شناسه خبر : 15121

ایرادات شبکه ملی‌اطلاعات ظرف هفته آینده اصلاح می‌شود

ایرادات شبکه ملی‌اطلاعات ظرف هفته آینده اصلاح می‌شود

وزیر ارتباطات گفت: هر یک روزی که اجرای دولت الکترونیکی عقب بیفتد، یک روز بیشتر به فساد اجازه رشد خواهیم داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «محمدجواد آذری جهرمی» در بیستمین جلسه کارگروه تعامل پذیری درباره تعلل و تخلف دستگاه‌ها برای پیوستن به دولت الکترونیکی و این که از چه تضمینی برای همراه کردن آن‌ها وجود دارد، گفت: گاهی اوقات که کارگروه تعامل پذیری از عدم همراهی برخی از دستگاه ها صحبت می‌کند و دنبال راه چاره ای است. باید بگویم  از این ظرفیت قانونی اعلام تخلف به بازرسی استفاده کنید.

آذری‌جهرمی ادامه داد: اگر این تخلفات را اعلام نکنید آن وقت سازمان بازرسی است که از شما را درباره اجرایی نشدن دولت الکترونیکی مواخذه کنند.  پیشنهادم این است که یک روز سازمان بازرسی را به صورت جداگانه دعوت کنید تا این موارد را پیگیری کند.

وی افزود: من بر این موضوع تاکید می کنم هر یک رزوی که اجرای دولت الکترونیکی عقب بیفتد ما یک روز بیشتر به فساد اجازه رشد می دهیم و مسئولین نیز یک روز بیشتر در معرض انجام فساد قرار می گیرند.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: ما در اجرایی شدن دولت الکترونیک یک انسداد داشتیم. آن انسداد این بود که دستگاه ها و نهادها دولت الکترونیک را مربوط به دولت می دانستند در حالی که بخش عمده ای از دولت الکترونیک خارج از دولت است.

آذری‌جهرمی افزود: نیروی انتظامی و قوه قضاییه دو مرکز مهم هستند که بیشترین میزان صدور مجوز را دارند. سهم قوه‌قضائیه ۴۶ درصد و نیروی انتظامی ۲۷درصد است که این نشان می‌دهد نزدیک به ۶۵ درصد از استعلاماتی که در دولت الکترونیک باید شکل بگیرند خارج از دولت است. اما این دو دستگاه اتصال را برقرار نمی‌کنند. تشکیل کارگروه تعامل‌پذیری تدبیر شورای عالی فضای مجازی برای تبدل دولت‌الکترونیکی به حاکمیت الکترونیکی بود. 

وزیر ارتباطات افزود: در سال ۹۲ ما مرکز تبادل ترافیک داده زیرساخت (NIX) نداشتیم اما در سال ۹۶ میزان تراکنش‌ها به ۱۰۴ میلیون استعلام در سال رسید. امسال نیز همانطور که اعلام شد، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون استعلام انجام شده که این نتیجه هماهنگی بین دستگاه‌ها  است. 

وی افزود: ما تصمیم داریم در هر استان یک مرکز NIX راه‌اندازی کنیم. زمانی که ۳۱ NIX استانی داشته باشیم بار شبکه اصلی کم می‌شود. دستورالعمل ‌اجرایی جزو اولویت‌های مهمی است که کارگروه تعامل‌پذیری باید به آن توجه کند. این کار هم به نظر کیفی سرعت را بالا می‌برد این کار هم شاهد گسترش مراکز هستیم هم شاخص‌های پایداری.

او درباره ساختار جدید شبکه دولت الکترونیکی گفت: ما از بستر شبکه ملی اطلاعات یک طرح جامع استخراج کردیم تا به واسطه آن لایه اتصال را امن کنیم که منابع آن را در سال ۱۴۰۰ دیده‌ایم. ایرادات شبکه ملی‌اطلاعات ظرف هفته آینده اصلاح می‌شود و وقتی شورای عالی فضای مجازی آن را تایید کند همه را اعمال خواهیم کرد تا امنیت دولت الکترونیک بالا برود.

آذری جهرمی افزود: سند توسعه شاخصی که برای دولت الکترونیک تدوین شده بر اساس دو شاخص است یکی از آن‌ها کاهش ۱۲.۵ درصدی مراجعات به دستگاه‌ها است. البته مانند بسیاری از شاخص‌گذاری‌ها، در این مورد نیز سال صفر مشخص نیست و نمی‌دانیم میزان مراجعات چقدر بوده و الان کاهش پیدا کرده یا نه، اصلا شیب مراجعات چقدر بوده است. البته اکنون خدمات‌های زیادی ایجاد شده و ما می‌توانیم بگوییم ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون  مراجعه را کم کرده‌ای اما نمی‌دانیم چقدر کاهش مراجعات اکنون چند درصد است.

وی تاکید کرد: ما در شاخص رشد توسعه جهانی ۲۰ رتبه رشد داشتیم اما امسال ۳ رتبه کاهش پیدا کردیم. دلایل زیادی برای این کاهش رتبه وجود دارد این که چرا از ۱۰۳ به 89 رسیدیم به دلایل مختلفی رخ داده است. تحلیل کاملی بر ارزیابی سازمان ملل انجام و مشخص شد آن‌ها در تمام دنیا موارد خاصی را به عنوان شاخص مورد ارزیابی قرار می‌دهند که چون ما در آن موارد به روز نبودیم متاسفانه رتبه خوبی کسب نکردیم. مثلا سرویس ارائه گواهینامه آنلاین باعث شده ما چند رتبه پایین بیاییم.

 

ارسال نظر