شناسه خبر : 12378

پرداخت خسارت در بیمه کشاورزی به موقع انجام نمی‌شود

پرداخت خسارت در بیمه کشاورزی به موقع انجام نمی‌شود

رئیس کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس قانون باید ردیف مستقلی در بودجه برای بیمه محصولات کشاورزی وجود داشته باشد که تا الآن این ردیف بودجه مستقل وجود نداشته که سعی می‌کنیم در بودجه ۱۴۰۰ قرار گیرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس سید جواد ساداتی‌نژاد امروز در کاشان با اشاره به جلسه کمیسیون کشاورزی در خصوص بیمه محصولات کشاورزی اظهار کرد: ایران یکی از کشورهایی است که حوزه کشاورزی‌اش به دلیل مؤلفه‌های اقلیمی گوناگون و حوادث مترقبه متعدد و مختلف دارای ریسک زیادی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که بیمه محصولات کشاورزی فوق‌العاده حائز اهمیت است، گفت: در همه کشورهای دنیا بیمه حوزه کشاورزی جدای از بیمه بازرگانی است و صندوق‌های خاصی حداقل در ۱۰۶ کشور دنیا صندوق بیمه کشاورزی مستقل است و دولت‌ها کمک‌های زیادی به این صندوق‌ها می‌کنند.

وی افزود: یکی از محورهای کمیته هواشناسی و حوادث غیرمترقبه کمیسیون کشاورزی، بحث بیمه است که در جلسه اخیر کمیسیون موضوع بیمه از موارد اصلی مطرح شده بود.

ساداتی‌نژاد با اشاره به مشکلات متعدد در حوزه بیمه کشاورزی عنوان کرد: یکی از مشکلات اصلی در این حوزه این است که پرداخت خسارت به موقع انجام نمی‌شود یا مبلغ کمتری عودت داده می‌شود و آن هم به دلیل اینکه بیمه بر اساس تولید تنظیم می‌شود در حالی که کشاورز وقتی دچار خسارت می‌شود عملاً درآمدی هم که دارد از بین می‌رود، بنابراین این مورد یکی از اصلی‌ترین محورهای بحث در این حوزه است.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم توسعه ‌بیمه اجباری بعضی از محصولات کشاورزی مثل گندم، تصریح کرد: بر اساس قانون باید ردیف مستقلی در بودجه برای بیمه محصولات کشاورزی وجود داشته باشد که تا الآن این ردیف بودجه مستقل وجود نداشته که سعی می‌کنیم در بودجه ۱۴۰۰ قرار گیرد.

وی ادامه داد: یکی از مباحث محوری دیگر در این زمینه این است که باید با همکاری سازمان صدا و سیما فرهنگ‌سازی صورت گیرد تا تمامی کشاورزان ایرانی تشویق شوند که محصولات خود را بیمه کنند.

ساداتی‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: از سال ۹۸-۹۷ بر اساس قانون دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای بیمه کشاورزی در نظر گرفته شده بود که سعی می‌کنیم امسال به حداقل دو برابر آن افزایش پیدا کند.

 

ارسال نظر