شناسه خبر : 14319

بیمه بیکاری اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه قزوین اجرایی خواهد شد

بیمه بیکاری اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه قزوین اجرایی خواهد شد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: مقدمات و مصوبات لازم برای بیمه بیکاری هنرمندان قزوینی که عضو صندق اعتباری هنر بوده و بیکار هستند صورت گرفته و اجرایی خواهد شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، محمدحسین اسماعیلی روز پنجشنبه با اعلام این مطلب افزود: با تصویب آئین‌نامه مربوطه در هیئت‌وزیران ، بیمه بیکاری این افراد به عنوان بخشی از تکالیف قانون برنامه ششم توسعه کشور، اجرایی می‌شود.
وی ادامه داد: در جلسات متعدد با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت صنوف فرهنگی و هنری، آئین نامه مربوط به بیمه بیکاری هنرمندان تهیه و برای سیر مراحل قانونی و اخذ نظر دستگاه‌های مربوطه به سازمان برنامه و بودجه ارسال و توسط این‌سازمان برای تصویب تقدیم دولت شد که پس از جلسات متعدد در کمیسیون فرهنگی دولت و حصول وفاق در مجموعه دستگاه‌های ذی‌ربط بویژه وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی، آیین‌نامه مربوطه بررسی نهایی شد و در جلسه مورخه ۳۰ آذر توسط هیئت وزیران تصویب شد.
 اسماعیلی خاطرنشان کرد: برای اولین بار برای حمایت از این قشر فرهیخته بیمه بیکاری  اجرا خواهد شد زیرا عمده این مشاغل در زمره مشاغل آزاد تعریف و تاکنون مشمول حمایت های قانون بیمه بیکاری نشده اند. 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با اشاره به مصوبه دولت گفت: برابر با این مصوبه، شاغلین فرهنگی، هنری و رسانه ای که درآمد اصلی خود را از این فعالیت‌ها دریافت می‌کنند در صورتی که یکسال حق بیمه خود را پرداخت کرده باشند، از بیمه بیکاری در شرایط از دست دادن شغل و فعالیت برخوردار خواهند بود.
وی تصریح کرد: منابع مالی مقرری بیکاری در بودجه سنواتی دولت دیده خواهد شد.

به گفته اسماعیلی ، بر اساس  این مصوبه، شورایی با نمایندگی دستگاههای اجرایی ذیربط و نمایندگان صنوف فرهنگی – هنری و رسانه ای با مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل خواهد شد که بررسی و تصویب سیاست ها، ضوابط و شرایط عمومی و نیز بررسی و تایید واجدین شرایط دریافت مقرری بیکاری را برعهده خواهد داشت.

وی افزود : پیش از این نیز یکی از خواسته های اصحاب فرهنگ و هنر برای داشتن تشکل صنفی فراگیر بود که این امر امکان پذیر شد. 

اسماعیلی گفت:  به موجب این تصویب‌نامه هر یک از حوزه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای می‌توانند یک کانون سراسری تشکیل دهند و در نهایت از به هم پیوستن آنها کانون فراگیر فرهنگ و هنر، تشکیل خواهد شد.
اسماعیلی اظهار کرد: صنوف فرهنگی و هنری اولین صنوفی بودند که از ابتدای کرونا تعطیل شدند.
وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای جبران خسارات افزود: برای هنرمندان استان قزوین برخی تسهیلات بلاعوض در نظر گرفتیم و برای تمامی اعضای صندق اعتباری هنر، هنر کارت صادر کردیم.
اسماعیلی بیان کرد: در استان قزوین ۱۵۰۰ نفر عضو صندق اعتباری هنر هستند و از این تعداد ۱۱۰۰ نفر برای دریافت حمایت‌ها ثبت نام کردند و برای این افراد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بصورت بلاعوض واریز کردیم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با بیان اینکه وام‌های مختلفی برای هنرمندان در قالب صندق کارآفرینی امید در نظر گرفته شده است اظهار کرد: از طریق سامانه کارا ۲۴ میلیارد تومان به قشرهای مختلف هنری، ادبی، فرهنگی و رسانه‌ای پرداخت شده است.
وی خاطر نشان کرد: در راستای حمایت از هنرمندان حق بیمه سه ماهه اول سال را برای اعضای صندق اعتباری هنر پرداخت کردیم.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با بیان اینکه هنرمندان برای استفاده از تسهیلات به سامانه تحفه و کارا مراجعه کنند، گفت: در راستای پرداخت تسهیلات برخی از برخوردهای سلیقه‌ای بانک‌ها را پیگیری می‌کنیم تا مشکلات برطرف شود.

وی از کلیه هنرمندان استان قزوینی خواست برای بهره مندی از خدمات متنوعی که برای این قشر فرهیخته منظور می شود حتما در صندوق اعتباری هنر عضو شوند.

 

ارسال نظر