خسارت ناشی از سیل قم ۲۰۵میلیارد تومان برآورد شد

خسارت ناشی از سیل قم ۲۰۵میلیارد تومان برآورد شد

مدیرکل مدیریت بحران استان قم گفت: خسارت ناشی از سیل قم در سال جاری، بیش از ۲۰۵میلیارد تومان برآورد شد.

به گزارش چابک‌آنلاین به نقل از ایسنا، محسن اوروجی در میزگرد رسانه‌ای واکاوی نقش آبخیزداری در جلوگیری از وقوع سیل و تهدیدهای پیش روی قم عنوان کرد: این روزها مسائل مهمی در حوزه کنترل سیلاب و استفاده از تجربیات علمی و دانشگاهی و پژوهشی در مقابله با آسیب‌های سیل مطرح می‌شود؛ بارش‌های بهاری و رگباری و آب شدن برف‌ها و مسدود شدن مسیر رودخانه‌ها موجب بروز سیلاب می‌شود و خساراتی را به دنبال دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم عنوان کرد: در ایام نوروز ۸۷ میلی متر مکعب بارندگی در قم اتفاق افتاد که به اندازه بارش سالانه زراعی بود، بر این اساس تلاش شد آب را به داخل رودخانه‌ها هدایت کنیم.

وی با بیان اینکه اگر از خسارات پیشگیری شود، سیلاب دارای منافع زیادی است، گفت: در سیلاب اخیر در قم به دلیل مدیریت قبل از سیلاب، در پردیسان مشکلی نداشتیم در حالی که در سال‌های ۸۶ و ۸۸ دچار خسارت‌های جدی بودیم.

اوروجی ادامه داد: آئین نامه ۲۸۰۰ بر ساخت و ساز ساختمانهای عمومی نظارت دارد که این امر از خسارات ناشی از سیل و یا حوادث دیگر پیشگیری می‌کند.

وی عنوان کرد: خسارات ناشی از سیل قم در سال جاری، بیش از ۲۰۵ میلیارد تومان برآورد شد که شامل ۲۷ مورد در اماکن مسکونی و تجاری و راه‌ها و مزارع و اراضی کشاورزی و صنعت و بناهای تاریخی و …بود.

مدیر کل مدیریت بحران استان قم اظهار کرد: بیمه، مکمل مدیریت بحران است؛ این خسارت در کشورهای پیشرفته از محل بیمه تأمین می‌شود، اما در کشور ما از اعتبارات دولتی در تأمین خسارت استفاده می‌شود باید به سمت بیمه ساختمان‌های تجاری و مسکونی و ظرفیت‌های کشاورزی برویم.

وی بیان کرد: دولت، ۵۰ درصد از سهم آورده کشاورز را از محل ماده ۱۲ می‌پردازد و همه می‌توانند با هزینه کم در طول سال به بیمه سرمایه‌های خود بپردازند.

اوروجی در مورد کمک رسانی‌های مدیریت بحران در سیل اخیر عنوان کرد: از ۲۹ فروردین کمک‌ها به گلستان و خراسان شمالی آغاز شد، با وجود وضعیت بحرانی که در ایام عید داشتیم، این کمک‌ها نیز ادامه داشت.

ارسال نظر