شناسه خبر : 17255

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌ گذاری‌ فعالیت‌ های معدنی خبر داد؛

افزایش سرمایه ۱۱ برابری بیمه فعالیت ‎‌های بخش معدن و توسعه اکتشافات

افزایش سرمایه ۱۱ برابری بیمه فعالیت ‎‌های بخش معدن و توسعه اکتشافات

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری‌ فعالیت‌های معدنی گفت: با تحقق افزایش سرمایه ۱۱ برابری صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، توسعه اکتشافات پایه معادن کوچک‌مقیاس در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا ؛«فرید دهقانی» افزود: یکی از برنامه‌های اساسی افزایش نقش صندوق در توسعه بخش معدن به‌ویژه معادن کوچک‌مقیاس در همه زنجیره‌های آن است.

وی بیان‌داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به افزایش تورم داخلی و نرخ ارز، با سرمایه ۱۴۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی تا سال ۹۸  کارکرد حمایتی این صندوق روز به روز ضعیف‌تر شد.

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری‌ فعالیت‌های معدنی ادامه‌داد: به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در سه مرحله، سرمایه صندوق را به بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم.

وی گفت: در همین راستا اقدام‌های عملی آغاز و تامین نقدی این سرمایه از محل سهام سهامداران در دستور کار قرار گرفت که منجر به تثبیت سرمایه به ۵۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته شد.

دهقانی اضافه‌کرد:‌ برای سال جاری با تلاش ایمیدرو و همکاران این صندوق در تلاشیم تا سرمایه آن را به بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم و اصرار کردیم که این رقم، حداقل نیاز برای بخش معدن است که مورد موافقت رییس هیات عامل ایمیدرو قرار گرفت.

وی یادآور شد: اکنون پیش‌پرداخت‌های لازم برای این افزایش سرمایه دریافت شده و افزایش سرمایه به صورت علی‌الحساب اتفاق افتاده است، همچنین گزارش توجیهی در این زمینه برای ارائه به سازمان بازرسی کل کشور در حال نهایی شدن است.

این مسوول خاطرنشان‌کرد: با تحقق این رقم، سرمایه صندوق نسبت به سال ۹۸ رشد حدود ۱۱ برابری را تجربه خواهد کرد که می‌تواند نویدبخش تحول خوبی در بخش معدن باشد.

وی گفت: کمک به اکتشافات تکمیلی و اکتشافات پایه از حیث مالی، ریسک و مدیریت ریسک، از جمله اساسی‌ترین برنامه‌های آینده صندوق با افزایش سرمایه خواهد بود.

دهقانی بیان‌داشت: در ادوار گذشته، کمک مالی این صندوق به اکتشافات از محل وجوه اداره شده و کمک‌های مالی و اعتباری سازمان برنامه و بودجه انجام می‌شد که تغییرات تخصیص بودجه بر میزان اعتبار تخصیصی برای اکتشافات تاثیرگذار می‌شد، اما اکنون برای نخستین بار، به طور مستقیم به دنبال کمک به موضوع اکتشاف هستیم.

وی یادآور شد: ‌با تخصیص بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه، منابع مالی که پیش از این برای موضوع اکتشاف تخصیص می‌یافت درون‌زا نبود و توسط بخش معدن برای آن تصمیم‌گیری نمی‌شد.

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری‌ فعالیت‌های معدنی گفت: سال گذشته به همین شیوه کمتر از ۲۰ میلیارد تومان برای موضوع اکتشافات تخصیص داده شد، اما امسال تصمیم داریم که در صورت تامین منابع مالی افزایش سرمایه، بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان (با احتساب منابع بانکی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان) برای اکتشافات پایه معادن کوچک‌مقیاس تخصیص دهیم.

وی تصریح‌کرد: تخصیص چنین رقمی می‌تواند موتور محرکه‌ای برای معادن کوچک‌مقیاس برای ادامه مسیر باشد.

دهقانی همچنین با اشاره به برگزاری مزایده ۶ هزار معدن و محدوده معدنی بلاتکلیف در ماه‌های گذشته، خاطرنشان‌کرد: به معدن‌کارانی که نیازمند منابع مالی برای استخراج، فرآوری و اکتشاف هستند، اعلام می‌کنیم که هیچ محدودیتی برای تامین منابع آنها نداریم و تصمیم ایمیدرو و این صندوق این است که نیازهای مالی معادن کوچک‌مقیاس را تامین کنند.

وی تاکید کرد: هیچ محدودیتی از حیث سقف پرداخت برای توسعه بخش وجود ندارد و با مراجعه معدن‌کاران، در حداقل زمان ممکن از امکانات صندوق بهره‌مند خواهند شد.

سال گذشته در مجموع ۴۰ ضمانت‌نامه و بیمه‌نامه به ارزش چهار هزار و ۷۸۶ میلیارد ریال از سوی این صندوق صادر شد که سهم ضمانت‌نامه ها (بیمه‌های اعتباری بهره‌برداری) ۳۱ فقره به ارزش چهار هزار و ۷۴۴ میلیارد ریال و سهم بیمه‌نامه سرمایه‌گذاری ۹ فقره به ارزش ۴۲ میلیارد ریال بود.  

ارسال نظر