شناسه خبر : 21076

شیوه‌نامه صدور مجوز فروشگاه‌های صنایع دستی کشور ابلاغ شد

شیوه‌نامه صدور مجوز فروشگاه‌های صنایع دستی کشور ابلاغ شد

مدیرکل بازاریابی و صادرات معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تدوین و ابلاغ شیوه‌نامه صدور مجوز فروشگاه‌های صنایع‌دستی کشور خبر داد و گفت: این دستور کار با هدف تسهیل در فعالیت هنرمندان صنایع دستی و افزایش حمایت از آنها تدوین شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، سید حسین علوی روز چهارشنبه در نشست با هنرمندان و عرضه کنندگان صنایع‌دستی در شبستان محراب "اولجایتو" مسجد جامع عتیق اصفهان افزود: بر اساس این دستورالعمل تولید همه امور فروشگاه‌های صنایع‌دستی در ۲ بخش صدور مجوز فروشگاه‌های عرضه صنایع‌دستی و نظارت بر فروشگاه‌هایی که صنایع‌دستی ایرانی عرضه می‌کنند بر عهده وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

وی با تاکید بر اینکه با اجرای این شیوه نامه از پراکندگی صدور مجوز و نحوه نظارت بر فروشگاه های صنایع دستی کشور جلوگیری می شود، اظهار داشت: بر اساس تبصره یک ماده سه قانون حمایت از هنرمندان و با تدوین این دستور کار همه فروشگاه‌های دریافت کننده این مجوز از شمول قانون صنفی مستثنی خواهند شد.

علوی، هدف از تدوین این شیوه نامه را کمک به عرضه آسان صنایع‌دستی ایرانی خواند و خاطرنشان کرد: فروشگاه‌هایی که این مجوز را دریافت می کنند از تسهیلات مالی وزارتخانه میراث فرهنگی در کنار فراهم شدن شرایط فعالیت آسان برخوردار می‌شوند.

مدیرکل بازاریابی و صادرات معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی تاکید کرد: مسوولان این وزارتخانه در دولت سیزدهم بر تسهیل‌گری در عرضه صنایع‌دستی تاکید دارند و همه تلاش ما تسهیل در صدور مجوزهاست زیرا امروزه در شرایط دشواری که دشمنان به ما هجوم آورده‌اند باید برای رفع همه موانع تلاش کرد.

علوی اضافه کرد: با دستور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرگونه مجوز در بخش مشاغل خانگی به منظور تسهیل در تولید و عرضه صنایع‌دستی خانگی در کوتاه ترین زمان و با حذف موارد غیر ضروری و زمان‌بر صادر می شود.

وی با بیان اینکه بر اساس ماده سه قانون حمایت از هنرمندان که سال ۱۳۹۶ توسط مجلس شورای اسلامی تدوین شد، وزارت میراث‌فرهنگی مکلف به تدوین آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از هنرمندان صنایع دستی در ۶ ماه شد اما این آیین‌نامه تدوین نشده بود، افزود: در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم با توجه به اینکه با انبوهی از مطالبات فعالان حوزه صنایع‌دستی مواجه بودیم، آیین‌نامه اجرایی قانونی حمایت از هنرمندان پس از وقفه‌ چهار ساله در دولت به سرعت تدوین و ابلاغ شد.

علوی با تاکید بر اینکه با اجرایی شدن این شیوه نامه، حمایت از هنرمندان صنایع دستی و فروشگاه های عرضه کننده صنایع دستی ایرانی در زمینه هایی مانند مالیات و ارائه تسهیلات بانکی افزایش می یابد، تصریح کرد: با ابلاغ این دستورالعمل از پراکندگی در نظارت بر واحدهای فعال صنایع دستی ایران جلوگیری می شود.

وی اضافه کرد: بر اساس این دستور کار از این پس صدور مجوز فروشگاه های عرضه کننده صنایع دستی در خود وزارتخانه میراث فرهنگی و در استان‌ها توسط اداره کل میراث فرهنگی انجام و فرایندهای اداری مربوط به آن کاهش می یابد.

استان اصفهان به عنوان بزرگترین تولید کننده صنایع دستی در کشور، بیش از یکهزار فروشگاه عرضه کننده، حدود چهار هزار و ۵۰۰ کارگاه تولیدی و ۴۵ فروشگاه صادرات الکترونیک صنایع دستی دارد.

از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است و حدود ۶۵ هزار هنرمند در این بخش فعالیت می کنند.

ارسال نظر