شناسه خبر : 18974

تعداد بیماران دیابتی تا سال ۲۰۴۵ به ۷۰۰میلیون نفر می رسد

تعداد بیماران دیابتی تا سال ۲۰۴۵ به ۷۰۰میلیون نفر می رسد

مهدوی گفت: امروزه داروهای بیماری دیابت تحت پوشش بیمه قرار گرفته و اکثر انسولین بیماران دیابتی نیز تحت پوشش صندوق های بیمه است

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  علیرضا مهدوی معاون مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری هفته ملی و روز جهانی دیابت با اشاره به لزوم کنترل کامل بیماری دیابت در بین بیماران اظهار کرد: در حال حاضر هفته ملی دیابت است و شعار امسال مراقبت دیابت امروز بیشتر از همیشه است و روزهای هفته به آموزش، فعالیت بدنی، تغذیه سالم پرداخته، غربالگری و شناسایی و مراقبت از بیماری دیابت از جمله برنامه های وزارت بهداشت است.

او ادامه داد: علت اصلی نامگذاری شعار امسال مراقبت جدی تر افراد از بیماران شان است. بیماری کرونا در بین افراد مبتلا به دیابت شدید تر است و بنابر این باید افراد به طور مرتب میزان قند خون خود را کنترل کنند.

مهدوی تصریح کرد: امروزه داروهای بیماری دیابت تحت پوشش بیمه قرار گرفته و اکثر انسولین بیماران دیابتی نیز تحت پوشش صندوق های بیمه است. به طوری که این پوشش و حمایت های مالی در برخی از موارد به بالای ۹۰ درصد خواهد رسید.

رئیس اداره دیابت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته مشکلاتی بری تهیه انسولین و عدم توزیع مناسب پیش آمده بود اما خوشبختانه این مسائل برطرف شد.

مهدوی تاکید کرد: با شیوع بیماری کرونا کنترل بیماری دیابت به دلیل عدم مراجعه به پزشکان به خاطر شرایط پاندمی کشور دچار مشکلات و مسائلی شده بود و مراقبت ها کاهش پیدا کرده است. یکی از نکات مهم در کنترل بیماری دیابت پایبندی به درمان این عارضه است و خود بیمار نقش زیادی در کنترل عارضه دیابت خود دارد.

رئیس اداره دیابت وزارت بهداشت افزود: امروزه اصلاح سبک و شیوه زندگی موضوع بسیار مهمی است و مطالعات نشان می دهند که با اصلاح سبک زندگی افراد می توانند بروز بیماری دیابت را بین ۱۱تا ۱۵ سال به تعویق بیندازند.

مهدوی تاکید کرد: اگر افراد وزن خود را بین ۵تا۷ درصد کم کنند خطر بروز دیابت در بین آن‌ها کاهش پیدا می‌کنند و در برابر عوارض دیابت مانند سکته‌های مغزی و قلبی مصون خواهند بود. در حال حاضر ۱۱درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال دچار دیابت و ۱۸ درصد این گروه سنی نیز مبتلا به بیماری پری دیابت هستند.

او گفت: آمارها نشان می دهد هر پنج ثانیه یک نفر بر اثر بیماری دیابت و عوارض آن در کشور فوت می‌کند و امسال در حدود شش میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بر اثر این عارضه فوت کرده اند.

مهدوی افزود: در حال حاضر ۴۲۰میلیون نفر در دنیا مبتلا به بیماری دیابت هستند که این آمار تا سال ۲۰۴۵ به ۷۰۰ میلیون نفر خواهد رسید.

مهدوی بیان کرد: مطالعات مختلفی در زمینه دیابت و کووید ۱۹ انجام شده است. .تعدادی از افراد فوت شده ناشی از بیماری کرونا مبتلایان به عارضه دیابت بودند و در سال گذشته کمبودی در خصوص داروهای دیابتی وجود نداشت و در دوران کرونایی به دلایل تحریم ها دسترسی به برخی داروها به سختی انجام میشده اما در حال حاضر شرایط برای بیماران دیابتی عادی شده است.

او افزود: آموزش، پیگیری و مشارکت بیمار در کنترل عارضه دیابت خیلی موثر است. در اوایل شیوع بیماری کرونا سفارش می‌شد که افراد مراجعه نداشته باشند اما امروزه با رعایت دستورالعمل ها افراد باید برای چکاپ بیماری خود به پزشکان مراجع کنند‌.

مهدوی گفت: عوارض افرادی که بیماری دیابت شان کنترل نشده است شدید تر بوده و در دوران شیوع بیماری کرونا مرگ و میر این افراد بیشتر بوده است و شدت بیماری نیز در این بیماران بیشتر از سایرین است. افراد چاق و کم تحرک که سابقه دیابت در بستگان درجه یک داشته و مادرانی که نوزاد با وزن بیش از چهار کیلو به دنیا آمده یا سقط بدون دلیل داشته باید از نظر قندخون بررسی شوند.

ارسال نظر