شناسه خبر : 50880

مشارکت مدنی چیست؟ نقش وکیل بانکی در حل مشکلات آن

مشارکت مدنی چیست؟ نقش وکیل بانکی در حل مشکلات آن

مشارکت مدنی از روش‌های مؤثر سرمایه‌گذاری و توسعه کسب‌وکارها است که بر مبنای همکاری و تقسیم سود میان طرفین استوار است. بااین‌حال وقتی صحبت از قرارداد مشارکت مدنی در حوزه بانکی می‌شود، پیچیدگی‌های حقوقی و مالی خاصی ایجاد می‌شود که درک آن نیازمند دانش کافی است. در این یادداشت، به بررسی مشارکت مدنی و نقش وکیل بانکی در حل چالش‌های حقوقی آن می‌پردازیم.

مشارکت مدنی چیست

پیش از هر کار دیگری باید توضیح دهیم که مشارکت مدنی چیست. مشارکت مدنی یکی از انواع عقود مالیِ اسلامی به‌حساب می‌آید که بر مبنای ترکیب سهام نقدی یا غیر نقدی تعدادی از افراد حقیقی یا حقوقی به‌صورت مشترک و با هدف کسب سود بر اساس یک قرارداد مشخص شکل می‌گیرد.

به زبان ساده‌تر، مشارکت مدنی به این معناست که چندین شخص حقیقی یا حقوقی با مشارکت هم، سهم‌های نقدی و غیر نقدی خود را باهم ترکیب می‌کنند تا برای اجرای پروژه‌های تولیدی، تجاری و خدماتی هزینه شود.

وام مشارکت مدنی چیست؟

وام مشارکت مدنی بانکی معمولاً در جهت گسترش، تکمیل و به‌روزرسانی پروژه‌های تولیدی در حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی و ساخت‌وساز، فعالیت‌های تجاری از قبیل صادرات و واردات، و همچنین خدمات اعطا می‌شود. این نوع قرارداد بانکی در تمام بخش‌های اقتصادی کاربرد داشته و قابل‌استفاده است.

ارائه وام مشارکت مدنی در بخش‌های خصوصی، دولتی و تعاونی مجاز است. این نوع مشارکت، به‌ویژه زمانی که هدف آن تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی باشد، اغلب برای دوره‌های مالی کوتاه‌مدت اعطا می‌شود. دوره فعالیت مالی مشارکت مدنی معمولاً تا یک سال محدود شده و بر اساس چرخه کاری و گردشِ کار واحدهای تولیدی تعیین می‌شود.

تخلفات بانکی در قراردادهای مشارکت مدنی

قرارداد تسهیلات مشارکت مدنی، همچون سایر قراردادهای بانکی، ممکن است محل اختلاف میان بانک و مشتری قرار گیرند. در چنین مواردی، بانک خواستار مطالبات بیشتری از تسهیلات‌گیرنده شده و با پرداخت نشدن این مطالبات از سوی مشتری، بانک وثایق تسهیلات گیرنده را به اجرا گذاشته و با فروش املاک او، مطالبات خود را محقق می‌کند.

گرفتن سود روی سود، سود مرکب و سود پلکانی ازجمله تخلفاتی است که معمولاً بانک‌ها در بازپس‌گیری تسهیلات مرتکب شده و از همین محل مطالبات بیشتری را از تسهیلات‌گیرنده خواستار می‌شوند.

هنگام مواجهه با تخلفات بانکی، تنها راه استیفای حقوق خود در مقابل بانک، مراجعه به دادگاه است. در چنین مواردی باید با تنظیم یک دادخواست حساب‌شده، خواستار ابطال مطالبات نابجای بانک شده و از مصادره اموال به نفع بانک جلوگیری کرد.

وکیل بانکی و حل مشکلات ناشی از مشارکت مدنی

حضور در دادگاه و دفاع از حقوق خود در مقابل نمایندگان حقوقی زبده بانک، نیازمند همراهی بهترین وکیل دعاوی بانکی است که با تجربه بالای خود و تسلطی که به قوانین بانکی دارد، بتواند به بهترین شکل ممکن از خواسته‌های شما دفاع کرده و تمامی حقوق شما را از بانک استیفا کند.

گروه وکلای حقوقی سوبارش با داشتن سال‌ها تجربه در عرصه‌های تخصصی بیمه، ملک و بانک، یکی از بهترین مراکزی است که می‌توانید با اطمینان خاطر پرونده خود را به آن‌ها بسپارید. دپارتمان بانکی سوبارش، با داشتن رزومه‌ای قوی در پیروزی در دعاوی بانکی، آماده ارائه خدمات حقوقی به شما است.

همین حالا و با جست‌وجوی عبارت «وکیل بانکی سوبارش» در مرورگر خود، وارد وب‌سایت سوبارش شده و از طریق راه‌های ارتباطی معرفی‌شده در سایت، مشکل خود را با یکی از کارشناسان این مرکز در میان بگذارید. قطعاً این اولین گام برای حل‌وفصل کامل مشکل شما با بانک خواهد بود.

 

ارسال نظر