شناسه خبر : 15391

ناجیانی که در امواج بی‌تدبیری غرق شدند

ناجیانی که در امواج بی‌تدبیری غرق شدند

بیش از یک سال از تعطیلی استخرها و اماکن آبی می گذرد و هم اکنون حدود هزار ناجی غریق در آذربایجان شرقی با از دست دادن شغل اصلی خود با مشکلات اساسی معیشتی و روحی مواجه شده اند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، سید حسین زینالی: حدود سیزده ماه از تعطیلی استخرها و اماکن آبی به دلیل پاندمی کووید ۱۹ می‌گذرد و این در حالی است که در کنار تعطیلی استخرها تمامی ناجیان غریق نیز از کار بی کار شده‌اند.

نزدیک یک هزار نفر ناجی رسمی در استان آذربایجان شرقی که ناجیگری شغل اصلی شأن محسوب می‌گردد فارغ از هرگونه حمایتی در این مدت منبع درآمد اصلی خود را از دست داده‌اند و این موضوع در حالی اتفاق افتاده که ارگان‌هایی مانند سازمان تأمین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به نوعی در این زمینه مسئول هستند هرکدام به نوعی خود را از متن قضیه کنار کشیده‌اند و بار مسئولیت را بر دیگری می‌اندازند.

در این روزهای سخت و نابسامان از منظر اقتصادی، صاحبان یکی از سالم‌ترین مشاغل موجود در کشور روزهای بسیار ناخوشی را سپری می‌کنند و به نوعی جز دسته فراموش شدگان آسیب‌های همه گیری کرونا به شمار می‌روند؛ ناجیانی که متأسفانه حتی بسیارشان در مدت فعالیت در استخرها بیمه نبوده‌اند و اکنون شامل حقوق بیمه بیکاری نیز نمی‌شوند هرچند آن‌هایی که بیمه دارند نیز در شرایط فعلی مورد اجحاف قرار گرفته‌اند.

وام با بهره برای ناجی غریقی که بیکار است

دبیر هیأت نجات غریق و غواصی آذربایجان شرقی با اشاره به گذشت بیش از یک سال از تعطیلی استخرها عنوان کرد: به نظر می‌رسد مسئولین نمی‌خواهند فکری به حال منجیان غریق و مربیان شنا کنند، تابستان سال گذشته یک وام ناچیز با بهره به چند نفر داده شد که به اصطلاح تسهیلات برای مربیان ورزشی متضرر از کرونا بود.

رامین جوادی ادامه داد: مسئله اینجاست که مگر می‌شود وام را به شخص بیکار داد و بعد از مدتی که شخص مذکور هنوز هم بیکار است بازپرداخت وام را با بهره درخواست کرد؟ فکر می‌کنم هرکجای دنیا این موضوع را مطرح کنیم به ما می‌خندند که در وضعیت بحران وام با بهره برای بیکار داده‌اند.

کلر واقع در آب استخر در ۳۰ ثانیه ویروس کرونا را از بین می‌برد

روزنامه بریتانیایی دیلی میل (daily mail) در یک گزارش تحقیقی عنوان کرده است کلر آب استخر شنا در سی ثانیه ویروس کووید ۱۹ را از بین می‌برد. حال حتی بدون در نظر گرفتن این موضوع نیز مشاغلی هستند که فعالیت آنان خطر کم‌تری از فعالیت استخرها ندارد، هرچند بر همه روشن است درصورت بازگشایی اماکن آبی باید تمهیدات و پروتکل‌های بهداشتی مخصوصی در نظر گرفته شود.

جوادی در همین راستا با اشاره به فعالیت مشاغلی همچون باشگاه‌های بدنسازی، رستوران‌ها، سالن‌های عروسی، گیم نت‌ها و قهوه خانه‌ها در طول این یک سال، گفت: آیا واقعاً کرونا در این محیط‌ها منتقل نمی‌شود و فقط استخرها منتقل کننده ویروس هستند؛ اگر قرار به فعالیت این مشاغل باشد مطمئناً استخرها خطر به مراتب کم‌تری از محیط‌های مذکور دارند.

تنها ناجیان غریق معدودی بیمه دارند

وی که ۱۵ سال سابقه ناجی گری دارد با بیان اینکه تاکنون هنوز مسئول مربوطه مان را نشناخته‌ایم، افزود: واقعاً نمی‌دانیم به چه کسی رجوع کنیم، اداره کار می‌گوید اگر بیمه ندارید نیایید! اداره ورزش و جوانان هم که قدرت پرداخت ندارد و به نوعی خود نیازمند کمک مالی است.

دبیر هیأت نجات غریق و غواصی آذربایجان شرقی ادامه داد: مربیان شنا که اصلاً بیمه ندارند و معدود ناجیان غریقی که بیمه تأمین اجتماعی بودند و هرماه ۷ درصد حقوق ناچیزشان را صرف پرداخت بیمه می‌کردند نیز پس از گذشت چندین ماه، با حقوق بسیار کم‌تر از حقوق قانون کار که معلوم نیست تحت چه عنوانی حساب و کتاب شده است، مبالغ ماهانه ناچیزی دریافت کرده‌اند.

وی یادآور شد: برخی از ناجیان غریق نیز به علت نبود قوانین و سازوکار مشخص بیمه نبودند و برخی کارفرمایان بی انصاف از سادگی این مربیان و ناجیان غریق سو استفاده کرده و حق بیمه آنان را پرداخت نمی‌کردند که متأسفانه آنان نیز گرفتار تر از سایرین در اوج گرانی و تورم غرق شده‌اند.

3741988

گویا قبل از کرونا شغلی به عنوان ناجی و مربی شنا وجود نداشت

سولماز عفتی که سابقه ۱۳ سال ناجی گری را دارد یکی دیگر از ناجیان تبریزی است  عنوان کرد: با توجه به اینکه من جزو ناجیانی هستم که سابقه بیمه دارم بعد از تعطیلی استخرها و اماکن آبی در اسفند ماه سال ۹۸ به دلیل همه گیری ویروس کرونا، در فروردین ماه سال ۹۹ نزدیک یک میلیون و پانصد هزار تومان دریافت کردم و در اردیبهشت ماه همان سال نیز یک میلیون تومان، بعد از آن دیگر هیچ مبلغی از بیمه برایم واریز نشد تا اینکه در مرداد ماه سال گذشته از طرف استخری که در آن ناجی غریق بودم به بیمه بیکاری معرفی شدم.

وی ادامه داد: بعد از انجام کارهای اداری بیمه، به من گفته شد که به شما ۶ ماه بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد و به همین منوال در آبان ماه ۶ میلیون تومان به حسابم واریز شد اما مابقی مبلغ به سرپرستی بیمه تهران ارجاع داده شد که متأسفانه تاکنون مابقی حقوق قانونی برایم واریز نشده است و با وضعیت موجود اصلاً هم مشخص نیست که حق و حقوق ناجیان به چه صورت خواهد شد.

عفتی در ادامه با بیان اینکه بعد از تعطیلی استخرها هیچ حمایتی از هیچ ارگانی از ناجیان غریق انجام نشده است، گفت: مهم‌ترین و اساسی‌ترین مشکل کنونی ما بیکاری و بی پولی است که در این اوضاع نابسامان اقتصادی و اینکه من و امثال من با چندین سال سابقه و زحمت و مسئولیتی که متحمل شده‌ایم بیش از یک سال است که عملاً خانه نشین شده‌ایم و متأسفانه کسی هم کاری برایمان نمی‌کند، انگار قبل از ویروس کرونا اصلاً شغلی به عنوان ناجی و مربی شنا وجود نداشته است.

حدود ۱۰۰۰ ناجی غریق با مشکلات اساسی روبرو هستند

رئیس هیأت نجات غریق و غواصی استان آذربایجان شرقی نیز گفت: حدود هزار نفر خانم و آقا در استان آذربایجان شرقی بصورت رسمی دارای کارت نجات غریق هستند.

ساناز پورخورشیدی ادامه داد: نجات غریقی در اصل یک شغل محسوب می‌شود و متأسفانه کرونا بیشترین مشکلات را در بین مشاغل دیگر برای این شغل به وجود آورده که با وضعیت اقتصادی و تورم کنونی جامعه شمار زیادی از منجیان غریقی که سرپرست خانوار بودند و تنها راه درآمدشان متکی به این شغل بود متأسفانه از لحاظ اقتصادی و روانی با مشکلات زیادی مواجه شدند؛ طبق گفتگویی که با برخی ناجیان غریق داشته‌ام متأسفانه زندگیشان تحت تأثیر بیکاری دچار فروپاشی شده و برخی به شغل‌های کاذب روی آورده‌اند که بعدها تأثیر منفی این موضوع در جامعه نمایان خواهد شد.

اداره کار و سازمان تأمین اجتماعی مسئول رسیدگی به مشکلات ناجیان می‌باشند

پورخورشیدی افزود: وظیفه اصلی هیأت، آموزش منجی غریق و صدور ابلاغ برای منجیان است و متأسفانه در قبال رفع مشکلات معیشتی که با شیوع و همه گیری کرونا و در پی آن تعطیلی استخرها به وجود آمد کمکی از سوی هیأت قابل انجام نبود ولی برای افزایش دانش منجیان و مربیان آبدرمانی دوره‌های مجازی آمادگی و کلینیک آبدرمانی و کارگاه حقوق (برای افزایش دانش حقوق ی منجیان و طلب حق بیمه و سایر موارد قانونی از کارفرمایان و صاحبان استخرها) بصورت وبینار برگزار شد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های انجام گرفته توسط هیأت در سال ۹۹ درجهت احیا حقوق ناجیان گفت: وظیفه هیأت در اصل آموزش و گسترش رشته نجات غریق، غواصی و آبدرمانی است و طبق قانون و آئین نامه‌ها اداره کار و سازمان تأمین اجتماعی وظیفه رسیدگی به مشکلات بین کارفرما و ناجیان غریق را دارند، البته هیأت در حد تعیین شده وظایفش به برخی مشکلات ورود پیدا کرده است اما اینکه بگوییم گره از مشکلات مالی و معیشتی منجیان غریق برداشته، خیر متأسفانه این سازوکار تعریف نشده است.

3741990

بعد از بازگشایی استخرها تمام منجیان غریق بیمه می‌شوند

رئیس هیأت نجات غریق و غواصی آذربایجان شرقی در همین راستا ادامه داد: البته برای برداشته شدن محدودیت‌های اماکن آبی از همان ابتدا مذاکراتی را با اداره ورزش و جوانان انجام داده‌ایم ولی متأسفانه این محدودیت از طرف ستاد کل اعمال می‌شود و فعلاً تلاش مان بی نتیجه بوده و مهم‌ترین کاری که توانستیم انجام دهیم تفاهم نامه با سازمان تأمین اجتماعی بود که طبق این تفاهم بعد از بازگشایی استخرها تمام منجیان غریق که به استخر جهت کار معرفی می‌شوند در سامانه تأمین اجتماعی و اداره ورزش ثبت و کارفرما موظف به بیمه کردن منجی غریق می‌باشد که اگر همکاری منجیان غریق در این مسیر صورت گیرد، بهترین شرایط برای بیمه تمام منجیان غریق فراهم خواهد شد.

پورخورشیدی اضافه کرد: در این یک سال و خورده‌ای که استخرها تعطیل شده‌اند منجیان غریقی که از طرف مدیر استخر بیمه شده بودند مبلغی از طرف بیمه برایشان واریز شد ولی متأسفانه تعداد این منجیان نسبت به بیمه نشدگان کم است.

اینکه مشکلات فوق از کجا نشأت می‌گیرند قطعاً باید مورد بررسی قرار گیرد. از نبود زیرساخت و تعریف نشدن مشاغل در سامانه وزارت کار، از نبود بازرسی درست در سازمان تأمین اجتماعی، از تعریف نشدن مربی ورزشی بعنوان شغل، از عدم حمایت دولت از جامعه ورزش و یا هر چیزی دیگر که سبب بروز این وضعیت نابسامان شده است.

در هر صورت وضعیت کنونی ناجیان غریق اصلاً مناسب نیست و به شدت به حمایت‌هایی نیاز دارند که جزو حقوق طبیعی هر شهروندی است، امیدواریم با توجه مسئولین مربوطه به این طیف از جامعه بخشی از مشکلات آنان مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد.

ارسال نظر