شناسه خبر : 14645

میزان مصارف صندوق بیمه بیکاری در پایان ۱۳۹۸ به ۷۲.۶۶۲ میلیارد ریال رسید

میزان مصارف صندوق بیمه بیکاری در پایان ۱۳۹۸ به ۷۲.۶۶۲ میلیارد ریال رسید

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی گفت: رسالت این سازمان، بهبود و ارتقاء معیشت مستمری‌بگیران و کاهش شکاف طبقاتی از طریق متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران و اعمال ماده ۹۶ و ماده ۱۱۱ قانون است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، مهرداد قریب در خصوص اهم اقدامات معاونت بیمه سازمان تامین اجتماعی در دولت دوازدهم اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی در راستای حفاظت از مستمری‌بگیران در برابر مخاطرات، بهبود معیشت متناسب با نرخ تورم و حفظ قدرت خرید، علیرغم کمبود نقدینگی در سال جاری اقدام به تعدیل نسبی کف مستمری‌ها متناسب با نرخ تورم در قالب مواد ۹۶، ۱۱ و بند ب ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه کرده است.

وی ادامه داد: براساس این مواد قانونی، افزایش ۲۶ درصدی مستمری برای دریافت‌کنندگان حداقل‌بگیر و اشخاصی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه برقرار شده است، انجام شد.

قریب افزود: سطوح بیش از حداقل مستمری نیز با افزایش ۱۵ درصدی مستمری در پایان اسفند سال ۹۸ به علاوه پرداخت مبلغ ثابت یک میلیون و ۶۶۰ هزار و ۱۴۰ ریال همراه بود.

وی تصریح کرد: همچنین افزایش ۶۶ درصدی میانگین مستمری برای ۸۹ درصد جامعه آماری با مبلغ مستمری زیر۴۰ میلیون، افزایش ۱۶ درصدی میزان کفایت مستمری نسبت به هزینه‌های خانوار تحت پوشش نسبت به سال ۱۳۹۸ در گروه‌های زیر ۴۰ میلیون ریال و افزایش ۵۲ درصدی میزان پرداختی کلیه مستمری در پایان شهریورماه (پس از انجام متناسب سازی نسبت به اسفند ماه سال ۱۳۹۸) در جهت اجرای بند ب ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه اتفاق افتاد.

قریب با اشاره به حمایت از بیکاران و توانمندسازی و صیانت از گروه هدف در طول دوره بیکاری افزود: وقوع بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله، تشدید مخاطرات اقتصادی و تقارن این رخدادها با شیوع ویروس کرونا در اواخر سال ۱۳۹۸ منجر به تعدیل نیرو در بخش قابل توجه‌ای از بنگاه‌های تولیدی شد.

وی ادامه داد: بنابراین سازمان تامین اجتماعی براساس تکالیف مقرر در قانون بیمه بیکاری، به منظور توانمندسازی نیروی کار، اقدام به پرداخت مقرری بیمه بیکاری کرد.

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: در این راستا، تعداد کل مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در سال ۹۷ و۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۶با رشد ۱۳.۱ درصدی همراه بوده است. همچنین میزان مصارف صندوق بیمه بیکاری در پایان سال ۱۳۹۸ به ۷۲.۶۶۲ میلیارد ریال رسید و شاخص کسری صندوق نسبت به مشابه سال گذشته با ۲۰۰ درصد رشد همراه بود.

قریب ادامه داد: مجموع میزان پرداخت نیز 45 میلیون و ۱۱۰ هزار و ۶۹۶ ریال تا پایان آبان­‌ماه برای مقرری‌بگیران بیمه بیکاری برآورد شد و ارائه خدمات ماهانه به‌طور متوسط به بیش از ۲۰۰ هزار مقرری‌بگیر بیمه بیکاری انجام شد.

وی افزود: بازنشستگی همسران و فرزندان معظم شهدا در راستای مفاد بند خ ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه، صدور ۷۸۸۷۴۹ سند تعهد کوتاه‌مدت تا پایان آذر سال جاری و پرداخت ۱۲ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۴۱۶ ریال (۱۲،۶۰۸،۴۱۶) به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران نیز از مهمترین اقدامات این سازمان در این دولت بوده است.

قریب عنوان کرد: افزایش تعرفه‌های اروتز و پروتز (افزایش ۱۰ برابری تعرفه یک دست دندان کامل، هشت برابر شدن تعرفه عینک طبی و افزایش تعرفه سایر اقلام  به طور متوسط به میزان ۱۰ برابر) واضافه شدن برخی از کالاها نظیر تشک مواج، کپسول اکسیژن، پروتز کره چشم، لنز داخل چشم و جدول وسایل کمک پزشکی به تعرفه های پزشکی نیز در دوران دولت دوازدهم اتفاق افتاد.

کمک به ایجاد اشتغال پایدار و حمایت از توسعه کارآفرینی

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی همچنین به عنوان یکی از بازیگران چرخه اقتصاد کشور نقشی اثرگذار در توسعه اشتغال پایدار ایفا و می‌تواند با بهبود گردش این چرخه موجبات تعمیق پایداری منابع مالی تامین اجتماعی را ترسیم کند.

این مسئول تصریح کرد: در این راستا، به منظور پیاده سازی سیاست‌­های کلان نظام و با هدف حمایت از پیشرانان حوزه تولید در طول سال ۹۸ و۹۹ اقدامات ارزشمندی با هدف کمک به سیاست‌های ایجاد اشتغال دنبال شد.

وی افزود: اجرای طرح مشوق بیمه‌ای سهم کارفرما جهت اشتغال فارغ‎‌التحصیلان دانشگاهی، اجرای طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی، با هدف حمایت از مهارت‌آموزان و کمک به توسعه کارفرما از جمله این اقدامات است.

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اصلاح فرآیندها با هدف تسهیل و بهبود فضای کسب وکار ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی همچنین در راستای افزایش تاب‌آوری بنگاه‌های تولیدی، صنعتی وخدماتی کشور و مقابله با تکانه‌های وارده بر اقتصاد، اقدام به طراحی بسته‌های حمایت از پیشرانان حوزه تولید کشور کرد.

وی اظهار داشت: تمدید اجرای تصویب نامه شماره ۵۰۴۳۲ مورخ ۳۱‌‌‌/۴‌‌‌/۱۳۹۶ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مبنی بر بازرسی از دفاتر قانونی کارفرمایان بخش خصوصی صرفاً در آخرین سال مالی با لحاظ مستثنیات آن، تداوم اجرای بخشنامه ۱۷ بندی مقام عالی وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی با موضوع بسته حمایتی سازمان تامین اجتماعی در راستای رونق تولید در سال ۹۸ و تداوم آن در سال ۹۹، محاسبه حق بیمه قرارداد پیمان طبق ماده (۴۱) قانون تامین اجتماعی منحصراً بر اساس آخرین صورت وضعیت قطعی پیمانکار در قراردادهای طرح‌های عمرانی و ممانعت از محاسبه جرائم تاخیر پرداخت حق بیمه از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.

به گفته قریب، ایجاد تسهیلات برای قراردادهای تحقیقاتی وپژوهشی و عدم اعمال ضریب حق بیمه در این قراردادها، ابلاغ بخشنامه مربوط به صدور مفاصا حساب قراردادهای منعقده حوزه فناوری اطلاعات بدون اعمال هرگونه ضریب حق بیمه و براساس لیست‌های ارسالی و بازرسی دفاتر قانونی وعدم اعمال ضریب در قرارداد های پیمانکاری بنگاه‌های تولیدی فنی و صنعتی براساس لیست و بازرسی نیز در این راستا انجام پذیرفت.

کارگاه

قریب یادآور شد: تهیه بسته حمایت و پشتیبانی از مشاغل رسمی، بنگاه‌های تولیدی، کارفرمایان وکارگران در مقابله با ویروس کرونا نیز در این ایام محقق شد.

وی اضافه کرد: در اجرای تصمیمات متخذه در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، سازمان در راستای حمایت از نیروی کار و پشتیبانی از بنگاه‌های تولیدی، فنی و خدماتی در مواجهه با همه‌گیری کرونا و علیرغم کسری منابع نقدی که بخش اعظم آن از ناحیه وصول حق بیمه تامین می‌شود، نسبت به «امهال حق بیمه سهم کارفرمایی» اسفند ماه سال ۱۳۹۸، فروردین و اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ برای فعالیت کارگاه‌های مشمول عناوین چهارده گانه اقدام کرد.

به گفته این مسئول، امهال حق بیمه سهم کارفرما (۲۰درصد) بدون اخذ جریمه، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری به مبتلایان کرونا و احتساب دوره مزبور به عنوان سابقه پرداخت حق بیمه، پرداخت کمک هزینه کفن و دفن به فوت‌شدگان ناشی از کرونا، برقراری مستمری برای بازماندگان بیمه‌شدگان فوت شده بر اثر کرونا، عدم قطعیت مطالبات سازمان ناشی از توقف و تعلیق فعالیت (تشخیص مطالبات رسیدگی به اعتراضات کارفرمایان) و توقف و تعلیق اقدامات مطالباتی سازمان از اسفند ۹۸ لغایت اردیبهشت ۹۹ نیز از اقدامات مهم در این راستا بوده است.

قریب اظهار داشت: تسهیل در تمدید اعتبار دفاتر درمانی بیمه‌شدگان، افزایش مهلت مربوط به فرآیند انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه بهمن ماه ۱۳۹۸لغایت اردیبهشت ماه ۹۹ بیمه‌شدگان (صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه بطور اختیاری، بیمه‌شدگان توافقی فعال انفرادی و ....)، موافقت با تداوم بیمه پردازی کارگران ساختمانی که کارت مهارت فنی آنان در بازه زمانی اسفند ۱۳۹۸ لغایت اردیبهشت۱۳۹۹ منقضی گردیده است، حمایت از کارفرمایان، اشتغال و تولید با تقسیط بدهی‌های معوقه در صورت ارائه درخواست، تسهیل شرایط معافیت از معاینات  پزشکی اولیه متقاضیان بیمه با ماهیت غیراجباری نیز از اقدامات مهم این معاونت در این دولت محسوب می‌شود.

به گفته وی، لغو فرآیند معاینات پزشکی بدو بیمه‌پردازی برای متقاضیان انعقاد قرارداد بیمه با ماهیت غیراجباری همچون بیمه‌شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه به طور اختیاری، رانندگان، کارگران ساختمانی، توقف انجام بازرسی از کارگاه‌ها بجز در موارد خاص و همچنین تعلیق بازرسی بیمه بیکاری، احراز اشتغال قالیبافان، کارگران ساختمانی، حذف انجام معاینات پزشکی در بدو قرارداد بیمه‌شدگان خاص، ارائه خدمات به فرزندان ذکور بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران با ارائه کارت دانشجویی دارای اعتبار یا برنامه هفتگی و زمانبندی آموزشی در ترم دوم سال تحصیلی ۱۳۹۹‌‌‌ - ۱۳۹۸ به‌جای گواهی اشتغال به تحصیل واخذ صورت مزد وحقوق شاغلان در اجرای پروژه‌های مربوط به پیمانکاران طرح‌های عمرانی بدون مراجعه مقاطعه‌کار به شعب سازمان تامین اجتماعی در این دوران محقق شد.

وی ادامه داد: لغو جلسات هیات‌های بدوی وتجدیدنظر تشخیص مطالبات از تاریخ ۰۲‌/۱۲‌/۱۳۹۸ و رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با هدف جلوگیری از که گاها خارج از مهلت نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام می‌کنند هم از دستاوردهای ارزشمند این سازمان در دولت دوازدهم است.

قریب افزود: این سازمان همچنین در راستای ایجاد بستر لازم جهت جلب مشارکت اقشار مختلف جامعه (که فاقد رابطه استخدامی و مزدبگیری با مؤسسات و کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی هستند) بسته‌های سیاستی بیمه‌ای را همسو با توجه به تغییر ماهیت شغلی بازار کار باهدف آرمان توسعه پایدار محقق کرد.

به گفته وی، گسترش پوشش بیمه‌ای به اعضاء شرکت خدمات خودرو رفاه ایرانیان، گسترش پوشش بیمه‌ای به اعضاء سازمان نظام مهندسی معدن، گسترش پوشش بیمه‌ای به اعضاء نظام مهندسی ساختمان، بیمه وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه، گسترش و توسعه پوشش بیمه‌ای در کسب وکارهای مجازی وبیمه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی از جمله این بسته‌های حمایتی است.

قریب گفت: تعامل و گفتمان با مخاطبان و شنیدن مطالبات بحق و احیای اصول بنیادی گفتمان سه‌جانبه‌گرایی جز اصول ورویکردهای اصلی  حوزه معاونت بیمه است و بر این مبنا، نسبت به برگزاری سلسله جلسات هم‌اندیشی با حوزه‌های فعال و  بازیگردانان تاثیرگذار در این عرصه اقدام شده است.

وی خاطرنشان کرد: انعقاد تفاهمنامه با وزارتخانه‌ها و مراجع ذیمدخل کشور پیرامون حق‌بیمه «قراردادهای تحقیقاتی وپژوهشی منعقده فیمابین دانشگاه‌ها، مراکز علمی، آموزشی و نیز قراردادهای منعقده موسسات و شرکت‌های دانش بنیان و قراردادهای انفورماتیک شرکت‌های فنآوری اطلاعات و ارتباطات با موضوع عدم اعمال ضریب حق بیمه قرارداد» نیز از اقدامات اثربخش این سازمان در دوران دولت دوازدهم بوده است.

قریب افزود: انعقاد تفاهم‌نامه با جامعه حسابداران رسمی ایران جهت تسهیل و تسریع در امور بازرسی دفاتر قانونی و جلب رضایت کارفرمایان، انعقاد تفاهمنامه با سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور در خصوص تبیین عوارض مشمول کسر حق بیمه و ایجاد وحدت رویه فی مابین واحدهای اجرایی سازمان و مراجع صدور پروانه انعقاد توافقنامه با وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص اسناد خزانه، ساماندهی و مساعدت در بازنشستگی آتش نشانان و انعقاد تفاهمنامه با سازمان اوقاف وامور خیریه در باره نحوه بیمه‌پردازی خادمین مساجد از جمله این توافقات است.

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی در ادامه با اشاره به تسهیل و تسریع خدمات از طریق برونسپاری و هوشمندسازی اداری و استقرار نظام الکترونیک گفت: افزایش شرکای اجتماعی و مخاطبین سازمانی، عدم تناسب کارکنان با حجم انبوه این مخاطبان، تنوع در ارائه خدمات، تغییر حرکت فعالیت‌ها و خدمات از امور سنتی به سمت فناوری اطلاعات، ضرورت حرکت به سمت تامین اجتماعی الکترونیک را به امری اجتناب‌ناپذیر مبدل کرد؛ موضوعی که طبیعتاً با بستر موجود در صحنه مدیریت کشور در پیش از دهه ۹۰ افقی برای آن متصور نبوده و بالتبع خدماتی نیز برای آن مترتب نشده است.

وی افزود: اما یکی از راهبردهای اساسی سازمان تامین اجتماعی، ارائه خدمات غیرحضوری در بستر فضای مجازی و ارائه خدمات از پنجره خدمات بخش‌ها و سمن‌های خصوصی بوده است که درخواست و تامین اعتبار دفترچه‌های درمانی بصورت غیرحضوری، اجرای طرح ۳۰۷۰ و راه اندازی سامانه ارسال پیامک به کارگران ساختمانی در خصوص اعلام اتمام اعتبار کارت مهارت فنی بخشی از این اقدامات است.

قریب ادامه داد: ارسال پیامک ماهانه میزان کارکرد، دستمزد و شغل به بیمه‌شدگان، ساخت سامانه مشترک بیمه بیکاری با همکاری وزارت متبوع و اجرا در ۹ اداره کل کشور تا تیرماه ۱۳۹۹ وساخت و استقرار سامانه متمرکز مستمری در کل کشور، توسعه طرح آرشیو پرونده الکترونیک در۸۰ درصد شعب سراسر کشور، تمرکز سیستم تعهدات کوتاه‌مدت و بیمه بیکاری در کل کشور، پیاده‌سازی طرح نامنویسی متمرکز کارگاه و پیمان، ابلاغ مفاصاحساب به واگذارنده و پیمانکار، اخذ غیرحضوری تعهد نامه و حذف ابلاغ غیرالکترونیک، امکان مشاهده جزئیات محاسبات و گردش حساب بدهی واخذ الکترونیکی درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفاصاحساب نیز از دیگر خدمات الکترونیکی این سازمان است.

به گفته وی، امکان ثبت درخواست توسط شاغلین فاقد سابقه پرداخت حق بیمه و امکان مشاهده و اعتراض به گزارشات بازرسی کارگاهی در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان، امکان تقسیط غیرحضوری و نظام­مند بدهی‌ها، ارتقاء سامانه دریافت لیست و ارائه میز کار و امکانات کنترلی به کارفرما برای اصلاح لیست قبل از ارسال، امکان پرداخت برخط بدهی‌ها و احتساب آنی واریزی در حساب کارفرما، ارائه سرویس نامنویسی غیرحضوری بیمه شده اصلی با درخواست کارفرما (بیش از ۳۶۰۰۰۰ مورد به صورت غیرحضوری توسط کارفرمایان ذیربط نامنویسی شده‌اند)، ارائه سرویس نامنویسی غیرحضوری افراد تبعی بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران (که از تاریخ اجرای نرم افزار مربوطه تاکنون بیش از ۲۷۰۰۰ نفر نامنویسی تبعی توسط بیمه شده اصلی انجام گردیده است) و استقرار طرح جامع بازرسی کارگاهی الکترونیکی و توسعه بازرسی کشفی نیز از اقدامات اساسی سازمان در راستای توسعه خدمات غیرحضوری انجام گرفته است.

157755299

قریب اضافه کرد: اجرای سیستم جامع کمیسیون‌های پزشکی، راه‌اندازی سیستم ارسال پیامکی آرا، قرارهای صادره و دعوت‌نامه از طریق وب سرویس برای دستیابی به اهداف دولت الکترونیک، سیستم کنترل دستمزد مشمول کسر حق بیمه جهت بیمه‌شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد و اختیاری، اجرای آزمایشی سیستم حساب انفرادی متمرکز و حذف درخواست و اعلام سوابق مابین شعب، بررسی ازدواج و متارکه فرزند اناث به صورت دریافت دیتا از سازمان ثبت احوال کشور، تجمیع کلیه سامانه‌های قبلی حوزه تعهدات بلندمدت ازقبیل سبا و پرتال متمرکز پرداخت مستمری، امکان اخذ درخواست بهره‌مندی از مستمری در کلیه شعب سراسر کشور، ارائه درخواست بازنشستگی عادی، استعلام وضعیت دریافت مستمری و ثبت شماره حساب بانکی بصورت غیرحضوری، واگذاری انجام امور مرتبط با اجرای ماده ۹۰ قانون تامین اجتماعی به کارگزاری­های رسمی سازمان جهت تسریع در ارائه خدمات، برونسپاری انجام فرایند رسیدگی (مقوّمی) به اسناد پزشکی خسارت متفرقه به کارگزاری‌های رسمی جهت تسریع در ارائه خدمات نیز از دیگر اقدامات سازمان در این زمینه است.

تجمیع و تنقیح ضوابط وبخشنامه‌ها با هدف شفاف‌سازی اطلاعات و پاسخگویی

قریب یادآور شد: به منظور کاهش فرایندهای پیچیده و نیز سردرگمی در نحوه اجرا و رعایت قوانین در دولت تدبیر وامید اقدام به تلخیص بخشنامه‌ها در حوزه‌های متعدد شد که صدور بخشنامه تلخیص، تجمیع و تنقیح ابلاغ احکام و اوراق مطالباتی، تنقیح بخشنامه پیمانکاران وساخت نرم‌افزار پایگاه متمرکز مفاصاحساب، تنقیح، تلخیص و تجمیع بخشنامه‌های حوزه اجرائیات و بازرسی کارگاه‌ها، تهیه و تدوین بخشنامه تنقیح وتلخیص بازرسی دفاتر قانونی، تلخیص بخشنامه‌ها حق بیمه کارفرمایی کارگران ساختمانی، تلخیص بخشنامه‌ها رانندگان حمل ونقل عمومی بار و مسافر از جمله این دستورالعمل‌ها است.

به گفته این مسئول در سازمان تامین اجتماعی، تهیه و تنظیم بخشنامه جدید بازرسی کارگاهی، تهیه و تدوین شیوه‌نامه همپوشانی بیمه درمان، تهیه و تدوین بخشنامه تنقیح و تلخیص بیمه‌های اختیاری وبیمه درمان فیمابین سازمان‌های بیمه‌گر پایه، صدور بخشنامه پرداخت حق بیمه به صورت کسری از ماه، تنقیح و تلخیص آیین‌نامه اجرایی هیات‌های تشخیص مطالبات با حضور فعال نمایندگان قوه قضائیه مجامع  کارفرمایی و کارگری، صدور دستور اداری با موضوع "نحوه صدور، تمدید و تجدید کارت بازرگانی و پروانه کسب صنفی" به منظور ایجاد بستر روانسازی امور کسب وکار و حمایت از کارفرمایان، ارتقاء تولید و بهبود فضای اشتغال و تسهیل اجرای ماده ۳۷ قانون تامین اجتماعی و صدور گواهی مربوطه در خصوص صدور، تمدید و تجدید کارت بازرگانی و پروانه کسب کارگاه‌ها و کارفرمایان نیز در این راستا انجام پذیرفت.

قریب ادامه داد: صدور دستور اداری با موضوع "مزد و مزایای مشمول کسر حق بیمه و حق بیمه قراردادهای سازمان صدا و سیما" به منظور وحدت رویه و یکسان‌سازی در خصوص مزد و مزایای مشمول کسر حق بیمه و رشد سطوح دستمزدی کارکنان سازمان صدا وسیما و همچنین نحوه محاسبه حق بیمه قراردادهای پیمانکاری سازمان مزبور نیز از اقدامات اثربخش این معاونت در دولت تدبیر وامید بوده است.

 

ارسال نظر