرفته،هرچند که از نظر حسابرس قانونی ، این میزان پوشش بیمه ای کافی نبوده است.

شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی از جمله شرکت های دولتی است که به بهره برداری، حفظ، تعمیر و نگهداری تمامی دستگاه ها و ماشین آلات استحصال گاز و مشتقات آن و نیزتاسیسات و ساختمان های پالایشگاهی و تاسیسات زیربنایی، مخازن و تاسیس بندری می پردازد.

به تازگی، وزارت اقتصاد،صورت‌های مالی ۳۹۶ شرکت دولتی غیر بورسی را در سامانه کدال منتشر کرد.

ازاین تعداد ۳۰۶ مورد مربوط به شرکت‌های دولتی، شش مورد مربوط به بانک‌ها، دو مورد از بیمه‌ها، دو مورد به مناطق آزاد تجاری و شرکت‌های زیر مجموعه‌های آنها، ۱۱ مورد زیرمجموعه شرکت‌های دبیرخانه مناطق آزاد، ۲۷ مورد مربوط به زیرمجموعه شرکت‌های بانک‌ها و بیمه‌ها، ۵ مورد مربوط به شرکت‌های زیر مجموعه تامین اجتماعی، یک مورد مربوط به مجموعه شرکت زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری، ۳۰ مورد مربوط به صورت مالی فدراسیون‌ها، ۲ مورد مربوط به موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و چهار شرکت تحت نظارت دولت هستند.

طبق گفته سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی هدف این است که مدیران دولتی و عمومی، چاره‌ای جز بهبود عملکرد نداشته باشند.

ازقرار معلوم،  قطعات و لوازم یدکی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در سال گذشته تا مبلغ 9.918.924 میلیون ریال (991 میلیارد تومان) تحت پوشش بیمه جامع پالایشگاه ها قرار داشت.

ناگفته نماندکه از نظرحسابرس قانونی ، میزان پوشش بیمه قطعات و لوازم یدکی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی کافی نبوده است.

هیات وزیران درآیین نامه اجرایی بند چ ماده ۱۳ قانون مدیریت بحران کشور مصوب سال ۱۳۹۸ دستگاه های اجرایی را موظف کرد تا با شناسایی اموال و ریسک آنها و تحلیل خطر تمامی اموال بیمه‌پذیر را در برابر حوادث و سوانح، به قیمت کارشناسی نزد یکی از مؤسسات بیمه و صندوق ها، تحت پوشش بیمه ای متناسب قرار دهند.

 

ارسال نظر