شناسه خبر : 15487

تامین اجتماعی بیمه کولبران را قطع کرد

تامین اجتماعی بیمه کولبران را قطع کرد

نماینده مهاباد گفت: بازارچه‌ها و معابر رسمی کولبری در مقطع یک ساله اخیر نه به دلیل شیوع کرونا بلکه به بهانه مسائل مرزی تعطیل شده اند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جلال محمودزاده نماینده مهاباد مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اعلام وصول طرح تجارت مرزنشینان به منظور ساماندهی کولبری به منظور اصلاح وضعیت معیشت کولبران گفت: کولبران برای تأمین معیشت باید از معابر غیررسمی بروند که هزاران خطر مانند سقوط از کوه، بهمن، تیراندازی مأموران انتظامی و... آن‌ها را تهدید می‌کند؛ در یک سال گذشته و در غرب کشور بیش از ۱۶۶ نفر از کولبران جان خود را از دست  داده یا زخمی شده اند، از دولت آقای روحانی انتظار داشتیم بازارچه‌ها و مناطق مرزی را به عنوان فرصت و نه تهدید نگاه کنند تا زمینه‌ای برای تأمین معیشت مرزنشینان، دور زدن تحریم‌ها و بالا بردن ضریب امنیتی مناطق باشد.

وی تأکید کرد: زمانی که معیشت و اشتغال باشد، ضریب امنیتی بالا می‌رود و مناطق مرزی امنیت بیشتری پیدا می‌کنند. اما بستن بازارچه‌های مرزی امنیت را حفظ نمی‌کند و نتیجه عکس می‌دهد.

محمودزاده بیان کرد: کسانی مجوزی را به صورت کلی دریافت می‌کردند تا کولبران از معابر رسمی محصولات مختلفی مانند لاستیک، پارچه، خشکبار و... وارد کنند، مالیات پرداخت می‌کردند و آن هم میان کولبران سرشکن می‌شد که در این حالت، مشکلی وجود نداشت؛ اما بازارچه‌ها و معابر رسمی کولبری را در مقطع یک ساله اخیر نه به دلیل شیوع کرونا بلکه به بهانه مسائل مرزی تعطیل کردند. نمی‌دانم مسئولان چه توجیهی برای بستن بازارچه‌های مرزی دارند و پیگیری بسیاری برای این مسئله داشتیم.

نماینده مهاباد گفت: البته شیوه پیشین کولبری که یک نفر ۲۵۰ کیلوگرم بار را در صحرا و کوه‌ها با شرایط جوی نامناسب روی کولش بکشد هم مورد تأیید ما نیست؛ چراکه ستون فقرات افراد و بدن آن‌ها آسیب می‌بیند و افزون بر این‌ها، در شأن یک ایرانی هم نیست. در نتیجه مخالفت نمایندگان مجلس با تداوم شیوه یاد شده کولبری و تعریف دیگری که از آن داریم، به دولت پیشنهاد دادیم همه کولبران در حدود ۸۰ تا ۸۵ هزار نفری که در کل مناطق غرب کشور فعال هستند، در یک یا چند شرکت تعاونی ساماندهی شوند. به این ترتیب با عضویت کولبران در تعاونی‌ها، در زمینه‌های مختلفی از جمله حوادث و... بیمه شوند و مجوز وارداتی را که به اشخاص می‌دادند، شرکت تعاونی دریافت کنند؛ با این روش تنها یک شخص درآمد ندارد که در عوض کولبران مشقت پیدا کنند.

وی افزود: به علاوه با اعطای مجوز در عوض شخص به شرکت تعاونی، کولبران با وسیله‌های نقلیه موتوری، محصولات را از یک معبر روی کول خود نمی‌کشند و هم مالیات پرداخت خواهد شد و هم درآمد از شرکت تعاونی میان اعضا تقسیم می‌شود.

محمودزاده اظهار کرد: سازمان بیمه تأمین اجتماعی در مدت زمانی حدود دو ماهه در مقطع زمانی یک ساله اخیر، این پیشنهاد را پذیرفت و نزدیک به ۱۲ هزار نفر را تحت پوشش خود قرار داد، اما پس از همان دو ماه، متوقف شد؛ چراکه بر اساس تعریف تأمین اجتماعی، کولبری به عنوان شغل شناخته نمی‌شد و بیمه کولبران را هم قطع کردند. به همین دلیل، پیشنهاد مذکور کلاً تعطیل شد و تا الان هم، معابر رسمی کولبری چه در حالت تعاونی و چه غیر آن در کنار بسته شدن بازارچه‌ها تعطیل‌اند.

 

ارسال نظر