شناسه خبر : 23050

اختصاصی چابک آنلاین؛

عملکرد ضعیف استارت آپ ها در رعایت قوانین حاکم بر صنعت بیمه

عملکرد ضعیف استارت آپ ها در رعایت قوانین حاکم بر صنعت بیمه

اخطارهای مکرر به شیوه بازاریابی و نرخ دهی نه چندان مطلوب استارت آپ های بیمه ای،موضوعی که دستکم در ماه های اخیر،بارها تکرار شده است.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، این شرکت ها با عنوان استارت آپ در مدت زمانی کوتاه، به بازار بکر فروش آنلاین و ارائه خدمات بیمه کشور قدم گذاشتند و با راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی، شروع به تبلیغات محیطی با ارایه تخفیفات و فروش بیمه‌نامه کرده اند. 

البته زمان زیادی از ورود شرکت های استارت آپی به صنعت بیمه نمی‌گذرد، اما این ورود آنها در مدت زمان کوتاه هم حاشیه هایی را به همراه داشته است.

این اتفاق درحالی رخ داده که شرکت‌های بیمه، کارگزاران و حتی شبکه فروش، بدون اخذ تاییده از بیمه مرکزی و کسب آموزش و تایید صلاحیت‌های لازم ، امکان فعالیت در این صنعت و فروش بیمه‌نامه را ندارند.

نحوه ورود، بازاریابی و نرخ دهی استارت‌آپ‌ها درصنعت بیمه همواره با انتقاداتی همراه بوده به نحوی که فعالان صنعت بیمه شیوه عملکرد آنها را  عامل بی اعتمادی بیمه‌گذاران برشمرده اند.

ازطرف دیگر، فعالان استارت‌آپی هم تاکید داشتند که فضای حاکم بر کسب و کارهای پلتفرمی با فضای سنتی فرق دارد و نمی‌توان قوانین قدیمی را به آن تعمیم داد به این معنی که این پلتفرم‌ها درصورت لزوم می‌توانند با ابزار تخفیف، انگیزه لازم را برای خرید آنلاین بیمه در مشتریان ایجاد کنند.

با این حال، "علیرضا دلیری"، دستیار ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیشتر درگفتگو با چابک‌آنلاین ایجاد استارت آپ‌ها در صنعت بیمه را یکباره و بدون ایجاد زیرساخت های لازم عنوان کرده و اذعان داشت که قوانین و مقررات  حاکم بر شرکت‌های بیمه‌ای، آمادگی لازم را برای ایجاد آنها را نداشت.

درنهایت سال گذشته با پیگیری‌های جدی‌تر بیمه مرکزی، استارت آپ‌های بیمه‌ای شروع به دریافت مجوز لازم از بیمه مرکزی کردند.

هرچندکه صدور بخشنامه های مکرر از سوی بیمه مرکزی خطاب به این استارت آپ‌ها گواه ساماندهی نه چندان مطلوب این حوزه است.

درهمین پیوند مدیرعامل هلدینگ فناپ،به چابک‌آنلاین گفته است  که نسل جدید کسب و کارها با استفاده ازفناوری ها، تفکر و شناخت نوآورانه از نیازهای مشتریان است که نوع متفاوتی از محصول را در اختیار مشتریان می‌گذارد، اگر مردم آن را دوست داشتند استفاده می‌کنند،در غیر این صورت ، طرح این شرکت ها شکست می خورد.!

"شهاب جوانمردی" درگفت‌وگو با چابک آنلاین، گفت: فرض کنیم که این شرکت‌ها استارت آپ نیستند، اما آنها می‌خواهند که در این صنعت فعالیت کنند،ضمن آنکه شبکه فروش صنعت بیمه هم می‌تواند خدمات نوین الکترونیکی و متمایز به مشتریان خود ارایه دهند.

وی،افزود: یکسری قانون برای فعالیت این استارت‌آپ‌های بیمه‌ای وجود دارد، به عنوان مثال می‌گویند اگر می‌خواهید بیمه نامه شخص ثالث بفروشید باید با این قاعده باشد واگر مجموعه‌ای از این رویه قانونی تبعیت نکرد،حتما باید با آن برخورد شود.

جوانمردی،معتقد است که بدنه هر سازمانی ابتدا باید با مفاهیم جدید، تحول دیجیتالی وتغییراتی که در صنعت و کسب و کار رخ می‌دهد آشنا شود و گلایه به وجود آمده در رابطه با فعالیت استارت آپ های بیمه‌ای را ناشی از عدم  نظارت کافی مدیران و کارشناسان رگولاتور و یا قانونگذار در صنعت بیمه دانست.

تردیدی نیست که استارت آپ‌های بیمه‌ای برای فعالیت در صنعت بیمه باید به قوانین و مقررات بیمه مرکزی و صنعت بیمه احترام بگذارند و تحت نظارت بیمه مرکزی درست همانند نمایندگان و کارگزاران فعالیت کنند.

اما به نظر می رسد که نحوه فعالیت حال حاضر آنها همچنان متفاوت از این روند است.

ناگفته نماند که بیمه مرکزی درماه های اخیر دستکم چهار بخشنامه خطاب به استارت آپ های بیمه ای برای رعایت چارچوب قانونی فروش بیمه‌نامه صادر کرده و آنها را از تخفیفات نامعقول دررابطه با بیمه اجباری شخص ثالث و تبلیغات نامتعارف منع کرده است.

بیمه مرکزی بارها در بخشنامه های مختلف به استارت آپ‌های فعال صنعت بیمه حتی پس از دریافت مجوز ، اخطارهایی بابت عدم رعایت اصول و قوانین بیمه در نوع تبلیغات، فروش محصولات و تخفیفات داده است.

با این همه به نظر می رسد که هنوز در قانون مند کردن این استارت آپها دستاورد قابل توجهی کسب نشده است.

احسان خاندوزی، وزیرامور اقتصادی و دارایی هم  گلایه های خود را ازصنعت بیمه در روند تحول دیجیتال و سرعت نامطلوب آن بیان کرده و اذعان داشت: بیمه گری ما نه در عرصه تشکیل پرونده، تعیین ضرایب، عرصه پرداخت و نه در عرصه استفاده از منابع در سطح اقتصاد ملی هوشمند نیست.

مجید بهزادپور،رییس کل بیمه مرکزی هم به تازگی گفته که اگر قرار است توسعه دیجیتالی دردستورکار صنعت بیمه قرار گیرد،تعریف یک پیوست عدالت محور و توسعه سرمایه انسانی، شرط تعادل درعملکرد و خروجی کارگزاران و استارت‌اپ‌های بیمه‌ای است.

به هر روی شرایط حاضر وتذکرات پی در پی بیمه مرکزی درقالب بخشنامه به شرکت های استارت آپی، گواه آن است که استارت آپ های بیمه ای برای رقابت همچنان دررعایت قوانین حاکم بر صنعت بیمه، ضعف هایی دارندکه درصورت تداوم آن، بازار بیمه با چالش های بیشتری مواجه می شود.

درضمن، فعالیت ضعیف اپلیکیشن های بیمه ای به اعتماد جامعه هم نسبت به صنعت بیمه لطمه خواهد زد.

به نظرمی رسد که بیمه مرکزی در شرایط فعلی، عزم خود را جزم کرده تا هر چه زود تر فعالیت این استارت آپهای بیمه ای را قانونمند تر کند.

بایددیدکه درآینده ، استارت آپ های بیمه ای تا چه میزان نسبت به رعایت قوانین از خود نرمش به خرج خواهند داد؟

ارسال نظر