شناسه خبر : 15512

اختصاصی چابک آنلاین؛

طب سنتی در عطش حضورپر رنگ‌تر سازمان‌های بیمه‌گر

طب سنتی در عطش حضورپر رنگ‌تر سازمان‌های بیمه‌گر

طب سنتی و مکمل با قدمتی نزدیک به هزاران سال به عنوان یک علم تجربی تا به امروز جوابگوی نیاز بسیاری از مردم از دیرباز تا اکنون بوده است.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، اهمیت و نقش موثرگیاهان دارویی درحوزه درمان و پزشکی ازیک سو و عوارض جانبی ناشی ازمصرف داروهای شیمیایی از سوی دیگر ، سبب شده تا طب سنتی مورد استقبال بسیاری از مردم قرار بگیرد و حتی بسیاری  از افراد برای درمان بیماری های خود به متخصص طب سنتی مراجعه کنند.

برخی از افراد تمایل به استفاده از داروهای طبیعی و انجام اعمال غیردارویی مانند حجامت  و زالو درمانی و یا سایر روش ها را دارند و معتقدند که با این اعمال،  می‌توان با حداقل عوارض جانبی و کمترین هزینه،به بهترین نتایج درمانی رسید.

فراموش نکنیم که تاریخچه طب سنتی در ایران هم به ده هزار سال پیش می‌رسدو این طب جزئی از فرهنگ این مرز و بوم است.

گفته می‌شود که درحال حاضر ،ایران در منطقه غرب آسیا به عنوان کشوری پیشرفته در حوزه طب سنتی و مکمل شناخته می‌شود.

با وجود قدمت این طب در کشور، متخصصان طب سنتی و افراد علاقه‌مند به استفاده از این روش درمانی، نبود پوشش بیمه را یکی از مشکلات خود بیان می‌کنند.

چراکه بیشتر خدمات طب سنتی تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر نیست.

چندی پیش سعید نمکی، وزیر بهداشت، گفت که نبود پوشش بیمه‌ای برای تمام نسخ داروهای گیاهی سبب شده که کارخانجات دارویی هم برای تولید داروهای گیاهی اقبالی نداشته باشد چراکه نبود پوشش بیمه ممکن است باعث شود که این داروها در نسخه‌ها کمتر تجویز شوند.

یک متخصص طب سنتی، به چابک آنلاین گفت:کاملا محرز است که به پوشش بیمه برای خدمات طب سنتی نیاز است و اگر این تسهیلات فراهم شود بیماران بسیاری با میل وخیالی آسوده‌تر به مراکز طب سنتی مراجعه می‌کنند.

دکتر سعید حمیدی‌فر، افزود: مساله اینجاست که بیمه درمانی در کشور ناموفق ارائه می‌شود و این یک موضوع جدی است و باید بررسی کرد که بیمه‌های خصوصی و دولتی خدمات بیمه درمان در کشور را چگونه ارائه می‌دهند.؟

وی، گفت: وارد شدن تعرفه‌های طب سنتی در کتاب تعرفه‌های پزشکی از آرزوهای فعالان این بخش بود که محقق شد و درحال حاضر خدمات طب سنتی و سوزنی و حجامت قیمت دارد و چه بیمه‌ها بپذیرند یا نه هرساله تعرفه ویزیت پزشک متخصص طب سنتی ابلاغ می‌شود.

این متخصص طب سنتی، اذعان داشت که بعضی از شرکت‌های بیمه بازرگانی که بیمه‌های مکمل ارائه می‌کنند به فراخورحال مشتریان خود، این خدمت جدید را ارائه می‌دهند.

حمیدی‌فر، بیمه تکمیل درمان را بیمه‌ای پیچیده خواند که برای شرکت‌های بیمه‌گر خصوصی سودده نیست و هنگام تقاضای خرید این بیمه‌نامه، بیمه‌گران از مشتری می‌خواهند بیمه‌نامه دیگری که سودآور باشد هم از آنها تهیه کنند تا ضرر آن بخش را جبران کند و واقعیت هم این است که بیمه‌گران خصوصی مقصر وضع موجود نیستند.

وی،با بیان اینکه درپوشش بیمه تکمیل درمان، شرکت‌های بیمه خصوصی رویکرد خوبی را نسبت به طب سنتی دارند گفت: این مساله تنها کافی نیست و سازمان‌های بیمه‌گر پایه، باید همانند خدمات طب معمولی،طب سنتی را هم پوشش ‌دهند.

این متخصص طب سنتی، توضیح داد: هزینه ویزیت پزشکان متخصص طب سنتی چندان بالا نیست اما عدم برقراری پوشش بیمه برای داروهای طب سنتی از سوی سازمان‌های بیمه‌گر پایه ،سبب شده تا طب سنتی برای مردم گران شود.

حمیدی‌فر، گفت:بسیاری از داروهای طب سنتی و حتی داروهای مرکب در انواع کپسول‌ها، به شکل کاملا علمی ساخته می‌شود و شرکت‌های کاملا معتبر این داروها را به داروخانه‌ها ارائه می‌کنند.

وی، با بیان اینکه "درحال حاضر داروخانه‌ها اقبال چندانی به داروهای طب سنتی ندارند،" گفت: زمان می‌برد تا جامعه پزشکی به این باور برسد که طب سنتی دشمن طب معمولی نیست بلکه خیلی از روش‌های درمانی پرهزینه را می‌تواند با هزینه کمترانجام دهد.

این متخصص طب سنتی، به وضعیت این رشته پزشکی در سایر کشورها اشاره کرد و گفت: درحال حاضر در چین طب سنتی از طب غربی جدا نیست و همزمان با هم در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و افراد در هردو زمینه فارغ التحصیل می‌شوند؛ حتی سازمان‌های بیمه‌گر کانادا هم طب سوزنی را پوشش می‌دهند.

ناگفته نماند که شرکت‌های بیمه‌ای خصوصی نمی‌توانند انتخاب کنند که کدام دارو را تحت پوشش بیمه‌ای قراردهند و داروها طبق آئین نامه شورایعالی بیمه و با شرایطی خاص بیمه می‌شوند.

در این بین، به نظر می‌رسدکه فعالیت برخی افراد غیرمتخصص در حوزه طب سنتی و تبلیغات  غیرعلمی هم، تا حدودی جایگاه متخصصان حوزه طب سنتی را به چالش کشیده است.

شکی نیست که ساماندهی و نظارت کامل بر فعالیت‌های طب سنتی در کشور برعهده وزارت بهداشت است و این وزاتخانه است که باید چارچوبی مشخص برای زیر شاخه‌های مختلف طب سنتی در نظام سلامت کشور تعریف کند.

 

ارسال نظر