شناسه خبر : 25337

آمار مشترکان پرمصرف برق خانگی اعلام شد

آمار مشترکان پرمصرف برق خانگی اعلام شد

مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه‌ریزی امور مشترکان توانیر از منفی شدن رشد مصرف برق بخش خانگی و همچنین آخرین آمار مشترکان پرمصرف‌ خبر داد و گفت: امضای تفاهم‌نامه‌های مدیریت مصرف برق در بخش‌های کشاورزی و صنعت، امسال با رشد ۳۰ درصدی همراه بوده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، "عبدالامیر یاقوتی" اظهار کرد: میزان پیک‌سایی پیش‌بینی‌شده در دوره اوج بارمصرف امسال حدود 9 هزار مگاوات بوده که تا کنون در همین حدود نیز محقق شده است. این میزان همکاری با جمع مصرف برق استان‌های تهران و قم در پیک بار برابری می‌کند و معادل 9 نیروگاه هزارمگاواتی در پیک سایی شبکه تأثیر داشته است.

یاقوتی خاطرنشان کرد: تاکنون حدود 250 میلیاردتومان پاداش صرفه‌جویی، صرفاً برای مشترکان خانگی لحاظ شده است که 11 میلیون و 325 هزار و 110 مشترک معادل 40 درصد قبوض صادره مشترکان خانگی را شامل می‌شود و به این ترتیب تمامی مشترکانی که در دوره اوج بار امسال الگو را رعایت کردند و مصرف برقشان نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داشته، مشمول پاداش صرفه‌جویی در طرح 5=1 شدند.

سهم 14 درصدی پرمصرف‌ها در میان مشترکان خانگی

وی مصرف برق 80 درصد مشترکان خانگی در دوره گرم امسال را تا سقف الگوی مصرف ذکر کرد و افزود: 10 درصد مشترکان خانگی تا 1.5 برابر الگو، 6 درصد بین 1.5 تا 2 برابر الگو و 4 درصد دیگر نیز بیش از 2 برابر الگو مصرف برق داشته‌اند.

مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه‌ریزی امور مشترکان تصریح کرد: متوسط مصرف ماهانه 80 درصد مشترکان خانگی در مناطق عادی 275 کیلووات‌ساعت، 10 درصد 375 کیلووات ساعت، 6 درصد 520 کیلووات ساعت و 4 درصد 900 کیلووات ساعت است.

لازم به ذکر است که تعرفه مازاد بر الگوی مصرف برق مشترکان پرمصرف خانگی به صورت غیریارانه‌ای باید پرداخت شود.

رشد منفی 3 درصد سرانه مصرف برق برای مصارف خانگی

یاقوتی رشد مصرف برق بخش خانگی را در 4 ماه ابتدای سال نسبت به سال گذشته منفی عنوان کرد و گفت: امسال به رغم افزایش تعداد مشترکان خانگی، رشد سرانه مصرف در این بخش حدود 3 درصد کاهش داشته است که اقداماتی نظیر اصلاح تعرفه برق، پاداش صرفه‌جویی مصرف، فرهنگ‌سازی و مدیریت مصرف از عوامل اصلی این کاهش به شمار می‌رود.

وی در خصوص وضعیت سرانه مصرف برق در کشور تأکید کرد: سرانه مصرف برق ما نسبت به متوسط جهانی و کشورهای مشابه که بهای برق آن‌ها واقعی است، بالاتر بوده، چرا که نسبت به استفاده درست از انرژی حساسیت‌های لازم را نداریم.

نحوه و زمان پرداخت پاداش کشاورزان و صنعتگران

یاقوتی درباره پاداش‌های تشویقی سایر مصارف گفت: مشترکان کشاورزی که طبق مصوبه دولت 5 ساعت در روز با برنامه‌های صنعت برق همکاری کنند، صد درصد بهای برق آن‌ها بخشوده می‌شود، اما پاداش همکاری صنایع متناسب با دوره همکاری و توان کاهش یافته محاسبه می‌شود که به طور متوسط 3 برابر مبلغ انرژی جابه‌جا شده مشمول تشویق می‌شوند و معمولاً بین ماه‌های مهر و آبان در قبوض برق آن‌ها اعمال می‌شود.

وی میزان همکاری بخش کشاورزی با برنامه‌های پیک‌سایی صنعت برق در ساعات اوج بار را تاکنون به طور متوسط 2000 مگاوات و بخش صنعت را متوسط 4700 مگاوات عنوان و تصریح کرد: بخش صنعت در دو بخش شامل مشترکان صنعتی بخش انتقال به میزان 2500 مگاوات و مشترکان صنعتی بخش توزیع به میزان 2200 مگاوات همکاری داشتند.

به گفته یاقوتی، ادارات نیز علاوه بر حدود 700 مگاوات کاهش مصرف، 500 مگاوات مولدهای خودتامین خود را در پیک بار به مدار آوردند.

رشد 30 درصدی تفاهم‌نامه‌های مدیریت مصرف صنعت و کشاورزی

یاقوتی با اشاره به تعدیل 300 مگاوات از مصارف روشنایی معابر در ساعات اوج بار شب، از انعقاد 560 هزار تفاهم‌نامه با صنایع و کشاورزی خبر داد که 30 درصد نسبت به پارسال رشد داشته و حدود 4 هزار تفاهم‌نامه نیز برای بهره‌گیری از مولدهای خود تأمین ادارات بسته شد که پیش‌بینی می‌شود تا 800 مگاوات با برنامه پیک سایی همکاری داشته باشند.

تکلیف مراکز معاف از تعرفه به مدیریت مصرف

این مدیر صنعت برق با تأکید بر اینکه تمامی مصارف، مشمول محدودیت‌های اوج بار هستند و باید الگوی‌ مصرف برق را رعایت کنند، گفت: همه بخش‌های مصرفی اعم از پادگان‌ها، بیمارستان‌ها، مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز حساس موظفند در دوره پرباری شبکه از همه فرصت‌های صرفه‌جویی استفاده کنند و مطابق استاندارد سازمان پدافند غیرعامل کشور مولدهای اضطراری‌شان آماده به کار باشد و ما نیز از این مراکز بازرسی کرده و عملکرد آن‌ها را مطابق مصوبات قانونی ارزیابی و گزارش خواهیم کرد.

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به اقدامات گسترده صنعت برق و همکاری تمامی مشترکان، پیک تابستان 1401 با موفقیت سپری شود.

 

ارسال نظر