شناسه خبر : 27566

اختصاصی چابک آنلاین؛

انگیزه پایین صنعت بیمه برای پوشش ریسک مشترکان برق

انگیزه پایین صنعت بیمه برای پوشش ریسک مشترکان برق

بی میلی صنعت بیمه از ورود به پوشش ریسک مشترکان برق، چالش جدی فراروی توانیر درسالهای اخیر .

چابک آنلاین، زهرا نامداری، افزایش قیمت پوشش‌ های بیمه‌ ای و ثابت ماندن حق بیمه دریافتی روی قبوض برق ازسال ۱۳۹۸ تاکنون، باعث بی میلی در  پذیرش این ریسک از سوی شرکت های بیمه ای و در نهایت  تاخیر در پرداخت خسارت مشترکان برق شده است.

اینطورکه به نظر می رسد از سال گذشته، شرکت های بیمه ای تمایل چندانی برای ورود به پذیرش ریسک مشترکان برق خانگی ندارند، زیرا در سال گذشته هم مناقصه عمومی بیمه حوادث مشترکان برق برای چندین مرتبه برگزار شد.

هرچندکه سرانجام، شرکت بیمه دی درآذرماه سال گذشته پوشش ریسک مشترکان برق را پذیرفت،اما از تیرماه سالجاری که قرارداد این شرکت با توانیر به پایان رسیده، تا اکنون هیچ شرکت بیمه ای  برای پوشش خسارت مشترکان برق پا پیش نگذاشته است.

در همین رابطه یک مقام مسئول در شرکت توانیر به چابک آنلاین گفت که این سازمان برای انتخاب شرکت بیمه گرپوشش ریسک مشترکان برق در سالجاری، یک مرتبه اقدام به برگزاری مناقصه کرده اما ، اسناد مجددا بارگزاری شده تا شرکت های بیمه ای در این مناقصه ، شرکت کنند.

وی،تاکید کردکه هنوز هیچ شرکت بیمه ای به عنوان بیمه گر امسال معرفی نشده است.

گفته می شود که تعداد خسارت های مشترکان برق از 18 هزار فقره در سال ۱۳۹۸ به حدود 70 هزار فقره تا پایان آبان ماه رسیده است.

به طورمعمول ، مشترکان برق خانگی بر روی قبوض برق هزینه ای تحت عنوان بیمه برق می پردازند.

ازقرار معلوم، هزینه دریافتی توانیر از مشترکان برق برروی قبوض همچنان برای مشترکان شهری خانگی ۱۰۰ تومان، مشترکان تجاری شهری، ۱۰۰۰ تومان و برای مشترکان روستایی نصف این مبلغ تعریف شده است.

شرکت  توانیرهرساله برای انتخاب شرکت بیمه گر و پرداخت خسارت های این مشترکان ، اقدام به برگزاری مناقصه ای در سقف منابعی که از مشترک دریافت می‌شود، می کند .

عبدالامیر یاقوتی، مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکان توانیر به چابک آنلاین گفته بود که مبلغ حق بیمه دریافتی از بیمه‌گذار برای سال 1401 افزایش خواهد داشت،هر چند که مبلغ حق بیمه دریافتی از بیمه‌گذار (مشترکان برق) از سال 98 تا 1401 افزایشی نداشته است.

بنابرآخرین آمار رسمی، تعداد ۳۷ میلیون و ۵۱۲ هزار مشترک برق در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۳۰ میلیون واحد مسکونی دارای انشعاب برق در کشور هستند.

 

ارسال نظر