شناسه خبر : 15062

از بین رفتن ۲۰ درصد مزارع غلات جوین در اثر سرما

از بین رفتن ۲۰ درصد مزارع غلات جوین در اثر سرما

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: ۲۰ درصد مزارع غلات شهرستان جوین در اثر سرمای وارد شده از ابتداء سال زراعی از بین رفته که برآورد خسارت سرما تنها در ماه گذشته حدود ۵۵ میلیارد ریال بوده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، علی اکبر قارزی  با بیان این مطلب عنوان کرد: حوادث طبیعی همه ساله به محصولات کشاورزی خسارت می‌زند که از بین این حوادث در سال جاری بیشترین خسارت به بخش کشاورزی شهرستان ناشی از سرما و تغییرات دمایی  بوده است.

وی با اشاره به اینکه جوین به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی و همچنین تولید کننده محصولات استراتژیک چغندر، کلزا، گندم و جو نقش مهمی در تامین امنیت غذایی دارد، بر ضرورت استفاده از تکنولوژی‌های نوین کشاورزی تاکید کرد.

قارزی گفت: وقوع پرشمار حوادث غیرمترقبه سیل، سرمازدگی و آفات مختلف همه ساله خسارت فراونی به محصولات کشاورزی وارد می‌کند که استفاده از برخی تکنولوژی‌های نوین در این زمینه کارساز است.

وی با اشاره به اختصاص ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت گندم و اختصاص ۵۰۰۰ هکتار کشت جو و ۷۵۰ هکتار کشت دانه روغنی کلزا،  افزود: سرمای وارد شده از ابتداء سال جاری باعث خسارت ۲۰ درصدی به مزارع و از بین رفتن سطح بالایی از مزارع غلات شهرستان شده است.

مدیر جهاد کشاورزی جوین بر اهمیت اقتصادی بیمه محصولات کشاورزی در برابر حوادث غیرمترقبه سیل، سرمازدگی و آفات مختلف اشاره کرد و افزود: با حمایت دولت از صندوق بیمه کشاورزی و برنامه‌های آموزشی و ترویجی رغبت کشاورزان نسبت به بیمه محصولات افزایش یافته است.

قارزی ادامه داد: در همین راستا سال گذشته افزون بر ۹ میلیارد ریال از محل صندوق بیمه کشاورزی بابت جبران خسارات حوادث طبیعی به کشاورزان متضرر در  شهرستان جوین پرداخت شده بود.

شهرستان جوین با سطح زیر کشت ۳۵ هزار هکتار زمین‌های باغی و زراعی از قطب‌های کشاورزی خراسان رضوی در محصولات مهم  گندم، جو، کلزا، چغندر قند، پیاز، انگور و پسته است.

 

ارسال نظر