اختصاصی چابک آنلاین؛

آمیتیس رقیبی برای استارت آپ های بیمه ای نیست

آمیتیس رقیبی برای استارت آپ های بیمه ای نیست

رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی اظهار داشت که سوئیچ بیمه ای نتیجه جلسات سه گانه بین بیمه مرکزی، نمایندگان استارت آپ ها و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و یکی از مهمترین پارامترهای حضور آن میسر شدن نظارت بر فضای کسب و کار آنلاین است.

 چابک آنلاین، زهرا نامداری، "سیدقاسم نعمتی"  گفت: ورود فین تک ها و کارگزاری های آنلاین به صنعت بیمه  در سنوات گذشته در فضایی عاری از مقررات مربوطه بوده و مباحث گنگی را برای فین تک ها و استارت آپ ها ایجاد کرد که بخاطر آن برای همکاری با شرکت های بیمه ای چالش هایی را هم داشتند.

وی، با بیان اینکه در فضای مذکور خلاء آیین نامه ای و مقرراتی هم وجود داشت، ادامه داد: از سوی دیگر استارت آپ ها با مراجعه به معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری درخواست کمک و همراهی داشتند، به همین دلیل نشست هایی بین بیمه مرکزی و معاونت علمی و فناوری و نماینده استارت آپ ها ایجاد و جلسات بسیاری هم برگزار شد.

رییس مرکز فاوای بیمه مرکزی، افزود: شکل گیری و طراحی سوئیچ بیمه در جلسات فوق مطرح شد تا دسترسی استارت آپ ها را در صنعت بیمه تسهیل کند.

نعمتی اذعان داشت که هدف سوئیچ بیمه ایجاد تسهیل در مراوده اطلاعاتی بین شرکت های بیمه ای و استارت آپ ها است تا به صورت مستقیم و غیر مستقیم دسترسی استارت آپ ها به بعضی از خدمات و سرویس های مورد نیاز فراهم شود.

به گزارش چابک آنلاین، رییس مرکز فاوای بیمه مرکزی، اظهار داشت:مشکل اساسی به ماهیت عملکردی که برای استارت آپ ها تعریف شده بود برمی‌گشت زیرا این شائبه در صنعت بیمه وجود داشت که بیمه با چه نرخی ارایه می شود زیرا نرخ ارایه شده در استارت آپ ها کاملا متفاوت بود.

نعمتی تاکید کرد که یکی از سرویس هایی که در سوئیچ بیمه دریافت می شود نرخ مورد بیمه از خود شرکت بیمه و به صورت یکسان در اختیار استارت آپ ها قراردادن است تا اگر تخفیفی ارایه می شود منشاء آن مشخص باشد.

 بیمه نامه به صورت نیمه آنلاین صادر می شود

رییس مرکز فاوای بیمه مرکزی، بااشاره به اینکه صنعت بیمه  ادعا می کند که بیمه نامه آنلاین صادر می شود اما اینگونه نیست و حتی زمانی که کار مشتری در پرتال استارت آپ تمام می شود ممکن است هنوز در نرم افزار شرکت بیمه ای وارد نشده و تعهد را نپذیرفته باشد.

نعمتی ادامه داد: چرخه فوق یک نقطه انفصال مهم داشت و آن اینکه بیمه نامه به صورت نیمه آنلاین صادر می شود و بخش مهم آن که شکل گیری بیمه نامه است به صورت آفلاین است اما سوئیچ بیمه کار را صحیح و سریع تر می کند و این API به صدور کمک خواهد کرد تا صدور بیمه در لحظه انجام شود و ادعای آنلاین بودن به واقع تحقق پیدا کند. 

وی گفت:  نکته مهم دیگر، انباشت پول و دریافت آن از طریق استارت آپ ها است و براساس آیین نامه و مقررات، کارگزار اجازه دریافت حق بیمه را ندارد و نقش آن دریافت اطلاعات از بیمه گذار و تحویل آن به بیمه گر است و فرآیند صدور و دریافت وجه باید از سوی بیمه گر تحقق پیدا کند.

جلوگیری از رسوب حق بیمه یکی از اهداف سوئیچ

رییس مرکز فاوای بیمه مرکزی، یکی از اهداف اساسی راه اندازی سوئیچ بیمه را جلوگیری از رسوب حق بیمه دانست و توضیح داد: بلافاصله پس از پرداخت حق بیمه باید وجه به حساب شرکت بیمه گر واریز شود تا چرخه اکچوئری انجام شود و تامین مالی برای پرداخت خسارت ها باشد.

نعمتی تاکید کرد که رسوب حق بیمه مفسده هایی را به وجود می آورد که به فلسفه وجودی کارگزاران آنلاین، نظارت بیمه مرکزی و چرخه بیمه ای سالم صدمه می زند زیرا طبق مقررات، بیمه نامه زمانی شکل می گیرد که شرکت بیمه حق بیمه را دریافت کرده باشد.

رییس مرکز فاوای بیمه مرکزی اظهار داشت: با تفکر جمعی که در معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری و با حضور نمایندگان استارت آپ ها شکل گرفت مقرر شد که سوئیچ بیمه توسط بیمه مرکزی طراحی و پیاده سازی شود.

نعمتی گفت: برنامه نویسی و تولید سوئیچ بیمه مدت زیادی است که در بیمه مرکزی تمام شده و ابلاغ های متفاوتی هم به شرکت های بیمه ای شده تا API سه گانه(استعلام نرخ، واریز وجه و صدور) را در اختیار سوئیچ قراردهند اما تعداد قابل توجهی از شرکت های بیمه هنوز به طور کامل APIرا در اختیار سوئیچ قرار نداده اند و در  پرداخت خسارت دچار تاخیر هستند.

به گزارش چابک آنلاین، وی، اذعان داشت زمانیکه درصد قابل قبولی از API های شرکت های بیمه دریافت شود کار سوئیچ شروع خواهد شد و شرکت های بیمه ای که API خود را هنوز به طور کامل ارایه نکرده باشند اجازه همکاری با استارت آپ را نخواهند داشت.

رییس مرکز فاوای بیمه مرکزی عنوان کرد: ایجاد سوئیچ بیمه باعث می شود که یک اکوسیستم فناوری اطلاعات مناسب در صنعت بیمه شکل بگیرد.

نعمتی در خصوص شرکت ارایه دهنده خدمات سوئیچ بیمه توضیح داد: شرکت آمیتیس طراحی، پیاده سازی و نگهداری سوئیچ را برعهده دارد و قرار نیست که رقیبی برای فین تک و استارت آپ باشد و کسب و کاری شبیه به آنها داشته یا سایت مقایسه گری راه اندازی کند.

وی، تاکید کرد که شرکت آمیتیس برای تسهیل گری و بنیان گذاری شکل گیری اکوسیستم دیجیتال صنعت بیمه طراحی شده است  و درحال حاضر هم موظف است که این سوئیچ بیمه را نگهداری و ارایه کند.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی تصریح کرد که شرکت آمیتیس عاملی برای نگهداری سوئیچ بیمه است و محلی برای نگهداری و ذخیره اطلاعات نیست، یعنی یک تقسیم کننده و برقرار کننده ارتباط بین پارامتر های مختلف است.

نعمتی گفت: اساسا داده‌ای در سوئیچ بیمه ذخیره نمی‌شود و ذخیره اطلاعات در مرکز دیتای بیمه مرکزی است و هرگونه مشکل و مبحثی در این حوزه باشد بیمه مرکزی مسئولیت نگهداری و حفاظت از این اطلاعات را برعهده دارد.

 

ارسال نظر