شناسه خبر : 18380

۳۸ درصد جامعه پرستاری نیازمند خدمات روانشناختی است

۳۸ درصد جامعه پرستاری نیازمند خدمات روانشناختی است

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه حرفه پرستاری شغل سخت و پر استرسی است، گفت: پرستاران با درد و رنج مردم سروکار دارند و شیفت های نامتعارف و سنگین نیز بر سختی این شغل افزوده است به همین دلیل ۳۸ درصد جامعه پرستاری نیازمند خدمات روانشناختی است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از وبدا، عباس عبادی با اشاره به گسترش پاندمی کووید ۱۹ از سال ۲۰۱۹،   افزود: پاندمی کووید ۱۹ علاوه بر پیامدهایی که به عنوان یک بیماری عفونی داشت، بسیاری از معادلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را در جهان تغییر داد و بسیاری از تعاریفی که در جغرافیا و سلامت قبل از آن متصور بود و یا یک موضوع علمی در مجامع مختلف شناخته می ‌شد، دستخوش تغییر شد.

وی اظهار داشت: در دوران کووید ۱۹ تبعات اقتصادی، اجتماعی و روانشناختی بسیار بیشتر از تبعات سلامت جسمانی جهان را تحت تاثیر قرارداده و  تحقیقات مختلفی در حوزه کووید علاوه بر درمان و مراقبت انجام شده و آخرین مطالعه مربوط به تابستان سال گذشته است که ۳۶ مطالعه در بخش‌ های مختلف جهان از نظر تاثیر "کووید بر سلامت روان" مورد بررسی قرار گرفته بود.  

در جمعیت عمومی به طور متوسط ۲۳.۴ درصد افراد به خدمات روانشناختی نیاز دارند

معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: در ایران آخرین تحقیقی که قبل از شیوع کووید ۱۹ در حوزه سلامت روان انجام گرفته، مربوط به سال ۹۳ است که در جمعیت عمومی به طور متوسط ۲۳.۴ درصد افراد به خدمات روانشناختی نیاز دارند.  

 عبادی تصریح کرد: دی ماه سال ۹۹ و یک سال پس از شیوع کووید ۱۹، مطالعه جدیدی با مشارکت ۲۵ هزار ایرانی انجام شد که مشکلات روانشناختی در آن ۲۹.۷ درصد بود و در مقایسه با سال ۹۳، مشکلات روانشناختی حدود ۶.۵ درصد در جمعیت عمومی اضافه شده است. در واقع بخشی از افراد مورد مطالعه مبتلا و حدود چهار درصد آن افرادی بودند که نزدیکان خود را از دست داده بودند که همین موضوع داغداری، مشکلات روانشناختی خاص خود را به دنبال داشته است.

وی افزود: به طور اختصاصی در جامعه پرستاری، در تابستان ۱۴۰۰ در مورد پرستاران تهران مطالعه ای انجام شد که به طورکلی، ۳۸ درصد مشکلات روانشناختی استخراج شد که نشان می دهد پرستاران نسبت به جمعیت عمومی هشت درصد بیشتر نیاز به خدمات روانشناختی دارند که باید این مشکلات مدیریت شود.

معاون پرستاری وزیر بهداشت بخشی از مسائل روانشناختی پرستاران را ناشی از کمبود نیروی انسانی و پرستار تخصصی به خصوص در دوران کووید، عنوان و تصریح کرد: البته کمبود پرستار در همه کشورها یک چالش است و در کشور ما نیز مشکل کمبود پرستار بسیار جدی است.   

وی، حرفه پرستاری را شغل سخت و پر استرسی عنوان کرد و افزود: پرستاران با درد و رنج مردم سروکار دارند و شیفت های نامتعارف و سنگین نیز بر سختی این شغل افزوده است؛ علیرغم اینکه در حوزه آموزش توسعه خوبی اتفاق افتاده است، تعداد نیروی پرستاری در کشور ما با استانداردها فاصله قابل توجهی دارد.   

ضرورت فعال شدن گروه‌ های مددکاری و روانشناختی برای همه کارکنان نظام سلامت

 عبادی با تاکید بر اصلاح نظام پرداخت به عنوان یکی از گلایه های نظام سلامت، اظهار داشت: در ۱۸ ماه گذشته دولت توجه مناسبی به کارکنان نظام سلامت کرده که بخشی تحقق پیدا کرده و بخشی نیاز به تقویت دارد. ضمن اینکه برای همه کارکنان نظام سلامت، فعال شدن گروه‌ های مددکاری و روانشناختی با طیف گسترده بیشتری باید صورت پذیرد.

ارسال نظر