شناسه خبر : 14812

۲۶۱ هزار بافنده فرش تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفتند

۲۶۱ هزار بافنده فرش تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفتند

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: امسال میزان تولید فرش در کشور با یک جهش ۱۱۴ درصدی روبرو بوده که شرایط مناسبی را در فعالیت قالیبافان نشان می‌دهد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فرحناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش ایران در جریان سفر به اردبیل و افتتاح مرکز تأمین نیاز بافندگان فرش دستباف در اردبیل گفت: در کنار افزایش تولید این محصول با ارزش کشور، جایگاه صادرات و عرضه جهانی آن نیز رشد مناسبی پیدا کرده که با وجود تحریم‌ها و همچنین شرایط کرونا، صادرات فرش نسبت به سال‌های گذشته ۱۴ درصد افزایش یافته است.

او حمایت همه‌جانبه از بافندگان فرش را با پوشش بیمه‌ای یادآور شد و تصریح کرد: در حال حاضر ۲۶۱ هزار بافنده فرش در کشور تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفتند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: فردا و در استان اردبیل در قالب یک طرح ملی پوشش بیمه‌ای بافندگان فرش زیر نظر صندوق بیمه اجتماعی روستایی و عشایری به انجام می‌رسد که ۱۰۶ هزار نفر در کشور با معرفی به صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند.

رافع افزود: البته ۱۵۰ هزار نفر نیز در اولویت معرفی به این صندوق قرار دارند تا از خدمات آن بهره‌مند شوند.

او در مورد ارائه خدمات بیمه تکمیلی، بیمه عمر، حوادث و همچنین بیمه از کارافتادگی قالیبافان بیان کرد: در این زمینه نیز در همه استان‌ها ارائه خدمات به فعالان این بخش به صورت رسمی شروع می‌شود که اجرای آن را فردا در مراسمی در اردبیل شاهد خواهیم بود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در مورد پرداخت تسهیلات به بافندگان فرش گفت: از محل تسهیلات فنی، اعتباری برای مجتمع‌های قالیبافی در قالب سرمایه در گردش و سرمایه ثابت پرداخت وام در اولویت قرار گرفته که امیدواریم با همکاری همه استان‌ها و مرکز ملی فرش ایران، پرداخت این منابع به سرعت انجام شود.

رافع نرخ سود پرداختی این تسهیلات را ۱۲ درصد برای بافندگان فرش اعلام کرد و ادامه داد: البته با هماهنگی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، برای پوشش بیمه درمان تکمیلی قالیبافان ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ چهار درصد در اختیار فعالان این بخش قرار می‌گیرد.

او با قدردانی از فعالیت‌های خوب و مؤثر شروع شده در استان در حمایت از فعالان فرش دستباف افزود: استان اردبیل در ارائه خدمات رفاهی به قالیبافان گوی سبقت را از همه استان‌ها ربوده و شاهد شرایط مناسب در ارائه این خدمات به بافندگان و هنرمندان هستیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران به بازدید خود از مراکز مختلف تولید و عرضه فرش دستباف اشاره کرد و گفت: ۱۰۰ درصد مواد اولیه فرش در کشور تأمین می‌شود و هیچ مشکلی در این زمینه در استان‌های مختلف وجود ندارد.

رافع اظهار کرد: فرش به عنوان محصول با ارزش در زمره اقتصاد مقاومتی قرار دارد چرا که تولید آن داخلی و به نوعی صادرات آن نیز با ارزش افزوده بیشتری همراه است.

او تصریح کرد: در قالب زنجیره تهیه و توزیع مواد اولیه مورد نیاز برای بافندگان فرش اقدامات خوبی در استان‌های مختلف آغاز شده و قطعا برای تقویت این حوزه در کنار ارائه برنامه‌های آموزشی، سعی و تلاشمان بر این است تا خدمات رفاهی را نیز به فعالان عرصه فرش انجام دهیم.

 

ارسال نظر