آتش‌سوزی اسلام قلعه افغانستان به ۴۰ دستگاه کامیون ایرانی خسارت زد

آتش‌سوزی اسلام قلعه افغانستان به ۴۰ دستگاه کامیون ایرانی خسارت زد

رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: در پی وقوع آتش سوزی ۲۵ بهمن ماه امسال در گمرک اسلام قلعه افغانستان ۴۰ دستگاه کامیون ترانزیت ایرانی طعمه حریق شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، احمد زمانیان روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از گمرک مرزی دوغارون  افزود: در پی وقوع این حادثه بیشترین خسارت به ناوگان حمل و نقل افغانستان وارد شد و به گفته برخی مقامات این کشور در این آتش سوزی گسترده افزون بر هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون ترانزیتی دچار حریق شدند.

وی ادامه داد: کامیونهای ترانزیتی ایرانی و افغانستانی و کالاهایی که به آنها خسارت وارد شد طرف قرارداد با شرکت های مختلف حمل و نقل بین المللی بوده و این شرکت ها با بیمه های مختلف قرارداد داشته‌اند که از طریق دستگاههای متولی استانی، کشوری و برخی از مقامات کشور افغانستان، در حال پیگیری مطالبات مالکان کامیونهای ترانزیتی، تجار و صاحبان کالاها هستیم.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: طبق مدارک ارائه شده مالکان، کامیونهای خسارت دیده از آن رانندگان و مالکان شهرستان تربت‌جام، مشهد، تبریز، بیرجند و تایباد می باشند.

وی به جایگاه گمرک مرزی دوغارون در حوزه تردد ناوگان حمل و نقل استانی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر افزون بر ۶۵ درصد کالاهای صادراتی خراسان رضوی از این دروزاه اقتصادی به افغانستان و بازارهای این کشور صادر می شود که نقش بسزایی در اشتغالزایی و فعالیت ناوگان حمل و نقل استان دارد.

زمانیان ادامه داد: با تعامل و همکاری خوب دستگاههای مستقر در مرز دوغارون، آتش سوزی گمرک اسلام قلعه افغانستان نتوانست وقفه ای در حوزه فعالیتهای اقتصادی گمرک دوغارون ایجاد کند و با توجه به برخی مشکلات موجود در گمرک اسلام قلعه افغانستان، با فراهم شدن شرایط نسبی در این مرز، بلافاصله روند صادرات و ترانزیت انواع کالا به افغانستان از سر گرفته شد.

وی گفت: در حال حاضر افزون بر ۲۰۰ شرکت در حوزه های مختلف اقتصادی و حمل و نقل در کانون اقتصادی دوغارون فعالیت دارند که نقش بسزایی در اشتغالزایی جوانان جویای کار این منطقه مرزی داشته است.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی افزود: این استان ۲۲۰ شرکت حمل و نقل بین المللی دارد که زمینه اشتغال افزون بر سه هزار نفر را در این حوزه فراهم کرده است.

۱۰ هزار دستگاه کامیون ترانزیتی و چهار هزار دستگاه کامیون خارجی در  استان خراسان رضوی در حوزه صادرات و ترانزیت انواع کالا فعالیت دارند.

گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان با قدمت ۱۰۰ ساله در زمره پنج گمرک برتر کشور و فعالترین گمرک خراسان رضوی پس از گمرک مشهد و تنها گمرک مستقل در این استان محسوب می‌شود که تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می‌گیرد.

بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است و کالاهای تجار افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس، بندر لنگه و دیگر گمرکات مرزی آن کشورها منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

شهرستان ۱۳۸ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

  • محمد

    اول حادثه گفتن کامیونای ایرانی اصلا آسیب ندیدن آخه چی شد یهو ۴۰تاش مال ایران شد ؟

ارسال نظر