شناسه خبر : 51424

درخشش موزه‌های اصفهان در رقابت روز موزه

درخشش موزه‌های اصفهان در رقابت روز موزه

مدیر امور موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، از برتری تعدادی از موزه‌های این استان در رقابت با سایر موزه‌های کشور در روز جهانی موزه خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، ساغر حمیدی، با اشاره به اینکه در آیین تقدیر از موزه‌داران برتر کشور، «نفیسه گوهری»، امین اموال و موزه‌دار مجموعۀ جهانی کاخ‌موزه «چهل‌ستون» به‌ عنوان امین اموال برتر کشور معرفی‌ و از ایشان تقدیر شد، افزود: در این آیین، آقای «احسان صانعی»، مدیر و مؤسس موزۀ خصوصی «آوا و نما»، واقع در شهرستان شهرضا، به‌عنوان موزه‌دار برتر بخش خصوصی کشور انتخاب شد.

مدیر امور موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، تصریح کرد: در آئین جداگانه‌ای که به مناسبت پاسداشت هفته میراث فرهنگی و موزه‌ها در محل خانۀ هنرمندان تهران برگزار شد، کمیتۀ ملی موزه‌های ایران(ایکوم) به نمایندگی از جامعۀ موزه‌داری ایران و با مشارکت اداره کل موزه‌ها از مدیران ۱۰ موزه استان اصفهان به مناسبت فعالیت‌های شایسته تقدیر کرد.

او موزه‌های برتر استان پس از رقابت در ۱۴ شاخص را معرفی کرد و گفت: موزهٔ خصوصی خلاقیت و معماری» در «خانۀ صفوی» در ۳ شاخصِ شعار تحقق روز جهانی، پژوهش و گردآوری آثار، رتبهٔ اول را در بین موزه‌های خصوصی کشور کسب کرد، همچنین در شاخص‌های بازدید و آموزش، رتبهٔ دوم و در شاخص‌های معرفی، خلاقیت و نوآوری، رتبهٔ سوم را کسب کرد. 

حمیدی ادامه داد: موزهٔ خصوصی «موسیقی ارامنۀ جلفای اصفهان» در شاخص‌های معرفی آثار به کودکان و نوجوانان، خلاقیت و نوآوری و پژوهش موفق به کسب رتبهٔ اول و در شاخص توسعه مدیریت رتبهٔ دوم و در شاخص مناسب‌سازی موزه‌ها برای معلولان نیز رتبهٔ دوم را کسب کردند.

مدیر امور موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان ادامه داد: موزه گرمابۀ «علی‌قلی آغا» در حوزهٔ موزه‌های دولتی کوچک در شاخص‌های معرفی آثار به کودکان و نوجوانان و خلاقیت و نوآوری رتبهٔ اول و در شاخص توسعه مدیریت رتبهٔ دوم و در شاخص بازدید رتبهٔ سوم را کسب کرد. همچنین موزهٔ عصارخانۀ شاهی در حوزهٔ موزه‌های دولتی کوچک در شاخص فعالیت در فضای مجازی، رتبهٔ دوم و در شاخص آموزش و نگهداری و حفاظت آثار  رتبهٔ سوم را به دست آورد.

او در خصوص رتبه‌های سایر موزه‌های استان نیز چنین اظهار کرد: موزهٔ «باشگاه ورزشی سپاهان» در شاخص‌های اعمال استانداردهای فیزیکی و بازدید، رتبهٔ سوم کشوری را کسب کرد، همچنین موزهٔ «کتب و نسخ خطی پبده فولادشهر» نیز در دو شاخص معرفی و نگهداری و حفاظت موفق به اخذ رتبهٔ سوم کشوری در حوزهٔ موزه‌های خصوصی شد.

کاخ‌موزهٔ «چهل‌ستون» نیز در شاخص نگهداری و حفاظت رتبهٔ دوم را در بین موزه‌های دولتی متوسط کشور و البته در ۳ شاخص اعمال استانداردهای فیزیکی، معرفی و آموزش به گردشگران موفق به کسب رتبهٔ سوم شد، ضمن اینکه کاخ‌موزهٔ «عالی‌قاپو» نیز در شاخص خلاقیت و نوآوری موفق به کسب رتبهٔ دوم کشوری شد.

حمیدی در پایان خاطرنشان کرد: به‌پاس تلاش‌های بی‌وقفه و همکاری و مشارکت در برنامه‌های کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) از موزهٔ خصوصی موسیقی اصفهان، از موزهٔ عروسک‌های محلی بادرود و موزهٔ نسخ خطی پبده فولادشهر نیز تقدیر ویژه شد.

ارسال نظر