شناسه خبر : 18800

۵۷۰ میلیاردریال از محل اعتبارات بیمه گذار به واحدهای زلزله قطور پرداخت شد

۵۷۰ میلیاردریال  از محل اعتبارات بیمه گذار به واحدهای  زلزله قطور پرداخت شد

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی گفت: بیش از سه هزار واحد مسکونی مناطق زلزله زده "قطور" خوی که در زلزله دچار خسارت شده بود بازسازی و تحویل صاحبان آن شده است.

 به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، امیرعباس جعفری اظهار داشت: هزار و ۶۱۰ واحد مسکونی دیگر نیز که در زلزله چهارم اسفند ۱۳۹۸ خوی و سلماس با بزرگی ۵.۷ به وقوع پیوست دچار خسارت شده بود، نیز به صورت کامل تعمیر و در اسرع وقت تحویل متقاضیان شد.

وی افزود: برای نخستین بار در کشور ۵۷۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت بیمه گذار خسارت به واحدهای آسیب دیده از زلزله قطور از توابع شهرستان خوی پرداخت شده است.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی اضافه کرد: علاوه بر مبالغی که از محل بیمه پرداخت شده، در مجموع به هر واحد مسکونی خسارت دیده در این منطقه ۴۰۰ میلیون ریال وام بانکی چهار درصد با بازپرداخت ۱۵ ساله، ۱۰۰ میلیون ریال وام بلاعوض برای احداث، ۱۰۰ میلیون ریال وام بلاعوض اسکان موقت، ۵۰ میلیون ریال کمک بلاعوض معیشتی و ۵۰ میلیون ریال وام بلاعوض خرید احشام پرداخت شده است.

جعفری با اشاره به حوادث غیرمترقبه سال جاری در آذربایجان غربی نیز گفت: حوادث امسال خوشبختانه هیچ تلفات جانی دربرنداشته ولی سه هزار میلیارد ریال خسارت ناشی از سرمازدگی، تگرک و کشاورزی به بار آورده است.

وی گفت: امسال تنها سه نفر بر اثر وقوع صاعقه جان خود را از دست داده اند و زلزله پنج ریشتری تابستان امسال در نقده نیز تنها موجب بروز ترک هایی در برخی واحدهای مسکونی شد. 

چهارم اسفندماه ١٣٩٨- ابتدا منطقه "قطور" و سپس "زرآباد" خوی با زمین‌لرزه نسبتا شدیدی لرزید که این امر در مجموع موجب مصدومیت حدود ۱۰۴ نفر، بستری شدن ۱۰ نفر، تلف شدن صدها راس دام، تخریب چهار هزار واحد مسکونی و وارد شدن خسارت جزئی به یکهزار واحد دیگر در روستاهای خوی و سلماس شد.

امدادگران و مسوولان آذربایجان‌غربی بلافاصله پس از زلزله اول در ساعت ۹:۲۲ راهی منطقه "قطور" شدند و ارزیابی میزان خسارت تا شامگاه همان روز ادامه داشت؛ تا اینکه در ساعت ۱۹:۳۰ زلزله نسبتا شدید دیگری به بزرگی ۵.۹ ریشتر "زرآباد" را لرزاند و خسارت‌های زلزله اول را دوچندان کرد؛ تا جایی که شبکه برق و مخابرات برای چند ساعت قطع شد اما در یک اقدام جهادی و پس از چند ساعت، زیرساخت‌ها دوباره در بامداد دوشنبه وصل شد.

زلزله دوم در "زرآباد" تنها چند مصدوم جزئی داشت اما تمرکز امدادگران و مسوولان بر روی آن موجب شد تا توزیع اقلام امدادی در بین زلزله‌زدگان قطور به فردای آن روز یعنی صبح روز "دوشنبه" موکول شود که متاسفانه برخی‌ها بلافاصله این تاخیر را در فضای مجازی به حساب نقصان کار گذاشتند.

اما امدادگران، مسوولان و حتی نیروهای سپاهی و مرزبانی که از نخستین ساعات پس از وقوع زلزله اول در منطقه حضور داشتند، از روز دوشنبه به بعد به صورت جهادی کمبودها را یکی پس از دیگری رفع کردند و بسیاری از افراد مطلع اکنون بر این عقیده هستند که دست‌اندرکاران ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌غربی در این حادثه غیرمترقبه، سنگ تمام گذاشتند.​

ارسال نظر