شناسه خبر : 21890

اختصاصی چابک آنلاین؛

سهم های بیمه ای ارزندگی کمتری نسبت به سایر صنایع در بورس دارند

سهم های بیمه ای ارزندگی کمتری نسبت به سایر صنایع در بورس دارند

مدیر ریسک شرکت تامین سرمایه بانک ملت، اظهارکرد: اگر به صورت کلی و مقایسه ای به سهام شرکت های بیمه ای در بازار سرمایه نگاه کنیم می بینیم که ارزندگی کمتری نسبت به صنایع دیگر دارد اما دردل همین صنعت شرکت هایی هستند که هم سودآورهستند و هم دارایی های بسیار خوبی دارند که می تواند به ارزندگی آن سهم ها کمک کنند.

چابک آنلاین، بهاره تاجر باشی، "عبدالرضا عیسوند حیدری" درگفت وگو با چابک‌آنلاین، گفت: شرکت‌های بیمه‌ای با هر رویکردی که در شرایط فعلی بازاردارند می‌توانند در بازار سرمایه جزء صنایعی باشند که در آینده اقبال خوبی داشته باشند. 

وی، با اشاره به کسب وکار شرکت‌های بیمه‌ای که بیشتر مبتنی بر روش اداره  سنتی است، افزود: وقتی شرکتی اینگونه باشد عموما با هزینه بالا اداره می‌شود و شرکت‌های بیمه‌ای درکنار عملیات بیمه گری مبحث سرمایه گذاری را هم دارند.

مدیر ریسک شرکت تامین سرمایه بانک ملت، تصریح کرد: شرکت های بیمه ای از محل ذخائر خود  در بازارسرمایه گذاری می کنند و شرکت هایی بودند که در بخش بیمه گری عملکرد خوبی نداشتند اما بخش سرمایه گذاری آنقدر قوت داشته که توانسته در بازار سرمایه شرایط خوبی  را ایجاد کند.

عیسوند حیدری، خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که شرکت ها می توانند با توجه بیشتر بر ساختار دیجیتال و هوش مصنوعی،  رقابت پذیرتر و سودآورترشوند یعنی اگر بازیگران جدیدی که وارد این صنعت می شوند با نوآوری همگام باشند این صنعت را به سمت سودآوری بیشتری سوق می دهند. 

وی، با اشاره به خروج بیمه گران اتکایی از بازاربیمه ایران، گفت: درحال حاضر بخش زیادی از ریسک هایی که درصنعت بیمه وجود دارد بین شرکت ها منتقل می شود و به بیرون از صنعت بیمه منتقل نمی شود البته راهکارهایی همچون اوراق بهادار سازی و صندوق ویژه تحریم رویکردهایی بود که بیمه مرکزی در پیش گرفته که منجر به خروج بخشی از این ریسک ها از شرکت ها شده است.

مدیر ریسک شرکت تامین سرمایه بانک ملت، اذعان داشت که در سال های گذشته نظارت بیمه مرکزی برروی شرکت ها کمی بیشتر شده که همین امر باعث شده تا شرکت ها به سمت ثبات مالی بیشتری حرکت کنند و اگر این اتفاق بیافتد اقبال بازار به سمت صنعت بیمه بیشتر می شود.

عیسوند حیدری، خاطرنشان کرد که ارزش بازار شرکت بیمه پاسارگاد بسیار بالا بوده و شرکت بیمه آسیا یکی از شرکت های خوب بازارسرمایه با ارزش بازار  3500 میلیارد تومان است و یا شرکت بیمه دی در سالجاری دی پی اس بسیار خوبی به سهامداران خود داده است .

وی، با اشاره به شرایط خوب برخی ازشرکت های بیمه ای در بازارسرمایه ، ادامه داد: تمامی این موارد نشان دهنده این است که شرکت ها به سمت رشد حرکت کرده اند، هرچند که برخی از شرکت‌ها در شناسایی ریسک ها، تحلیل و اندازه گیری و دادن پاسخ مناسب به ریسک، قدرت لازم را ندارند.

مدیر ریسک شرکت تامین سرمایه بانک ملت، با بیان اینکه بسیاری از ریسک هایی که دردل شرکت های بیمه ای است به دلیل شرایط اقتصادی کشوراست، گفت: سرمایه گذاری که وارد این سهم ها می شود همه ریسک ها را می بیند و از لحاظ سودآوری تحلیل می کند و اگر سود عملیاتی شرکت ها سود خوب و با ثباتی باشد می تواند مسیر خوبی را برای سرمایه گذاران مشخص کند. 

عیسوند حیدری، اظهارکرد: اگر به سرمایه گذاری شرکت های بیمه ای در زیرساخت ها توجه کنید متوجه می شوید چندان به سمت نوآوری حرکت نکردند که بهای تمام شده را کاهش دهند تا سرمایه گذاران به این موارد توجه کنند. 

به اعتقاد وی، با توجه به افت بازار سرمایه و جایگاه شاخص، صنایع و بنگاههای جذاب تر دیگری نسبت به صنعت بیمه وجود دارند که سرمایه گذار به طرف آنها برود یعنی در مقایسه با شرکت هایی که ارزنده ترهستند و چشم انداز اقتصادی روشن تری دارند، سرمایه گذاران به سمت آنها حرکت می کنند.

مدیر ریسک شرکت تامین سرمایه بانک ملت، یکی از دلایل عدم اقبال سهامداران و فعالان بازار سرمایه  به سهم های بیمه ای را پیچیدگی صورت های مالی این شرکت ها برشمرد وافزود: تحلیلگران کمی در بازار هستند که بتوانند شرکت های بیمه را خوب تحلیل کنند و سهامدارانی که به سمت این سهم ها حرکت می کنند باید مقداری دانش بیمه ای داشته باشند که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

ارسال نظر