خریدار واقعی خودرو کم است

خریدار واقعی خودرو کم است

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت گفت: بازار خودرو این روزها آرام و معاملات در کمترین میزان خود است و پیش‌بینی کرد که این وضعیت و ثبات قیمت‌ها تا پایان سال ادامه داشته باشد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «سعید موتمنی» امروز (دوشنبه) افزود: از حدود سه هفته قبل که کاهش سه تا پنج میلیون تومانی در قیمت خودروهای داخلی و ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومانی در قیمت خودروهای مونتاژی را شاهد بودیم، تا امروز قیمت‌ها در همان میزان ثابت مانده است.

این مقام صنفی به عرضه اندک خودروسازان در ۶ ماه گذشته و به‌ویژه ماه اخیر اشاره کرد و گفت: امروز خریدار واقعی خودرو کم است و همه منتظر نتایج برجام هستند.

موتمنی همچنین خاطرنشان‌کرد: از دو سال پیش تاکنون به دلیل کرونا، فروش شب عید بسیار کم شده است، خریداران واقعی پیشتر خرید خود را انجام داده‌اند و افرادی که خودرو نخریده‌اند نیز اقدام به خرید نمی‌کنند، چون به فاصله کوتاهی مدل خودرو یک سال افت می‌کند و ترجیح می‌دهند خرید خود را به سال ۱۴۰۱ موکول کنند.

وی با اشاره به تحولات اوکراین، یادآور شد: خودرو در کشور ما کالایی سرمایه‌ای است و هرگونه اخبار مثبت و منفی می‌تواند روی آن تاثیرگذار باشد.

موتمنی ادامه‌داد: با وجود اینکه نرخ ارز در هفته جاری در کانال ۲۶ هزار تومان تقریبا ثابت مانده بود، اما عرضه کم خودروسازان سبب شد تا کاهش قیمت‌ها اتفاق نیفتد.

وی گفت: این روزها شاهدیم قیمت خودروهای داخلی در مقایسه با پارسال به دلیل محدودیت‌های عرضه افزایش یافته است، اما قیمت خودروهای خارجی در قیاس با اسفندماه ۹۹ پایین‌تر است.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت پیش‌بینی کرد که تا پایان سال قیمت خودرو تغییری نداشته باشد، زیرا در این بازه زمانی خریدار واقعی در بازار کم است، مگر اینکه اخبار و اتفاقات منفی را شاهد باشیم که سبب شود عده‌ای قیمت‌های بالاتری بر خودروهایشان قرار دهند.

وی گفت: اکنون هرچند مشتری برای خودروهای کارخانه‌ای (به دلیل اختلاف قیمت آن با بازار آزاد) وجود دارد، اما از حدود هشت ماه پیش تاکنون مشتری که به قصد سرمایه‌گذاری در بازار حضور داشته باشند، وجود ندارد.

رصد قیمت‌های خودرو در فضای مجازی و اعلام فروشندگان حاکی است امروز هر دستگاه پراید ۱۱۱ (مدل ۹۹) ۱۸۳ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ (مدل ۹۹) ۱۶۹ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۷۸ میلیون تومان، تیبا ۲ حدود ۱۸۳ میلیون تومان، کوئیک معمولی ۱۹۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۲۶۵ میلیون تومان، سمند ال. ایکس ۲۶۴ میلیون تومان، پژو پارس معمولی ۲۷۶ میلیون تومان، پژو پارس با موتور تی. یو۵ حدود ۳۳۳ میلیون تومان، تارا با دنده دستی نزدیک به ۴۰۰ میلیون تومان، تارا دنده اتوماتیک ۵۲۵ میلیون تومان، همچنین در دسته مونتاژی‌ها هایما اس۷ ایران‌خودرو ۸۲۵ میلیون تومان و جک اس۵ کرمان‌موتور ۸۳۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

ارسال نظر