شناسه خبر : 24729

اختصاصی چابک آنلاین؛

گردش مالی سفته الکترونیکی ریسک درصنعت بیمه را افزایش می دهد

گردش مالی سفته الکترونیکی ریسک درصنعت بیمه را افزایش می دهد

یک کارشناس ریسک صنعت بیمه ، اظهارکرد: استفاده ازسفته الکترونیکی در صنعت بیمه از نظر اینکه یک اقدام نوآورانه بوده کاری پسندیده است و صنعت بیمه باید به سمت بازارهای با محوریت دیجیتال برود اما بیمه مرکزی می تواند با نظارت هوشمند به شرط اینکه این فرآیند هیچگونه مطالباتی را برای شرکت ها ایجاد نکند این مساله را هدایت کند.

چابک آنلاین، بهاره تاجر باشی، عبدالرضا عیسوندحیدری، گفت: سفته الکترونیکی در یک نگاه به عنوان یک فرصت برای بیمه گذاران خرد و شرکت های بیمه ای است یعنی افرادی که تمایل به خرید بیمه نامه های اختیاری دارند اما توان مالی آن را ندارند از این پلتفرم استفاده کنند.

وی، با بررسی سناریوهای مورد انتظار از جهت ریسک این موضوع، تصریح کرد: مساله ای که برای صنعت بیمه و اعتباردهنده که بانک است وجود دارد این است که گردش مالی سفته الکترونیکی بیمه می خواهد به سمت بانک بیاید و بانک را با ریسک اعتباری مواجه خواهد کرد.

این کارشناس ریسک صنعت بیمه، ادامه داد: مشتری، مبلغ حق بیمه را به صورت قسطی به بانک پرداخت می کند و ممکن است به دلیل شرایط تورمی بعد از پرداخت چند قسط اول، مشتری قادر به پرداخت ما بقی اقساط نباشد، بنابراین بانک با مشتری روبرو می شود که چندین قسط بدهکاراست.

عیسوند حیدری، خاطرنشان کرد که از طرفی هم ممکن است که پول به صنعت بیمه با تاخیر پرداخت شود بنابراین سر فصل مطالبات شرکت های بیمه ای بالاتر می رود و شرکت ها با ریسک اعتبار مواجه می شوند که در ادامه منجر به ریسک نقدینگی می شود.

وی، با بیان اینکه شرکت بیمه به دلیل اینکه روزانه خسارت پرداخت می کند به صورت روزانه هم به نقدینگی نیاز دارد، گفت: یک شرکت هزینه های جاری دارد و همچنین امکان باز خرید بیمه نامه های عمر هم وجود دارد و باید نقدینگی داشته باشد تا از فرصت های بازار سرمایه استفاده کند، بنابراین با کمبود نقدینگی، با چالش روبرو خواهد شد.

این کارشناس ریسک صنعت بیمه، اظهار کرد: سازو کاراستفاده از سفته الکترونیکی در صنعت بیمه باید به گونه ای باشد که پلتفرم فقط یک واسط باشد نه اینکه یک حساب واسطی ایجاد شود و مبلغ حق بیمه با تاخیر به شرکت بیمه برسد.

عیسوند حیدری، با بیان اینکه ریسک اعتبار و نقدینگی منجربه ریسک فرآیندمی شود، گفت: یعنی شرکت بیمه به دلیل عدم نقدینگی کافی نمی تواند خسارت را پرداخت کند و خسارت ها را طولانی می کند.

این کارشناس ریسک صنعت بیمه، اذعان داشت که اگر در استفاده از پلتفرم ها پول با تاخیر به شرکت بیمه پرداخت شود برای صنعت بیمه که کسب و کار سودآوری ندارد، قسطی فروشی توصیه نمی شود.

عیسوند حیدری، افزود: با کاهش نقدینگی شرکت های بیمه ای بازهم افراد جامعه آسیب می بینند و افرادی که نقدی خرید کرده اند نمی توانند خسارت خود را به موقع دریافت کنند.

وی، گفت: بیمه مرکزی می تواند با نظارت هوشمند به شرط آنکه این فرآیند هیچگونه مطالباتی را برای شرکت بیمه ای ایجاد نکند به شرکت ها اجازه ورود به این حوزه را بدهد.

ارسال نظر