شناسه خبر : 22198

اختصاصی چابک آنلاین؛

ریسک رتبه فروشی در رتبه بندی هیچ وقت به صفر نمی رسد/رتبه بندی بیمه البرز به دلیل تغییر مدیریت ادامه نیافت

ریسک رتبه فروشی در رتبه بندی هیچ وقت به صفر نمی رسد/رتبه بندی بیمه البرز به دلیل تغییر مدیریت ادامه نیافت

مدیر عامل شرکت اعتباری رتبه بندی برهان، با بیان اینکه شرکت های بیمه ای دیر یا زود باید به سراغ رتبه بندی بروند، افزود: درحال حاضرافراد شرکت های بیمه ای را براساس قیمت یا نام تجاری انتخاب می کنند اما رتبه بندی هم باید به عنوان یک معیار و عامل مورد نظربرای انتخاب شرکت های بیمه ای مد نظر باشد.

چابک آنلاین، بهاره تاجر باشی، "قاسم محسنی" درگفت وگو با چابک آنلاین، با بیان اینکه شرکت متبوع وی به حوزه صنعت بیمه ورود کرده، گفت: این ورود به صنعت بیمه در ابتدا با شرکت بیمه البرز بود که با تغییر مدیریت این شرکت بیمه ای، رتبه بندی ادامه نیافت هر چند که شرکت بیمه تعاون رتبه بندی را انجام داده و فرآیند آن کامل شده است.

وی، تصریح کرد: درگذشته یک شرکت بیمه به دلیل اینکه احتیاط های لازم را انجام نداده بود، نتوانست به تعهدات خود پایبند باشد بنابراین رتبه بندی نشان می دهدکه یک شرکت بیمه ای تا چه حد احتیاط های لازم را انجام داده و درست گام برمی دارد و حتی می تواند درآینده به تعهداتی که از بابت صدوربیمه نامه پذیرفته عمل کند.

محسنی، با بیان اینکه به شرکت های بیمه ای بابت رتبه بندی که انجام می شود مدارکی ارائه نمی شود،تصریح کرد: شرکت بیمه می تواند در سایت خود گزارشات رتبه بندی را اعلام کند و رتبه را در دید عموم قرارداده و نشان دهد که چه رتبه اعتباری کسب کرده است.

وی، با بیان اینکه بارها و بارها و در سال های متفاوت با بیمه مرکزی درخصوص رتبه بندی شرکت های بیمه ای صحبت شده است، گفت: متاسفانه تاکنون در این زمینه به نتیجه ای نرسیده ایم و دو سال پیش پژوهشکده بیمه  هم اعلام کرد که مطالعاتی دراین خصوص انجام داده و رتبه بندی شرکت ها را انجام خواهد داد اما این اقدام هم به نتیجه ای نرسید.

مدیرعامل شرکت اعتباری رتبه بندی برهان، ادامه داد: رتبه بندی فعالیتی یکباره نیست و باید در این راستا یک دپارتمان تعریف شود و با یک تعداد نیرو که مرتب رتبه های اعتباری را به روزمی کنند انجام شود، زیرا تغییراتی در صنعت و قوانین و مقررات و داخل شرکت های بیمه ای رخ می دهد و رتبه بندی کاری مداوم است و باید به شرکت های رتبه بندی سپرده شود.

محسنی، معتقد است که بیمه مرکزی باید رتبه بندی شرکت های بیمه ای را الزام آور کند تا تفاوت بین شرکت ها مشخص باشد و اینکار به مشتریان بزرگ این صنعت برای انتخاب بیمه گر مناسب کمک می کند و با رتبه بندی تفاوت ها مشخص می شود و بیمه گذاران هم می توانند با دید باز تصمیم بگیرند.

وی، درپاسخ به این سوال چابک آنلاین که آیا این شائبه وجود دارد که با رونق رتبه بندی امکان رتبه فروشی هم وجود خواهد داشت،گفت: هرچیزی امکان دارد اما سازمان بورس و اوراق بهادار سعی کرده که این احتمال را کاهش دهد ، اما هیچ وقت ریسک آن صفر نمی شود.

مدیرعامل شرکت اعتباری رتبه بندی برهان،اظهار کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار  الزام کرده که تمامی موسسات رتبه بندی یک مدیر تطبیقی داشته باشند ووظیفه وی این است که مطمئن باشد در موسسات رتبه بندی فعالیت ها طبق مقررات جلو می رود و تضاد منافع به موقع شناسایی شده و حل و فصل شود.

محسنی، خاطرنشان کرد شیوه نامه های رتبه بندی هم به درستی اجرا می شود و موسسات رتبه بندی باید دارای مقررات شناسایی وکنترل تضاد منافع باشند و این مقررات را باید روی سایت خود افشا کنند و نظارت عمومی هم می تواند وجود داشته باشد، یعنی مردم می توانند به مقررات کنترل تضاد منافع  رجوع کنند و اگر موسسه ای مقررات را رعایت نکرده باشد به سازمان بورس  اوراق بهادار گزارش کنند.

وی، شرکت های پتروشیمی و صنایع فلزی را از جمله صنایعی برشمرد که بیشترین استقبال را از رتبه بندی داشتند و اینگونه توضیح داد که این شرکت ها باید اوراق بهادار منتشر کنند و برای انتشاراوراق بهادار اگر رتبه مناسبی دریافت کردند از ارائه ضامن برای اوراق بهادارخود معاف می شوند و چون ضمانت دارای هزینه بین یک تا دو درصد ارزش اسمی اوراق منتشره بود بنابراین به صرفه بود که رتبه بندی شوند.

به اعتقاد مدیرعامل شرکت اعتباری رتبه بندی برهان، تا تشویق یا الزامی در این خصوص وجود نداشته باشد تمایلی به رتبه بندی وجود نخواهد داشت و این تشویق یا الزام باید درمقررات تعبیه شود.

محسنی، ادامه داد:رتبه بندی مزیتی برای شرکت بیمه ای نداردکه در این راستا هزینه ای انجام دهد و رتبه بندی کند بنابراین تا این مزیت ها و مشوق ها در قانون و مقررات تعریف نشود استقبالی ازرتبه بندی نخواهد شد.

وی، تاکید کرد: درکشورهای دیگر هیچ بانکی بدون رتبه اعتباری نمی تواند فعالیت کند واولین ورقه گزارش سالانه یک بانک، رتبه اعتباری آن است زیرا اگر رتبه اعتباری نداشته باشد هیچ بانک دیگری با وی کار نمی کند و شرکت های بیمه ای هم تا رتبه بندی اعتباری نشوند اصلا نمی توانند فعالیت کنند.

ارسال نظر