شناسه خبر : 16610

اختصاصی چابک آنلاین؛

صف طولانی متقاضیان شرکت‌های جدید بیمه‌ای پشت دراتاق شورایعالی بیمه

صف طولانی متقاضیان شرکت‌های جدید بیمه‌ای پشت دراتاق شورایعالی بیمه

نیمه‌های مهرماه سال ۹۹ بود که مهدی نمن الحسینی، مدیرکل پذیرش موسسات و دفاتر بیمه‌ای بیمه مرکزی از ورود بازیگران جدید به عرصه صنعت بیمه خبر داد.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، کمی بعد ازآن نیزغلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی در تایید حضور شرکت‌های بیمه جدید، افزایش تعداد آنها را باعث رقابت درصنعت بیمه ودسترسی بیمه‌گذاران به مناسب‌ترین قیمت و بهترین کیفیت خدمات بیمه‌ای دانست و ازافزایش علاقه‌مندی بخش‌های حقیقی و حقوقی برای ایجاد شرکت‌ بیمه‌ خبرداد.

بنابرآمارهای اعلام شده از سوی بیمه مرکزی، تا نیمه مهر ماه سال گذشته، 15 مورد درخواست تاسیس شرکت بیمه جدید شامل بیمه‌های مختلط، زندگی و اتکایی به بیمه مرکزی رسیده و قرار شد که در مدت زمانی کوتاه درخواست‌ها  در فرآیند بررسی و جمع بندی قرار بگیرند.

دراین بین پس از جدی شدن حضور شرکت‌های بیمه جدید، سیل نظرات موافق و مخالف تاسیس شرکت‌های بیمه جدید در صنعت بیمه به راه افتاد.

موافقان حضور شرکت‌های بیمه جدید، به تعداد شرکت‌های بیمه در کشورهای همسایه اشاره کردند و افزایش ضریب نفوذ بیمه، عدم دسترسی به بیمه‌گران اتکایی خارجی، نگهداشت ریسک‌ در داخل کشور، کمبود سرمایه و ظرفیت ریسک‌پذیری و پتانسیل‌های مغفول مانده در کشور را از جمله شکاف هایی دانستند که حضور پرقدرت بیمه‌گران تازه نفس آنها را پر خواهد کرد.

ازسوی دیگر منتقدان حضور شرکت‌های بیمه جدید هم در واکنش به رقبای جدید اظهار کردند که شرکت‌های بیمه‌ای فعلی قادر به پاسخگویی و رفع نیاز بازار هستند و بهتر است که ارکان صنعت بیمه همت خود را برای رفع نواقص این صنعت و بزرگ‌تر کردن کیک بیمه بگذارند.

به هرروی تا پایان سال 99درخواست مجوز تاسیس چهار شرکت بیمه‌ای، پارس، تهران، کاریزما و پردیس که به ترتیب زمینه‌ فعالیت آنها اتکائی، زندگی و مختلط است در شورای عالی بیمه تایید شد.

اما آیا تب تند ارائه مجوز تاسیس شرکت‌های بیمه جدید فروکش کرده است؟

درحالی که روند رسیدگی به درخواست سرمایه‌گذاران مشتاق به صنعت بیمه از سرعت خوبی برخوردار بود اما درسال جدید شرایط به‌گونه دیگری رقم خورد.

به نظر می‌رسد که روند بررسی ها از سرعت لازم برخوردار نیست.

هرچند که تا اردیبهشت ماه سالجاری، 40 درخواست مجوز تاسیس شرکت بیمه جدید به بیمه مرکزی رسید، دو شرکت بیمه "هامز" و "فردا" در انتظار ورود به شورای عالی بیمه وشرکت‌های بیمه "رایا" و "ایساتیس" هم در انتظار بررسی در کمیسیون تخصصی شورای عالی بیمه  به سرمی‌برند.

مهدی نمن‌الحسینی، مدیرکل پذیرش موسسات و دفاتر بیمه ای ‌بیمه مرکزی، علت تاخیر در بررسی درخواست‌های مجوز شرکت‌های تازه تاسیس بیمه‌ای را ناشی از شرایط کرونایی دانسته و گفت که در این شرایط، اولویت با انجام امور جاری 33 شرکت فعال دیگر صنعت بیمه بوده و نمی‌توان امور مهم این 33 شرکت را فقط معطل بررسی درخواست مجوزهای جدیدکرد.

با این وجود بسیاری از مشتاقان ورود به صنعت بیمه گلایه‌مند هستند که بیمه مرکزی مراحل ورود به صنعت بیمه را کمی کندتر کرده است.

درحالیکه باید روند ورود سرمایه‌های جدید به صنعت بیمه را سهولت و سرعت بخشد.

سرمایه‌گذاران جدید صنعت بیمه، به ماه‌ها زمان سپری شده برای مشخص کردن مدل کسب‌وکار و برنامه‌های تیم مورد نظر خود اشاره می‌کنند و معتقدند که می‌توانستند سرمایه خودرا در بخش‌های دیگری غیر از صنعت بیمه سرمایه‌گذاری کنند.

شاید بتوان یکی از مواردی که همواره باعث فرار سرمایه‌گذاران و نخبگان از صنعت بیمه شده را همین روند کند رسیدگی در این صنعت دانست.

به ازای هر 2میلیون و 700 هزار نفر  یک شرکت بیمه درکشور وجود دارد

حمید کردبچه، رئیس پژوهشکده بیمه به تازگی اعلام کرده که براساس پژوهش این موسسه،دربدبینانه‌ترین حالت بازار ایران ظرفیت حضور حدود 55 شرکت بیمه را دارد.

درتحقیق پژوهشکده بیمه که به بررسی وضعیت صنعت بیمه در 10 کشور چک، فرانسه، سوئیس، اتریش، بلژیک، فنلاند،هلند، اسپانیا،آلمان و لهستان پرداخته، متوسط تعداد شرکت‌های بیمه در این کشورها در سال 2018 حدود 1750شرکت برآورد شده است.

براساس تحقیق پژوهشکده بیمه که به شورایعالی بیمه ارسال شده، در کشور فرانسه به ازای هر183هزار نفر 1 شرکت بیمه و در کشور آلمان به ازای هر157هزار نفر یک شرکت بیمه وجود دارد.

در حالیکه این رقم در ایران بسیار متفاوت بوده و به ازای هر 2میلیون و 700 هزار نفر یک شرکت بیمه وجود دارد.

کردبچه، با استناد به تحقیق پژوهشکده بیمه گفت که شرکت‌های بیمه‌ای که نگران ورود رقبای جدید هستند باید موانعی از جنس محصول با کیفیت ارایه کرده و کیفیت کار خود را بالا ببرند نه اینکه پشت مقام تنظیم‌گر صنعت بیمه پنهان شوند چراکه مقام تنظیم‌گر ، تنها می‌تواند احتیاط را بیشتر کند و استانداردها را بالاتر ببرد.

البته ناگفته نماند که رئیس کل بیمه مرکزی هم اعلام کرده که شرکت‌های بیمه‌ جدید اگر توجیه خیلی قوی نداشته باشند، نمی‌توانند مجوز دریافت کنند و در طرح توجیهی مرتبط با ایجاد یک شرکت بیمه‌ای جدید، باید تمام ابعاد را در نظر بگیرند.

پرویز خوش‌کلام خسروشاهی، قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی  درگفتگو چابک‌آنلاین، کند شدن روند رسیدگی به تقاضای تاسیس شرکت‌های بیمه جدید را طبیعی دانست زیرا به گفته او، میزان تقاضای تاسیس شرکت بیمه جدید افزایش یافته و باید طرح کسب‌وکار  همه آنها مورد بررسی قرار بگیرد.

خسروشاهی،تاکیدکردکه متغیرهای زیادی برای مراحل پذیرش تقاضای تاسیس شرکت بیمه وجود دارد که کار را سخت می‌کند اما همچنان درحال بررسی تقاضای تاسیس شرکت های بیمه جدید و طرح کسب‌وکار آنها هستیم و درصورتی که طرحی قابل قبول و قابل دفاع باشد و فردی که طرح کسب‌وکار را نوشته توانایی اجرای آن را داشته باشد با تقاضای وی موافقت می‌شود.

واقعیت این است که صنعت بیمه ،تشنه حضور افکار و ایده های جدید است و اگر شرکت‌های بیمه ای طبق روال پیشین خود پیش بروند شکوفایی چندانی  در بازار بیمه کشور رخ نخواهد افتاد.

ساده‌تر اینکه اگر این صنعت آغوش گرم خود را برای سرمایه‌گذاران جدید بازنکند ضریب نفوذ 7درصدی برای سال‌های طولانی در حد یک رویا باقی خواهد ماند.

باتوجه به اظهار نظر مدیران ارشد صنعت بیمه در خصوص روند مجوزدهی شرکت‌های بیمه جدید، شاید در روزهای آتی شاهد آن باشیم که روند ورود شرکت‌های بیمه باکیفیت سرعت بیشتری بگیرد.

 

ارسال نظر