شناسه خبر : 13839

بند حسابرسی یازده ساله بیمه آسیا پاک شد

بند حسابرسی یازده ساله بیمه آسیا پاک شد

اتفاقی مهم و کم‌سابقه در تاریخ صنعت بیمه کشور رخ داد و برای نخستین باردرصورت‌های مالی شرکت بیمه آسیا به عنوان بزرگترین شرکت بیمه‌ خصوصی کشور بند" کسری ذخایر خسارت معوق" که از بدو خصوصی سازی بیمه آسیا همه ساله در صورت های مالی حسابرسی شده به عنوان بند ۱ وجود داشت، حذف شده است. رخدادی که نشان از اوج شفافیت مالی، تعهد و پایبندی مدیران این شرکت به رعایت مقررات و استانداردهای حسابرسی، بیمه‌ای و البته بازار سهام دارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از روابط عمومی بیمه آسیا، خوب هم برای سهامداران بیمه آسیا که مطمئن باشند هیج ابهامی در کارنامه مالی بیمه آسیا وجود ندارد و هم برای بیمه‌گذاران که سال‌هاست با این شرکت همراه هستند و یقین دارند که در روزهای سخت حادثه، بیمه آسیا با ورود به موقع و اقدام سریع در بررسی و پرداخت خسارت ها، آرامش را به آنها برمی‌گرداند.
سازمان حسابرسی کل کشور وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان حسابرس قانونی شرکت بیمه آسیا، صورت‌های مالی و حساب سود و زیان شرکت بیمه آسیا در نیمه نخست امسال را بدون بند کسری ذخایر خسارات معوق تایید کرد. مهر تاییدی بر شفافیت مالی بزرگترین شرکت بیمه خصوصی کشور که نشان می‌دهد بیمه آسیا تمام مقررات و استانداردهای حسابرسی، بیمه‌ای و بازار سرمایه را رعایت کرده است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دنیای بانک، با تایید صورت‌های مالی نیمه نخست سال 1399 شرکت بیمه آسیا برای نخستین بار موفق شد با کسب سود لازم از عملیات بیمه ای و غیر بیمه ای، به ذخیره گیری کامل اقدام کند که این اقدام در نهایت، به حذف بند حسابرسی درخصوص کسری ذخایر انجامید. اتفاقی که چشم‌انداز آینده سهام بیمه آسیا را روشن، با ثبات و تضمین‌کننده استمرار سودآفرینی برای سهامداران ترسیم می‌کند. بر اساس حساب سود و زیان بیمه آسیا، سود خالص هر سهم این شرکت از 181 ریال در نیمه نخست سال گذشته با جهشی 719 درصدی به 1482 ریال در نیمه نخست امسال رسیده که حتی بیش از 2 برابر سود خالص هر سهم در سال 98 است. سود خالص هر سهم بیمه آسیا در پایان سال مالی 98 که به تایید حسابرس قانونی رسیده، 700 ریال برآورد شده بود.
سرمایه کنونی بیمه آسیا ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است و هیات مدیره این شرکت پیشنهاد افزایش ۱۰۰۰ درصدی سرمایه را از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها داده که پس از تایید حسابرس قانونی و بیمه مرکزی به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شده است که طبق اطلاعات موثق، تاییدیه لازم از سوی سازمان بورس در چند روز آتی ابلاغ خواهد شد. 
سود با کیفیت و تضمین شده آسیا
بررسی صورت‌های مالی، ترازنامه و حساب سود و زیان بیمه آسیا نشان می‌دهد که سود این شرکت باکیفیت و تضمین‌شده است و انتظار می‌رود روند سودسازی در سال‌های آینده هم ادامه یابد. سود خالص شرکت بیمه آسیا در پایان شهریور سال گذشته بالغ بر 415 میلیارد و 803 ریال بود که در پایان اسفندماه به یک هزار و 608 میلیارد و 877 میلیون ریال رسیده و حالا در نیمه نخست امسال موفق شده تا به سود خالص 3 هزار و 408 میلیارد و 506 میلیون ریالی دست یابد که نسبت به نیمه نخست پارسال 720 درصد و نسبت به پایان سال مالی 98 هم حدود 112 درصد رشد را نشان می‌دهد.
کالبدشکافی کارنامه مالی بیمه آسیا به مدیریت مسعود بادین در نیمه نخست امسال نمایانگر این واقعیت روشن است که حق بیمه صادره شرکت بیمه آسیا در ۶ ماه نخست پارسال ۲۹ هزار و ۱۷۴ میلیارد و ۳۶۴ میلیون ریال برآورد شده بود که در نیمه نخست امسال با رشدی ۲۹ درصدی به رقم ۳۷ هزار و ۵۴۳ میلیارد و ۲۹۳ میلیارد ریال رسیده که پس از کسر ذخایر حق بیمه لحاظ شده، درآمد این شرکت از محل حق بیمه‌های تولیدی ۳۲ درصد بیشتر از نیمه نخست پارسال برآورد شده است.
این گزارش می‌افزاید: درآمد بیمه آسیا از محل حق بیمه سهم نگهداری در نیمه نخست سال ۹۹ در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشدی ۳۴ درصدی را تجربه کرده و بالغ بر ۲۶ هزار و ۷۹۸ میلیارد و ۶۵۱ میلیون ریال شده است. این شرکت در ۶ ماه ابتدای امسال ۳۱ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال خسارت به بیمه‌گذاران و زیان‌دیدگان پرداخت کرده است.
صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت نشان می‌دهد که درآمد سرمایه‌گذاری از محل ذخایر فنی بیمه آسیا رشدی ۵۷۰ درصدی در نیمه ابتدایی امسال نسبت به نیمه نخست سال گذشته را تجربه کرده و سود ناخالص فعالیت‌های بیمه‌ای این شرکت هم ۱۲۸ درصد قد کشیده است.
روی سهام بیمه آسیا حساب کنید
هدف شرکت بیمه آسیا در بازار بیمه، حفظ سهم خود در بازار  با افزایش تولید حق بیمه و گزینش مناسب ریسک و افزایش سهم بیمه‌های زندگی عنوان شده که با افزایش سرمایه این شرکت به میزان بیش از 1000 درصد می‌توان شاهد حضور پرقدرت بیمه آسیا به ویژه در بازار بیمه اتکایی کشور بود. روند مثبت ارزش سهام بیمه آسیا به ویژه در روزهای اخیر نشان‌دهنده آینده باثبات و روند رو به افزایش ارزش سهام بیمه آسیا است چرا که سهامداران این شرکت بیش از آنکه روی نوسانات گذرا و موقت ناشی از تحولات بازار سهام حساب کنند، روی ارزش واقعی و پایداری سودآوری سهام بیمه آسیا سرمایه‌گذاری کرده‌اند. 
حالا که سازمان حسابرسی کل کشور تایید کرده که حساب بیمه آسیا شفاف است، احتمال اینکه پیش‌بینی‌ها از آینده سهام بیمه آسیا با تعدیل منفی مواجه شود، عملا منتفی است چرا که همه نسبت‌های مالی و ذخایر قانونی این شرکت در سطح مطلوب قرار دارند و به همین دلیل فعالان بازار سهام از اینکه یک شرکت بیمه‌ای حساب و کتاب‌اش از حداکثر شفافیت و بدون ابهام مالی برخوردار است، استقبال می‌کنند و به سراغ آن می‌روند.

 

ارسال نظر