شناسه خبر : 15014

همیاران محیط بان در صورت وقوع حادثه از سازمان محیط زیست بیمه دریافت می‌کنند

همیاران محیط بان در صورت وقوع حادثه از سازمان محیط زیست بیمه دریافت می‌کنند

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: ۵ نفر از محیط بانان در سه سال اخیر شهید شدند و پرونده هیچ کدام از آن‌ها در بنیاد شهید بسته نشده و مفتوح است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در نشست خبری که صبح امروز (یکشنبه ۱۷ اسفندماه) برگزار شد، اظهار کرد: به گفته رهبر معظم انقلاب هر فعالیتی که برای حفظ محیط زیست انجام می‌شود یک حرکت انقلابی و دینی است که این موضوع انگیزه محیط بانان را بیشتر کرده است.

او در ادامه با تشکر از اصحاب رسانه در راستای کمک به محیط بانان برای حفظ محیط زیست گفت: ما باید محیط بان را برای حفظ محیط زیست خود به معلم فرهنگی تبدیل کنیم.

سرهنگ محبت خانی با اشاره به حق و حقوق خانواده شهدای محیط بانان، تصریح کرد: حقوق خانواده شهدای محیط بان قطع شده است و من دلیل آن را نمی‌دانم. ۵ نفر از محیط بانان در سه سال اخیر شهید شدند و پرونده هیچ کدام از آن‌ها در بنیاد شهید بسته نشده و مفتوح است و بابت این موضوع گله‌مند هستم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست درباره ثبت روز ملی محیط بان در تقویم کشور، مطرح کرد: چندین بار درخواست کردیم تا روز ولادت امام هشتم به پاسداشت خون شهیدان و جانبازان محیط بان در تقویم ملی ثبت شود. اقداماتی انجام شد و براساس پیوستی که در فضای مجازی صورت گرفت چندین امضا جمع آوری شد و رئیس جمهور دستور تسریع در ثبت این روز را داده بود.

وی افزود: دنبال این هستیم که روز ملی محیط بان ثبت شود و دستور رئیس جمهور در این باره صادر شده است.

سرهنگ محبت خانی درباره همیاران محیط بان گفت: همیاران محیط بان در شرایطی می‌توانند در صورت وقوع حادثه از سازمان محیط زیست بیمه دریافت کنند، بنابراین هر شخص که داوطلب است باید در سامانه ثبت شود و کارت دریافت کند.

او ادامه داد: همیاران محیط بان باید تحت نظارت، فرماندهی و درخواست محیط زیست در صورت نیاز حضور پیدا کنند تا مشمول بیمه باشند.

او درباره تصمیمات گرفته شده برای سال آینده عنوان کرد: در سال آینده افزایش حقوقی برای محیط بانان داریم، توانستیم ۲ میلیارد تومان را برای جیره غذایی محیط بانان تا پایان سال جاری اختصاص دهیم.

او افزود: جیره غذایی محیط بانان برای سال آینده قطعی است که به صورت ماهانه ۴۵۰ هزار تومان به آنان پرداخت می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست درباره موتور‌ها و ماشین‌های محیط بانان گفت: واقعا خودرو‌های در اختیار محیط بانان فرسوده است و در مسیر‌های صعب العبور پاسخ نیاز محیط بانان را نمی‌دهند.

او در ادامه بیان کرد: آرزوی ماست که خودروی داخلی به ما معرفی شود که جواب نیاز‌های محیط بانان را بدهد، اما این خودرو‌ها کارآمدی ندارند، زیرا مسیر‌ها خاص هستند و خودرویی باید باشد که ۱۰ سال برای محیط بانان کار کند.

سرهنگ محبت خانی تصریح کرد: توانستیم دو محیط بان یکی در استان همدان و دیگری را در استان مازندران را از زندان آزاد کنیم و هم اکنون محیط بانی در زندان نداریم.

او در ادامه با اشاره به فرا رسیدن عید و خرید و فروش گونه هایی، چون سمندر برای سفره هفت سین، گفت: افرادی که این گونه‌ها را صید، حمل و در بازار‌های غیرمجاز عرضه می‌کنند با آن‌ها به صورت جدی برخورد خواهد شد.

سرهنگ محبت خانی تصریح کرد: خرید و فروش این گونه‌های خاص جرم است و با همکاری نیروی انتظامی با این مسئله برخورد خواهیم کرد.

او با اشاره به اینکه هرساله با کاشتن سبزه حدود ۴ میلیون تن حبوبات از بین می‌رود، افزود: رهاسازی سبزه‌ها در جوی ها، طبیعت به شدت آسیب زاست، اگر به جای هر سبزه نهال کاشته شود، خیلی بهتر خواهد بود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به رهاسازی ماهی‌های قرمز در رودخانه‌ها گفت: رهاسازی این ماهی‌ها در مسیل‌ها و رودخانه‌ها سبب خواهد شد تا سایر ماهی‌ها نیز تلف شوند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ محیط بانی در زندان نیست، عنوان کرد: ۱۴۲ محیط بان شهید داریم که میتوانستند شلیک کنند و کشته نشوند، اما این کار را نکردند، البته محیط بان اگر قانون را رعایت نکند قصاص خواهد شد.

او با اشاره به ایجاد شعب محیط زیست در دستگاه قضایی استان ها، گفت: با جلسه‌ای که با رئیس قوه قضائیه داشتیم، قرار شد تا پرونده‌های محیط زیست با دقت و سرعت بیشتری پیگیری شوند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به خریداری هزار و ۲۵۰ دستگاه موتورسیکلت تریل برای محیط بانان، گفت: تعدادی از محیط بانان خود را به علت ابتلا به ویروس کرونا و یا تصادف از دست دادیم که این‌ها به عنوان مرگ طبیعی محسوب می‌شوند تا پیش از این به خانواده‌های این افراد دیه تعلق نمی‌گرفت، اما امسال به این تعداد خانواده دیه به طور کامل پرداخت شد.

محبت خانی افزود: یکی از اتفاقات خوب در عرصه محیط بانی این است که باید در مدت هشت سال به طور سالانه ۲۵۰ محیط بان را جذب کنیم که در حال اجرای آن هستیم.

او عنوان کرد: از افرادی که می‌خواهند وارد عرصه محیط بانی شوند درخواست می‌کنم پیش از اینکه اقدام قانونی صورت گیرد چند روز در پاسگاه‌های محیط‌بانی زندگی کنند و با محیط بانان هم کلام شوند، اگر روحیه آن‌ها با شرایط این کار سازگار بود اقدامات قانونی را آغاز کنند در غیر این صورت سهمیه سازمان محیط زیست برای جذب محیط بان از بین می رود.

سرهنگ محبت خانی با اشاره به کاهش شکار در سال جاری گفت: امسال در صید غیر مجاز آبزیان ١٧ درصد، شکار غیر مجاز پرندگان ٨ درصد، شکار غیر مجاز پستانداران ١۵ درصد، زنده گیری پرندگان ٣٩ درصد، زنده گیری پستانداران ٣٧درصد و شروع به شکار و صید ١٠ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشتیم و خرید و فروش حیات وحش زنده و غیرزنده ۴۰ درصد افزایش داشته و علت آن ایجاد مرکز فوریت‌های سایبری در یگان حفاظت محیط زیست است که با ایجاد آن پایش در فضای مجازی بیشتر شده است.

سرهنگ محبت خانی تصریح کرد: کشف اسلحه شکاری ٣٣ درصد، کشف ادوات ٢۴ درصد، آلودگی زیست‌محیطی ٣٩ درصد، متخلفان دستگیر شده ١٨ درصد و تعداد پرونده‌های قضایی ٣٨ درصد کاهش داشته است.

وی درباره کاهش تخلفات گفت: سازمان محیط زیست تقویت شده و همه جانبه از محیط بانان حمایت می‌کند از این رو  جرات متخلفان برای حضور در مناطق تحت مدیریت سازمان کم شده است. تمام این موارد در کنار هم باعث شده تا شاهد کاهش تخلفات در این عرصه باشیم البته به نظر می‌رسد شیوع ویروس کرونا هم تا حدی در کاهش تخلفات تأثیر داشته است شاید در مقابل آن بتوان گفت شرایط اقتصادی باعث شده که تعدادی برای تهیه گوشت به شکار روی آورند، اما در مجموع پایش دقیقح محیط بانان موجب کاهش تخلف در محیط زیست شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست افزود: همچنین مرکز فوریت‌های سایبری یگان حفاظت محیط زیست ۶۹ پرونده حیوان‌ آزاری ۴۴ پرونده خرید و فروش حیات وحش و ۷ پرونده تخریب و تصرف تشکیل داده است.

 

ارسال نظر