شناسه خبر : 20492

عملکردی در زمینه بیمه زنان خانه دار وجود ندارد

عملکردی در زمینه بیمه زنان خانه دار وجود ندارد

رئیس کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید بیمه زنان خانوار را اجرایی کند و خانه داری باید به عنوان یک شغل در نظر گرفته شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۵ بهمن ماه) نکاتی را درباره حوزه زنان مطرح کردند.

رحمانی: خانه داری باید به عنوان یک شغل در نظر گرفته شود

فاطمه رحمانی با بیان اینکه تأمین امنیت اقتصادی زنان مسئله‌ای بسیار مهم است و بستر تعالی و آرامش خانواده‌ها را فراهم می‌کند، گفت: موضوع بیمه زنان خانه دار در قانونگذاری مورد توجه است اما در برنامه ریزی و اجرا آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی بیان کرد: همچنین موضوع بیمه زنان خانه دار در برنامه ششم توسعه آمده است اما تا به امروز شاهد هیچ عملکردی در این زمینه نبوده ایم.

رئیس کمیته زنان و خانواده کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید بیمه زنان خانوار را اجرایی کند. متأسفانه در مسئله بیمه زنان خانه دار ما همچنان در نقطه آغاز هستیم و خانه داری باید به عنوان یک شغل در نظر گرفته شود.

قاسم پور: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ضروری است

در ادامه جلسه، فاطمه قاسم پور با تأکید بر ضرورت حمایت از زنان سرپرست خانوار گفت: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اهمیت زیادی دارد و حتماً برای این موضوع باید بودجه‌ای پایدار در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: الگوی توانمندسازی زنان سرپرست باید مشخص شود و آنان باید مورد حمایت قرار گیرند چرا که اغلب زنان سرپرست خانوار در دهک‌های ضعیف جامعه هستند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: متأسفانه از زنان سرپرست خانوار تحت عنوان کارگران ارزان قیمت استفاده می‌شود و آن طور که باید و شاید با نگاه توانمندسازی و ایجاد اشتغال پایدار برنامه‌ای برای زنان سرپرست خانوار وجود ندارد و الگوی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار باید به طور جدی پیگیری شود.

بسطامی: میزان مستمری مددجویان کم است

همچنین علی اکبر بسطامی در این باره گفت: زنان سرپرست خا نوار باید مورد توجه قرار گیرند، همه مسئولان باید برنامه‌هایی را در جهت حمایت از آنان در دستور کار خود قرار دهند.

وی افزود: در سال ۸۵ تعداد زنان سرپرست خانوار حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود اما الان طبق آمار غیر رسمی تعداد زنان سرپرست خانوار به ۵ میلیون نفر افزایش یافته است و لذا باید این افراد مورد حمایت قرار گیرند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمار زنان مطلقه و دختران مجرد در سراسر کشور در حال افزایش است. متأسفانه در بودجه ۱۴۰۱ بحث مسکن محرومان حذف شده و باید این موضوع در بودجه لحاظ شود.

وی افزود: میزان مستمری مددجویان کم است و قانون هدفمند سازی یارانه‌ها هم به درستی اجرا نمی‌شود. در شرایط کنونی مجلس شورای اسلامی هم باید برنامه‌هایی را برای توجه به اقشار ضعیف جامعه و زنان سرپرست خانوار داشته باشد و در دستور کار خود قرار دهد.

زنان سرپرست خانوار بیمه شوند

ابراهیم عزیزی درخصوص توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، گفت: در قانون برنامه ششم توسعه و ماده ۷۹ آن حمایت از زنان سرپرست خانوار مطرح شده و جامعه زنان از مجلس انتظار داشتند تا این قانون تهیه و اجرا شود. بر اساس آن قانون، اجرای کامل طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار باید تا پایان اجرای قانون برنامه ششم توسعه عملیاتی می‌شد.

وی ادامه داد: حدود ۱۳ دستگاه خود را در زمینه زنان سرپرست خانوار متولی می‌دانند و هر کدام از آنها وظایفی را عهده دار شده اند، اما تنها قشری که رها شده، زنان سرپرست خانوار هستند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه موانع متعددی سد راه این افراد است، تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف باید تلاش کنند تا موانع مهم برداشته شود. یکی از مهمترین موانع بیمه زنان سرپرست خانوار است که بلاتکلیف مانده است.

موضوع زنان و خانواده فرابخشی است

مجید انصاری در ادامه جلسه، گفت: موضوع زنان و خانواده حوزه‌های فرابخشی هستند که همواره طیف وسیعی از فعالیت‌ها و برنامه ریزی های صورت گرفته کشور را به صورت مستقیم و غیر مستقیم به خود اختصاص می‌دهند.

نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: زنان سرپرست خانوار از جمله افرادی هستند که وفاق ملی بر سر آسیب پذیر بودن آن‌ها موجب شده است که دستگاه‌های متعددی در کشور خود را مسئول رفع مسائل این زنان و خانواده‌های آنان دانسته و طی سالیان اخیر اعتبارات کلانی در قالب برنامه‌های مصوب به این دستگاه‌ها تخصیص داده شده است.

مسائل روی زمین مانده زنان سرپرست خانوار رفع شود

عبدالحسین روح‌الامینی در ادامه، گفت: آنچه بیشتر از تکریم زنان سرپرست خانوار اهمیت دارد، مسائل زمین مانده در این حوزه است و باید دقت کنیم موانع موجود رفع شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید به گونه‌ای عمل شود که به جای اینکه به خانواده‌های آسیب پذیر و زنان سرپرست خانواده ماهی دهیم، باید به آنان ماهیگیری را یاد دهیم. باید به گونه‌ای رفتار کنیم و عملکرد دستگاه‌ها و برنامه‌های آن‌ها به سمتی برود که باعث کاهش آسیب‌ها شد.

ارسال نظر