شناسه خبر : 14586

پیش‌نویس قانون حمایت بیمه‌ای مأموران محیط زیست و جنگل‌بانی به دولت رفت

پیش‌نویس قانون حمایت بیمه‌ای مأموران محیط زیست و جنگل‌بانی به دولت رفت

وزارت دادگستری متن پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت قضایی و بیمه‌ای از مأموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل‌بانی را برای بررسی و تصویب به هیات دولت ارایه کرده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، در راستای اجرای تکلیف مقرر در ماده (۳) قانون حمایت قضایی و بیمه‌ای از مأموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل‌بانی، متن پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی ماده مذکور را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب، به هیات دولت ارایه کرده است.

به موجب تکلیف مقرر در ماده (۳) قانون حمایت قضایی و بیمه‌ای از ماموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل‌بانی، مقرر شده آیین‌نامه اجرایی این قانون مشتمل بر نحوه تأمین و پرداخت وجوه مندرج در مواد (۱۳) و (۱۴) قانون به‌کارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح در موارد ضروری به مشمولان این قانون و همچنین چگونگی پوشش بیمه‌ای آنها ظرف مدت ۶ ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط وزارت دادگستری با همکاری ستادکل نیروهای مسلح و حسب مورد سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی تهیه و به تصویب هیات وزیران برسد.

بر این اساس، وزارت دادگستری با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های ذیربط، نسبت به تهیه و تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی ماده مذکور مشتمل بر ۷ ماده و ۳ تبصره، برای بررسی و تصویب آن در دولت اقدام کرده است.

به موجب آیین‌نامه یاد شده، دستگاه‌های اجرایی مکلفند مأموران خود شامل مأموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل‌بانی و سایر افراد غیر از مأموران یگان حفاظت مانند مأموران اجرایی محیط زیست و منابع طبیعی (اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی) را در راستای انجام وظایف و مأموریت‌شان مطابق قانون در قبال شهادت، فوت، بیماری صعب‌العلاج، نقص عضو، از کارافتادگی و حوادث نزد یکی از شرکت‌های بیمه‌گر، بیمه کنند.

همچنین دستگاه‌های اجرایی می‌توانند علاوه بر جبران خسارات وارده توسط شرکت بیمه‌گر، با تأیید بالاترین مقام دستگاه و با رعایت قوانین و مقررات، به مأمورانی که در جهت انجام وظیفه مطابق قانون محتمل صدمات بدنی و ضرر و زیان مالی شده‌اند، کمک مالی کنند.

آیین‌نامه اجرایی مذکور همچنین دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرده به منظور کاهش خطرات و اقدامات سوء احتمالی، دوره‌های آموزشی لازم را برای مأموران برگزار کنند.

بر این اساس، پیشنهاد فوق، هم‌اکنون در کمیسیون لوایح دولت سیر مراحل بررسی و تصمیم‌گیری را طی می‌کند.

 

ارسال نظر