شناسه خبر : 14400

اختصاصی چابک آنلاین؛

سیگنال مثبت و منفی صنعت بیمه به حضور شرکت‌های جدید بیمه‌ای

سیگنال مثبت و منفی صنعت بیمه به حضور شرکت‌های جدید بیمه‌ای

منتقدان ورود شرکت‌های بیمه تازه تاسیس دل ‌نگران ازآینده بازار؛موافقان چشم به راه فرداهایی روشن برای صنعت، به‌راستی حضور شرکت‌های بیمه‌ای جدید چه تاثیری بر صنعت بیمه خواهد گذاشت؟

چابک آنلاین، زهرا نامداری، درهمایش ملی بیمه و توسعه سال 97 بود که رئیس‌کل بیمه مرکزی اعلام کرد، طبق تصمیم این سازمان، دیگر مجوز تاسیس شرکت‌های جنرال که در همه رشته‌های بیمه فعال باشند، داده نمی شود و باید شرکت‌ها تخصصی شوند.

درسال های بعد اما رویکردتغییر کرد.

غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی  اعلام کردکه تعدد شرکت‌های بیمه باعث رقابت در صنعت بیمه، دسترسی بیمه گذاران به مناسب‌ترین قیمت و بهترین کیفیت خدمات بیمه‌ای می‌شود و علاقه بخش‌های حقیقی و حقوقی هم برای ایجاد شرکت‌های بیمه‌ای افزایش پیدا کرده است.

اندکی بعد،خبرآمد که حدود ۱۵ مورد تقاضای تاسیس شرکت بیمه به بیمه مرکزی ارسال شده و تعدادی از آن‌ها در مرحله بررسی برنامه عملیاتی و مدارک معرفی موسسین است.

پس ازآن بود که شرکت‌های بیمه کاریزما، پارس و پردیس به ترتیب در حوزه‌های زندگی، اتکائی و مختلط  با چراغ سبز شورای‌عالی بیمه  مواجه شدند.

جدی شدن ورود بازیگران تازه نفس به صنعت بیمه کشور با نگرانی برخی از دست اندرکاران باسابقه صنعت بیمه  مواجه و حتی سبب شد تا به اثرات این امرمتذکر شوند؛ شرکت‌های بیمه‌ به اندازه کافی در کشور وجود دارد و با ورود شرکت‌های بیمه جدید، به دلیل کوچک بودن بازار بیمه، نه تنها با افزایش ضریب نفوذ بیمه روبرو نخواهیم بود بلکه شرکت‌های بیمه‌ای روی سهم‌های ثابت بازار با یکدیگر به رقابت منفی پرداخته و نرخ شکنی‌هایی که رخ خواهد داد تبعاتی را برای صنعت بیمه ایجاد خواهد کرد.

ازنگاه منتقدان،مشکلات کلیدی‌تری در صنعت بیمه وجود دارد و بهتر است که اول به رفع نواقص و بزرگ تر کردن کیک بیمه پرداخته و پس از آن بازیگران به این صنعت اضافه شوند.

این احتمال همواره مطرح شده که شرکت‌های بیمه‌ای فعلی قادر به پاسخگویی و رفع نیاز بازار هستند و فشار ورود رقبای جدید حتی ممکن است اثری معکوس داشته و موجب کاهش ضریب نفوذ بیمه هم شود.

درحال حاضر،یکی از مشکلات اساسی صنعت بیمه رقابت برخی از شرکت‌های بیمه‌ای به صورت غیرفنی و برسر قیمت بوده که ممکن است شرکتهای جدید هم محصولات قدیمی را بیشتر عرضه کنندو از کیک فعلی بیمه سهم خواهی کنند.

درمقابل اما برخی دیگر، ورود شرکت‌های بیمه جدید را بادیدی مثبت می‌نگرند؛عدم دسترسی به بیمه‌گران اتکایی خارجی و نگهداشت ریسک‌ در داخل کشورو اینکه  هر چقدر سرمایه در بیمه و بیمه گری جذب شود به بالارفتن ظرفیت ریسک‌پذیری کمک می‌کند.

واقعیت این است که صنعت بیمه کشور نیازمند ورود نیروهای جوان، با انگیزه و فارغ التحصیل در رشته‌های مورد نیاز  است و به دلیل کمبود نیروی انسانی،شرکت‌های بیمه جدید شروع به جذب این فعالان و تربیت نیروهای جدید خواهند کرد.

موافقان افزایش تعداد شرکت‌های بیمه‌ای به شرکت‌های بیمه کشورهای همسایه وتعداد زیاد آن‌ها اشاره می‌کنند که هرچقدر شرکت بیمه خوب و با کیفیت در صنعت بیمه حضور داشته باشد باز هم کم است و حتی با ورود شرکت‌های بیمه جنرال با کیفیت، می‌توان به افزایش بیشتر ضریب نفوذ بیمه و پوشش بهتر ریسک‌ها در سطح کشور خوش بین بود.

ایجاد تحرک بیشتر در صنعت بیمه یک ضرورت آشکار است چراکه اگر از بیرون به این صنعت بنگریم متوجه می‌شویم که با حرکتی کند نسبت به سایر صنایع، در حال حرکت است.

چه‌بسا اگر شرایط پاندمی کرونا پیش نمی‌آمد، صنعت بیمه برای حرکت به سمت دیجیتالی شدن، سرعت بالایی هم نداشت.

واقعیت این است که با گذشت بیش از  85سال از تاسیس صنعت بیمه در ایران هنوز بیشتر پرتفوی این صنعت بر بستر رشته بیمه اجباری شخص ثالث و درمان شکل گرفته درصورتیکه شرکت‌های بیمه اگر طبق روال پیشین خود پیش بروند شکوفایی چندانی  در بازار بیمه اتفاق تخواهد افتاد.

به نظر می رسد برخی از فعالان صنعت بیمه دل ‌نگران کوچک تر شدن سهم پرتفوی شرکت متبوع خود از بازار بیمه کشور هستند اما بایدپذیرفت که در این بین، برخی از شرکت‌ها هم دچار روزمرگی شده که شاید حضور رقبای جدید این شرکت‌ها را به تحرک بیشتری وادارد.

گذر زمان نشان خواهد داد که بیمه‌گران جدیدبا خلق محصولات وکشف بازارهای نو تحولات مفیدی را دربازار بیمه کشور رقم خواهند زد و یا روش‌های پیشین را تکرار خواهند کرد.

 

ارسال نظر